Viser treff 532-551 av 1657

    • "Hadde det ikke vært for ho Astrid, så vet jeg ikke hvordan det hadde gått" Foresattes beskrivelser av fellesnevnere for en god spesialundervisning i den videregående skolen for elever med autismespekterforstyrrelser 

      Grimstad, Inger-Ann J. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-13)
      Forsking som foreligger om spesialundervisning i skolen, tenderer mot å ha fokus på det som ikke fungerer. Denne masteroppgaven har til hensikt å beskrive hva som kjennetegner god spesialundervisning. Søkelyset rettes mot foresattes opplevelser av spesialundervisning og på praksis som erfares som fungerende for elever som har autismespekterforstyrrelser i videregående skole. Problemstillingen er som ...
    • Han hadde jo knapt tilhørighet : en kvalitativ intervjuundersøkelse om og eventuelt hvordan rektorer i grunnskolen mener de kan være med å forebygge frafall i videregående skole 

      Helgaas, Elisabeth Gulbrandsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-11)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse om og eventuelt hvordan rektorer i grunnskolen mener at de som ledere kan være med å forebygge frafall i videregående skole. Forskning viser at skolens evne til å legge til rette for god læring gjennom tilpasset opplæring og mestring er en av flere avgjørende faktorer knyttet til frafallsproblematikken. I masteroppgaven er det undersøkt hvordan ...
    • Handlingsdimensjonene i LK06 og LK20 - En diskursanalyse av læreplaner i matematikk 

      Gundersen, Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-14)
      Læreplanverket i skolen skiftes ut eller fornyes med jevne mellomrom. Målet med dette er en forbedring. Det kan være utfordrende å få tak på hva som er de store forbedringene eller endringene. I denne masteroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen «Hvordan har diskursen om arbeidsmåter i matematikk endret seg fra LK06 til LK20?». Målet har vært å få innblikk i hvordan arbeidsmåtene har endret ...
    • «Har du hatt det vanskelig på skolen noen gang kanskje?» En undersøkelse om foreldres opplevelse av overgang barnehage-skole for barn med nedsatt hørsel. 

      Sirevåg, Thomas Haug (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Tema for denne oppgaven er overgangen fra barnehage til skole for barn med nedsatt hørsel. Det er et behov for mer kunnskap og kompetanse om barn med spesialpedagogiske behovs overgang mellom de pedagogiske institusjonene. Med denne oppgaven ønsker jeg å bidra med økt kompetanse på overgangen for barn med nedsatt hørsel. Problemstillingen er derfor følgende: «Hvordan opplever foreldre til barn med ...
    • Harry Potter and the Master Thesis 

      Barlindhaug, Audun Hoyer (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      This thesis was made to explore the possibility of incorporating movie adaptions of novels into the English Second Language classrooms to facilitate learning. The following research question for this thesis was then formed: "How can a teacher work with movie adaptions as texts in the ESL-classroom?”. To answer this question, I chose a qualitative research approach, document analysis. I would analyze ...
    • Has the time come to use near-infrared spectroscopy in your science classroom? 

      Höper, Jan (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-04)
      Smartphones, coupled with small mobile sensors, make it possible to work with nearinfrared (NIR) spectroscopy in science classrooms. NIR spectroscopy has become a standard analytical technology in various industries. These new devices enable students to create their own data in real time. This article presents an inquiry-based teaching unit, in which students analyse seemingly identical white crystals ...
    • Helt OK. En kvantitativ studie av hvordan foreldrene oppfatter arbeidsplanen 

      Angell, Lisa Arvida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-06)
      I denne masteroppgaven har jeg gjennomført en kvantitativ undersøkelse i form av en survey. Jeg har undersøkt hvordan 110 foreldre oppfatter og bruker arbeidsplanen som elvene får fra skolen, og hva arbeidsplanene inneholder. For å finne svar på problemstillinga måtte jeg gå inn i teorien og undersøke hvor arbeidsplanene kom fra, hva som var intensjonen da de ble innført, og se dette i sammenheng ...
    • Hensikten med matematikklekser på ungdomstrinnet. Flermetodisk studie – intervju av lærere og analyse av matematikklekser 

      Isaksen, Vilde Cecilie; Starheim, Anette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)
      I denne masteroppgaven har vi undersøkt hensikten med matematikklekser på ungdomstrinnet. Undervisning er en kulturell aktivitet som har utviklet seg over lengre tid sammen med tro og antagelser i kulturen (Stigler & Hiebert, 1999, s. 87). Ifølge Opplæringsloven er skolen ikke pliktig til å gi lekser, likevel er elevene pliktig til å gjennomføre leksene dersom læreren velger å gi det (Opplæringslova, ...
    • "Her er rom for alle, men ikke for alt". En kvalitativ studie om organisering av undervisning til det beste for flerspråklige elever. 

