Viser treff 1268-1287 av 1657

    • Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste. En kvalitativ studie av pedagogiske lederes oppfatninger av samarbeidet med barneverntjenesten 

      Iversen, Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-12-13)
      Denne mastergradsoppgaven omhandler temaet samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste. Problemstillingen for oppgaven er: «Hvilke oppfatninger har pedagogiske ledere i barnehagen om samarbeid med barneverntjenesten?». Det er benyttet kvalitativ tilnærming med intervju som metode. Jeg har intervjuet tre pedagogiske ledere som er ansatt i tre ulike barnehager. Områdene jeg ønsket å avdekke var ...
    • Samarbeid mellom barnehagen og PP-tjenesten. Et innblikk i barnehagelærerens erfaringer. 

      Taraldsvik, Hilde Olsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-04)
      I dag blir det satt større fokus på å fange opp og tilrettelegge i barnehagen for å forebygge lærevansker i skolen. I St.meld. nr. 19 (2015-2016) blir dette arbeidet løftet opp som en utfordring i dagens barnehage. Til tross for arbeidet med tidlig innsats «er det fremdeles en utfordring at barn som strever, ikke oppdages tidlig nok og at barn dermed ikke får tidlig nødvendig hjelp og støtte» (s. ...
    • Samarbeid mellom hjem og skole. Hva forventer egentlig foresatte, og hvordan møter skolen disse forventningene? 

      Osvoll, Mathilde Sofie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-22)
      Styringssignaler forteller tydelig hvordan samarbeidet mellom hjem og skole burde fungere. Men hvilke forventninger har egentlig foresatte til dette samarbeidet, og hvordan opplever de at det fungerer i praksis? Målsetningen med denne avhandlingen er å rette fokuset på foresatte, og hvordan de føler at skolen møter dem. Ved å gjennomføre kvalitative intervjuer har jeg undersøkt følgende ...
    • Samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjon og skole-/barnehageeier : kartlegging, analyse og modellutvikling for HiTø og UiT 

      Skinningsrud, Tone; Leming, Tove; Dahl, Anne; Vederhus, Lillian (Research report; Forskningsrapport, 2008)
    • Samarbeid mellom skole og hjeM. Utfordringer og muligheter 

      Johansen, Monica Berg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Temaet for denne masteravhandlingen er samarbeid mellom skole og hjem, der jeg spesielt har undersøkt de faktorene som kan fremme eller hemme samarbeidsrelasjonen. I min studie har jeg undersøkt forskningsspørsmålet: Hvilke faktorer anser foreldre og lærere som betydningsfulle i skole-hjem samarbeidet, og hvordan kan læreren tilrettelegge for et godt samarbeid? Ved hjelp av kvalitativ metode har ...
    • Samarbeid og rutiner for kontinuitet og sammenheng. En kvalitativ undersøkelse av samarbeid og rutiner i overgangen fra barnehage til skole 

      Simonsen, Gunn Ida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Denne kvalitative studien ser på overgangen fra barnehage til skole. Problemstillingen studien belyser er: «På hvilken måte kan rutiner og samarbeid bidra til sammenheng og kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole?». Bakgrunnen for studien er at det er store forskjeller på hvordan barnehager og skoler samarbeider om overgangen fra barnehage til skole, og at det i 2018 kom en lovendring som ...
    • Samarbeid om tiltak ved bekymring for elever i skolen 

      Haugen, Vivian D. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019)
      Alle lærere som jobber i skolen opplever fra tid til annen bekymring for elever som av en eller annen grunn ikke greier å tilpasse seg klassen på en hensiktsmessig måte, eller som ikke utvikler seg i den retning en forventer. Det kan være flere forhold som kan bekymre en lærer. Utgangspunktet kan være at eleven tilkjennegir små og ganske diffuse signaler i form av tiltagende utagering eller at ...
    • Samarbeidende læringsledelse i integrert spesialundervisning 

      Danielsen, Fredrik; Olsen, Mirjam Harkestad (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Dette kapitlet bygger på en casestudie av et utviklingsarbeid der en skole skulle endre organisering fra segregert til integrert spesialundervisning. En slik form for spesialundervisning er både fysisk og faglig integrert i ordinær opplæring. For å lykkes med dette måtte lærerne endre sin læringsledelse. Fra å ha ledet elevenes læringsprosesser hver for seg skulle klasse- og spesiallærerne1 nå utvikle ...
    • Samebygda Siebe på Finnmarksvidda vest - sett i et økologisk perspektiv. Del I Naturgrunnlaget 

