Now showing items 1248-1267 of 1660

    • Religion Education in Norway: Tension or Harmony between Human Rights and Christian Cultural Heritage? 

      Andreassen, Bengt-Ove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-01-23)
      Both research and public and scholarly debate on religious education (RE) in Norway have mostly revolved around the subject in primary and secondary school called Christianity, Religion and Ethics (KRL) (later renamed Religion, Philosophies of Life and Ethics, RLE), not least due to the criticisms raised by the UN’s Human Rights Committee in 2004 and the European Court of Human Rights (ECHR) in ...
    • Religiøse spiseforskrifter i barnehagen. En kvalitativ undersøkelse om barnehagers strategier for tilpasning i møte med islamske spiseforskrifter 

      Andreassen, Bengt-Ove; Øvrebø, Else Marie (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-08-21)
      Artikkelen baserer seg på kvalitative forskningsintervjuer med styrere og pedagogiske ledere om hvordan barnehager imøtekommer muslimske foreldres ønsker om tilpasning til islamske spiseforskrifter. Resultatet viser at barnehagen baserer seg på to hovedstrategier i sin tilpasning – enten å servere mat som alle kan spise, eller ulike typer mat der muslimske barn kan spise ett av alternativene. ...
    • Reported language attitudes among Norwegian speaking in-migrants in Tromsø 

      Sætermo, Monica; Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-05-03)
      Today, in an era of increased mobility and migration, there is also increased in-migration within regions and countries. In the case of Norway, there is high tolerance for dialect use, and in this context, it is interesting to ask which kinds of sociolinguistic strategies in-migrants consider to be available given their current situation. This article explores the reported language attitudes from ...
    • Reported language attitudes among Norwegian speaking in-migrants in Tromsø 

      Sætermo, Monica; Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-05-03)
      Today, in an era of increased mobility and migration, there is also increased in-migration within regions and countries. In the case of Norway, there is high tolerance for dialect use, and in this context, it is interesting to ask which kinds of sociolinguistic strategies in-migrants consider to be available given their current situation. This article explores the reported language attitudes from ...
    • Representasjon av samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk 

      Gleditsch, Gabriel; Sønvisen, Hanna Eline (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      På hvilke måter konstrueres virkelighetsforståelser om samiske tema i et utvalg norskfaglige læreverk for ungdomstrinnet, utformet i tilknytning til Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020? I dette masterprosjektet har vi ved bruk av kritisk diskursanalyse undersøkt representasjonen av samiske tema i lærebøker fra fire forlag. Utvalget består av totalt ti lærebøker fra Aschehoug, Cappelen Damm, ...
    • Representasjoner i musikk og matematikk. Tverrfaglig temaarbeid i musikk og matematikk 

      Riise, Brage Zylla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      I denne masteravhandlingen undersøker jeg hvilke mønstre og strukturer som fremkommer i elevers musikk, hvordan de representerer den, og om den kan tolkes som matematikk. Fremgangsmåten har vært intervensjonsbasert og metoden var designbasert forskning. Jeg designet et undervisningsopplegg hvor elevene komponerte og skreiv notasjon egen musikk. Det var viktig for meg at elevene skulle oppleve musikken ...
    • Reproduction of the divided community. A theoretical approach to the reproduction of divided communities, with a focus on integrated and shared education in Northern Ireland 

      Eliassen, Siri Lovise Vikten (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      This text is a theoretical approach to the divided society in Northern Ireland, with a focus on how it is reproduced through the educational institutions and everyday practices, as well as through the symbolic landscape. Through Bourdieu’s educational sociology in combination with theories on diverse societies as well as the qualitative methods participant observation and text analysis it explores ...
    • A research history of Laestadianism in Norway - From the 1960s to the present day 

      Larsen, Rolf Inge (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-23)
      This article provides an overview and discusses the history of research on Laestadianism in Norway over the last 60 years. Research history earlier than 1960 and doctoral theses are discussed in this issue of <i>Approaching Religion</i> by Roald E. Kristiansen and Bengt-Ove Andreassen. It gives an impression of the nuances in approach between different academic disciplines and also different insider ...
    • Researching language at work in public and hidden domains. Historical time and temporal contextualization 

      Hiss, Florian (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Research into language at work appears as timely today. Extending this contemporary strand of research to historical workplace settings provides new insights and poses methodological and theoretical challenges. While historical cases can provide valuable experiences with respect to today’s multilingual workplaces, the chapter argues that it is necessary to consider the temporality of the practices ...
    • Resiliens som bidrag til gjennomføring av videregående opplæring 

      Jakobsen, Yvonne; Olsen, Mirjam Harkestad (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023)
      Artikkelen diskuterer hvordan ungdom begrunner sitt valg om å fullføre eller avslutte videregående opplæring før fullgått tid og hvordan de opplever at deres psykiske helseutfordringer påvirker deres livsmestring knyttet til utdanning. Ved hjelp av en spørreundersøkelse, individuelle forskningsintervju og fokusgruppeintervju er spørsmålene søkt besvart. Datamaterialet tydeliggjør betydningen av egne ...
    • Resonnering i undersøkende geometriundervisning. En kvalitativ casestudie av elevers resonnementer i undersøkende matematikkundervisning i emnet geometri 