      Li, Anette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Utgangspunktet for mitt prosjekt er det økende mangfoldet i skolen, og jeg synes derfor det er viktig å sette fokus på de flerspråklige elevene. I denne masteroppgaven ønsker jeg å få et nærmere innblikk i skolehverdagen til de flerspråklige elevene i begynneropplæringen. Jeg har sett nærmere på hvordan lærerne organiserer undervisningen, og problemstillingen har som mål å søke svar på om de ...
    • Historier : til fortelling, lek og teater i barnehagen 

      Gaarder, Solveig (Book; Bok, 2007)
      Denne boka presenterer 64 historier fra flere land. De er beregnet på barn fra 2–6 år. Tanken bak boka er at den skal bidra til en god fortellerstund i barnehagen, hos dagmamma eller hjemme i sofakroken. Barn i førskolealder vil gjerne leke handlingen i historien de hører, og boka har mange forslag til ulike former for lek og teater. Det er stas når de voksne er med i leken, og ekstra stor stas når ...
    • Hjelp til barn og unge med prestasjonsangst 

      Haugen, Sigurd (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-11-15)
      Prestasjonsangst er et utbredt problem for barn og unge i skolen og kommer primært til uttrykk i akademiske settinger, der særlig andres vurdering er påfallende. De fleste mennesker har følt prestasjonsangst på kroppen i større eller mindre grad. Det kan være under en tale vi skal holde, lese høyt for noen enten det var på barneskolen eller universitetet, før og under eksamener og så videre. Dette ...
    • Hodeløse menn og ihjelfrosne haikere : levende sagntradisjon fra Nord-Norge 

      Larsen, Ann Sylvi; Larsen, Roald (Book; Bok, 2002-11)
      I denne boka vil dere møte både gamle og nyere sagn. Noen av fortellingene vil leseren antagelig gjenkjenne, mens andre vil være ukjente. Boka rommer både fortellinger om merkelige hendelser som har gått på folkemunne i lengre tid og nyere personlige beretninger om underlige opplevelser. Det kommer stadig til nye sagn. Dette arbeidet kom i gang fordi vi ville undersøke om det fremdeles fortelles, ...
    • Holdninger blant studenter i barnehagelærerutdanningen til barn med særskilte behov 

      Haugen, Vivian D. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-12-14)
      Artikkelen belyser holdninger til barn med særskilte behov blant studenter i barnehagelærerutdanningen. Ved hjelp av et eksperimentelt design er det undersøkt om studentene utvikler mer positive holdninger til barn med særskilte behov fra de starter studiet til de avslutter studiet. Resultatene viser en signifikant økning i positiv holdning i løpet av studiet. Denne økningen er uavhengig av studentenes ...
    • Holdninger og verdier i samfunnsfaget. En kvalitativ undersøkelse av samfunnsfagslæreres forståelse av didaktisk arbeid av holdninger og verdier 

      Strand, Heidi Jenssen; Strifeldt, Kristina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Temaet for dette forskningsprosjektet var holdninger og verdier i skolen og i samfunnsfaget. Formålet var å studere styringsdokumenter for å se på hvilke holdninger og verdier myndighetene mener skolen og samfunnsfaget skal fremme, samt å kartlegge et utvalg av samfunnsfagslæreres forståelse av holdninger og verdier i samfunnsfaget. Vi benyttet oss av kvalitativt intervju som metode på seks ...
    • Holdninger til nynorsk som sidemål 

      Nilsen, Ina Elisabeth Berg (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      I denne mastergradsoppgaven har jeg undersøkt holdningene til nynorsk som sidemål blant elever på 9. og 10. trinn i kyststrøkene i Finnmark. Problemstillingen min er: Hvordan kan norsklærere påvirke elevenes holdninger til nynorsk som sidemål? For å få svar på problemstillingen, har jeg brukt metodene spørreundersøkelse og fokusgruppeintervju. Spørreundersøkelsen ble gjennomført med et utvalg ...
    • Holdninger, selvtillit og attribusjon i matematikk 

      Stormo, Malin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Sammendrag Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke om elevens holdninger, selvtillit og attribusjon har sammenheng med deres prestasjon i matematikk. Bakgrunnen for valg av tema kommer fra funn i større nasjonale og internasjonale undersøkelser som setter de nevnte konstruktene og prestasjon i sammenheng. Formålet er videre å utvide kunnskapen rundt sammenhengen mellom holdninger, selvtillit, ...
    • Homework: based on tradition or research? A qualitative study on teachers' considerations when assigning homework in English 

      Volley, Sabine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Research on homework indicates that pupils can experience numerous effects from homework and that the effects differ between pupils. Evidence on whether homework influences achievement is considered inconclusive, and dependent on variables such as subject, teacher, level of proficiency, type of task and socio-economic background. Apart from the academic effects, homework is also found to affect ...
    • Hovedtreneren i norsk toppfotball : hvordan skape gode resultater? 

      Gamst, Vegard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-08-15)
      Oppgaven handler om hovedtreneren i norsk toppfotball. Hovedtreneren er leder for a-lagets spillergruppe, trenerteam og øvrige støttefunksjoner i klubben han er ansatt i. Gruppen han leder blir i oppgaven kalt ”laget”. Problemstillingen er basert på egne erfaringer som spiller i lavere divisjoner og medias fremstilling av toppfotballen, og handler om hvordan leder hovedtreneren laget slik at det ...
    • How different national strategies of implementing digital technology can affect teacher educators. A comparative study of teacher education in Norway and New Zealand 

      Madsen, Siri Sollied; Archard, Sara; Thorvaldsen, Steinar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-04-10)
      Over ten years have passed since Norwegian educational reform implemented the use of digital tools as a required basic skill in all subjects and at all levels of Norwegian schools. However, government surveys show that there is still a significant gap between the intention of educational policies and what is actually practiced in Norwegian education. This gap has often been attributed to practitioners’ ...
    • How do teachers share and develop student ideas? 

      Drageset, Ove Gunnar; Eidissen, Thomas F. (Chapter; Bokkapittel, 2022-10-03)
      This article aims to try out a framework describing teacher positions based on an analysis of their interactions, and through this, gather ideas for further development of the framework. This article uses shared data from TWG 19, with data from five classrooms. These were analyzed by categorizing interaction from transcripts of the data. The analysis focuses mainly on the interactions related to one ...