      Hætta, Odd Mathis (Research report; Forskningsrapport, 2006)
    • Samebygda Siebe på Finnmarksvidda vest - sett i et økologisk perspektiv. Del II Gård, hus og folk 

      Hætta, Odd Mathis (Research report; Forskningsrapport, 2006)
    • Samebygda Siebe på Finnmarksvidda vest - sett i et økologisk perspektiv. Del III Materiell kultur 

      Hætta, Odd Mathis (Research report; Forskningsrapport, 2007)
    • Samebygda Siebe på Finnmarksvidda vest - sett i et økologisk perspektiv. Del IV Immateriell kultur 

      Hætta, Odd Mathis (Research report; Forskningsrapport, 2007)
    • Samfunnsfag og lokal tilnærming 

      Hauan, Eivind (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Samfunnsfag med sin brede tematikk, er uten tvil et perfekt fag for å utnytte de lokale ressursene og perspektivene som omkranser oss til enhver tid. Denne pedagogiske tenkningen kan vi se manifestert i alle læreplanene siden M74. Dette var den læreplanen som først åpnet opp for en ganske betydelig grad av lærerautonomi på det lokale planet. Lokalt innholds status i læreplanen økte med de to neste ...
    • Sami Culture and Values - A Study of the National Mathematics Exam for the Compulsory School in Norway 

      Fyhn, Anne Birgitte; Nystad, Kristine (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)
      Norway ratified the ILO convention 169 concerning indigenous and tribal people in independent countries in 1990. In accordance with the convention the education programs for the Sami shall address their value systems and their cultural aspirations. Our aim is to investigate the implementation of this convention. The focus is on how Sami values are reflected in the national mathematics exam for the ...
    • ‘Sami Religion’ in Sámi Curricula in RE in the Norwegian School System: An Analysis of the Importance of Terms 

      Andreassen, Bengt-Ove; Olsen, Torjer Andreas (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-09-01)
      In this article, we map and analyse the changes in conceptualisation and ideas on Sámi and indigenous people in the Sámi (Religious Education) RE curricula for primary and secondary school in the period from 1997 to 2015. Through the analysis of five sets of curricula for RE in this period, we investigate how they introduce a new set of ideas and concepts concerning religion related to the Sámi as ...
    • Samisk 1.språk på universitetene 

      Ballari, Jon Isak Guttorm (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-25)
      Dette er en kvalitativ studie som vil belyse utfordringer med samenes overgang fra å ha samisk 1. språk gjennom hele barndommen, til situasjoner hvor de må praktisere akademisk norsk på universiteter og høgskoler. I intervjuer med fem personer som er knyttet til det 1. språklige samiske samfunnet, belyses noen av de mest utslagsgivende faktorene som oppstår blant samer i det norske akademiske ...
    • Samisk barneoppdragelse i reindrifta. Læringsprosesser i reindrifta 

      Varsi, Lill-Therese Holm (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av den samiske barneoppdragelsen i reindrifta. Hensikten med masteroppgaven har vært å undersøke hvem de samiske barna som vokser opp i reindrifta har som betydningsfulle voksne, samt hvordan de lærer gjennom interaksjon med disse voksenpersonene.
    • Samisk innhold i skolen - kunnskap, rettigheter og mangfoldskompetanse 

      Andreassen, Bengt-Ove; Olsen, Torjer Andreas (Chapter; Bokkapittel, 2018)
    • "Samisk kultur er superviktig". En kvalitativ studie om samiske tema i norskfaget 

      Johansen, Ida Charlotte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Temaet i avhandlingen min er samiske tema i norskfaget, med fokus på mellomtrinnet. Forskningsspørsmålet mitt er: Hvorfor er samisk tema i norskfaget, og hvordan temaet prioriteres i undervisningen? Det teoretiske grunnlaget har mest fokus på John I. Goodlads læreplanteori og da spesielt det Goodlad beskriver som den formelle og den oppfattede læreplanen. I tillegg er samenes historie med ...
    • Samisk kultur og historie i svenske og norske læreplaner. Samme urfolk, ulike praksiser i skolens samfunnsfag? 

      Vándar, Ole-Fredrik Ivar (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Denne oppgavens formål er å analysere og undersøke læreplanenes innhold hva gjelder samisk historie og kultur og urbefolkningsbegrepet, samt forståelsen av samisk identitet knyttet opp mot majoritetens felles nasjonale identitet. Det er en komparativ, kvalitativ dokumentanalyse som tar utgangspunkt i norske og svenske læreplaner. Læreplanene som er undersøkt er i samfunnsfag (o-fag, historie, geografi ...