      Fallsen, Aleksander Pedersen; Fjørtoft, Mathias Vatnehol (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-15)
      I dette masterprosjektet har vi undersøkt hvordan et utvalg elever på mellomtrinnet resonnerer i et undersøkende undervisningsopplegg i geometri. Vår hensikt har vært å analysere elevenes tilnærming til oppgaven de møtte og identifisere geometriske tenkevaner i elevenes resonnementer. Bakgrunnen for studien er resultatene fra TIMSS som viser at norske elever presterer dårligere enn elever fra andre ...
    • «Resultatene er kommet! Hva nå?» Nasjonale prøver - fra fokus på resultat til utvikling av kvalitet 

      Solli, Ane-Marie Hjelm; Isaksen, Toril Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-10-26)
      Denne masteroppgaven handler om nasjonale prøver som et kvalitetsverktøy i skolen. Gjennom organisasjonsteori ser vi på nasjonale prøver på systemnivå for å finne hvilke faktorer som er med å påvirke skolen som organisasjon, og i hvilken grad dette overføres i forhold til arbeid med kvalitet i skolen. Studien vår består av forskningsintervju med alle nivåene fra skoleeier til læreren i klasserommet, ...
    • Returning to school after a terror attack: a longitudinal study of school functioning and health in terror‑exposed youth 

      Stene, Lise Eilin; Schultz, Jon-Håkon; Dyb, Grete (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-07-12)
      Terrorist attacks and mass shootings often involve youth. Knowledge is needed on how this may impact their health and functioning. This study investigates perceived academic performance and school wellbeing in 237 terror-exposed survivors of the Utøya youth camp attack according to their sociodemographic characteristics, health and mental health service (MHS) utilization. Semi-structured interviews ...
    • Revisjonsprosessen som eit samarbeidsprosjekt mellom lærar og elev: Ein kvalitativ studie om dialogen mellom lærarkommentarar og elevrevisjonar i eit skriveforløp 

      Skår, Maren (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-14)
      Korleis går samhandlinga mellom lærar og elevar føre seg i ein revisjonsprosess? Formålet med dette masterprosjektet er å få meir kunnskap om handlingane og reaksjonane til lærarar og elevar i eit prosess- og revisjonsfokusert skriveforløp. Casestudien opnar for å sjå tekstmaterialet i lys av konteksten, og å sjå nærare på korleis undervisningsformer, roller og tekstideal kan ha påverka tilbakemeldings- ...
    • Rike, matematiske helklassekommunikasjoner. En kvalitativ forskningsstudie av lærerens og normers betydning for matematiske helklassekommunikasjoner, hvor læring, samhandling og deltakelse vektlegges 

      Søderholm, Kathrine Iselin; Hanssen, Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Kommunikasjon og samhandling mellom lærer-elev og elev-elev i helklassesituasjoner, blir innenfor litteraturen sett som sentral for elevenes læring. Ulike forskere i det matematikkdidaktiske forskningsfeltet har beskrevet hva matematiske helklassekommunikasjoner bør inneholde, for å utvikle matematisk kompetanse hos elevene. Hensikten med denne forskningsstudien er å undersøke hva som påvirker ...
    • The Role of Parents in Cooperative Relationships between Parents and Professionals 

      Sollied, Sissel (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-12)
      <p>It is usual for teams of educational, medical and care-giving personnel to support the educational progress of children who required special needs teaching. Team members can include teachers, special educators, physiotherapists, learning disability nurses, auxiliary nurses and unskilled workers. Professionals are employed in a number of different environments including school systems, respite ...
    • The role of Skolt Saami religious texts in language development and revitalization 

      Kosner, Lukas (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023)
      The focus of this article is the role of translations of religious literature into Skolt Saami in the development of the Skolt Saami written language and in the process of language revitalization. The Orthodox Church has had a strong influence on the life of Skolt Saami people, however, the interaction between language and religion and its significance is usually overlooked in the research context. ...
    • Rollespill som didaktisk metode i samfunnsfag. En studie om læring gjennom anvendelse av rollespill 

      Ursin, Nikolai (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Formålet med dette studiet er å undersøke problemstillingen "på hvilken måte kan rollespill bidra til læring i samfunnsfag?". Forskningen baseres på kvalitativ fenomenologisk metode. Intervju av lærere som anvender metoden i sin undervisning danner forskningens datamateriale. Forskningens funn baserer seg på følgende kategorier: Lærers forståelse og erfaring, faglig kompetanse, samspill, motivasjon, ...
    • Rom til å utvikle scientific literacy - En tekstanalyse av ”Forskerføtter og leserøtter”-lesehefter 

      Hansen, Ragni Johanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Denne masteroppgaven har scientific literacy som hovedtema. Forskningsspørsmålet er ”Hvordan kan lesehefter fra Forskerføtter og leserøtter, brukt i tråd med lærerveiledningene, bidra til at elever på mellomtrinnet utvikler scientific literacy?”. Metoden er en tradisjonell tekstanalyse av to lesehefter fra undervisningsopplegget ”Forskerføtter og leserøtter”. I tillegg beskrives tilhørende ...
    • Romantiske stereotypier eller barnlige avvik. Arktis som oppdragende element i jentebøker fra 1940- og 1950-tallet 

      Karlsen, Silje Solheim (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015)
      Children’s literature has traditionally tended to be aimed primarily at raising and educating children. The setting has played an important role as a didactic and educational element, especially in literature for boys, where the natural setting has been pictured as a space of freedom without boundaries, following the pattern of the robinsonade. However, the didactic literature for girls was more ...