Viser treff 437-456 av 1657

    • Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og partssamarbeid 

      Øyum, Lisbeth; Fjørtoft, Siw Olsen; Letnes, Mari-Ann; Dahl, Thomas; Caspersen, Joakim (Research report; Forskningsrapport, 2022)
      Prosjektet gir innsikt i hvordan profesjonsfelleskap i grunnskoler og videregående skoler jobber for at elevene skal oppleve Fagfornyelsens intensjoner, og hvordan lokale skolemyndigheter, skoleledelse, lærere og tillitsvalgte kan bidra til å styrke profesjonsfellesskapet i dette arbeidet.
    • Faglig kompetanse vs. teamorganisering av lærere på basen : hvilket tilbud får den enkelte elev ved spesialundervisning i matematikk? 

      Kjøndahl, Trude (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-11-15)
      Gjennom problemstillingen "hvilken betydning har teamorganisering av aldersblandete baser for spesialundervisning i matematikk" belyses følgende spørsmål i oppgaven: - Blir matematikklærere brukt til spesialundervisning i matematikk? - Blir spesialpedagoger brukt til spesialundervisning i matematikk? - Hva er avgjørende for hvilken kompetanse som ”benyttes”? - Samarbeides det mellom basene? - ...
    • Fagsamtaler i ungdomsskolen. Et kasusstudium av prosessorientert muntlig med lydopptak av fagsamtale. 

      Meløe, Gisken (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-23)
      Tema for denne masteroppgaven er den muntlige sjangeren fagsamtale. Jeg har sett på hvordan systematisk arbeid med fagsamtaler i norsk kan bidra til å gi elevene tilgang til norskfagets tekster og språk. I den forbindelse ser jeg også nærmere på disse fire spørsmålene: Hva kan fagsamtale være? Hvilken plass kan arbeid med fagbegreper ha i fagsamtalen? Hvilke stillaser kan læreren bygge for å bidra ...
    • Faktorer med betydning for matematikkprestasjoner på 4. trinn. En kvantitativ analyse av data fra TIMSS. 

      Hætta, Kai Ante (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg sammenhengen mellom elevsvarene og matematikkskår i TIMSS for elever på 4.trinn i Norge. I dette arbeidet har jeg brukt de statistiske metodene; prinsipal minste kvadraters metode (PLS), korrelasjonsanalyser, prinsipal komponent analyse (PCA), kovariansanalyse og multippel lineær regresjon. Flere spørsmålsvariabler hadde sammenheng med matematikkskår og av ...
    • Faktorer som bidrar og hindrer til uteundervisning. En kvantitativ studie av faktorer som påvirker naturfaglæreres bruk av uteundervisning i Nord-Norge. 

      Lundberg, Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      I denne studien har jeg sett nærmere på hva som bidrar og hindrer uteundervisning i naturfag. Forskningsspørsmålet for oppgaven er Hvilke faktorer påvirker naturfaglærere i å ta klassen med ut i nærmiljøet i undervisningen? Det finnes flere internasjonale og nasjonale studier og rapporter på de mange godene uteundervisningen tilfører utdanningen. Likevel ser vi en tendens til at uteundervisning ...
    • Familieråd – metodetilpassing til samisk sosialt arbeid 

      Saus, Merete; Nygård, Reidunn Håøy (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-04-02)
      I denne artikkelen diskuterer vi tilpassing av familieråd til ein samisk kontekst. Studien bygger på intervju med sosialarbeidarar i samiske område. Vi finn at familierådsmodellen sitt teoretiske grunnlag bør tematisere samisk storfamilie, samiske kommunikasjonsformer, samiske ideal for barnet si deltaking og familierådskoordinator si lokale tilknyting. Det teoretiske grunnlaget må diskutere at ...
    • Fastere håndtrykk og stolthet : hvordan kan rektor bidra til at assistentenes arbeid synliggjøres og verdsettes i større grad i skolen? 

      Hansen, Susann Steinsvik; Seppälä, Anette Susanne Lyngmo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-12)
      Denne kvalitative oppgaven retter fokus mot assistentenes tilsynelatende «usynlighet» i skolen tross den viktige jobben de innehar. Det finnes lite forskning på denne yrkesgruppen, og vi vil få frem viktigheten av at assistentene blir mer verdsatt som yrkesgruppa, og at de får den veiledningen de trenger for å gjøre en god nok jobb i skolen. Vi er ikke ute etter å sammenligne skoler, men ønsker å ...
    • Female Russian migrants in Norway and their stories about International Women’s Day 

      Wara, Tatiana; Munkejord, Mai Camilla (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-03-09)
      Although political relations between Russia and Norway have softened over the years, the symbolic boundaries persist. In this article, we illustrate how Russian female migrants in Northern Norway relate to these symbolic boundaries. Thus, perspectives from the phenomenology of the body and critical phenomenology are used to analyze qualitative data on how Russian female migrants experience the ...
    • Fersk lærer med rett til veiledning 

      Østberg, Cathrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-16)
      Denne kvalitative studien har undersøkt nyutdannede læreres erfaringer med veiledning og andre former for støtte, deres første år i yrket. I Norge har vi en etablert veiledningsordning, basert på forståelsen av at lærerutdanningen ikke tilfredsstillende forbereder nyutdannede lærere på alle oppgaver som skal løses i skolen. Noen oppgaver læres først når man kommer ut i yrket. Siktemålet med veiledning ...
    • Film som læringsverktøy i samfunnsfagundervisningen. Hvordan oppleves film som læringsverktøy i samfunnsfag for elever og lærere i ungdomstrinnet? Hvilket læringsutbytte sitter elevene igjen med? 

      Høier, Jørgen Bergh; Norberg, Håkon (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Dette forskningsprosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen; «hvordan oppleves film som læringsverktøy i samfunnsfag for elever og lærere i ungdomstrinnet? – Hvilket læringsutbytte sitter elevene igjen med?». Denne problemstillingen ble forsøkt besvart gjennom fire underordnede og utdypende forskningsspørsmål. Disse forskningsspørsmålene omhandlet elevens og lærernes tanker og didaktiske ...
    • Film som vitnesbyrd som inngang til ubehagelig pedagogisk praksis 

      Wara, Tatiana; Douglas Aranibar, Marcela; Jensen, Tove Beate (Chapter; Bokkapittel, 2023)
      Akademiske idealer om kritisk tenkning, mangfold, forebygging av fordommer og rasisme er viktige for lærerutdanningen. Til tross for det viser studier av norsk lærerutdanning at lærerstudenter i liten grad blir utfordret på disse temaene, og de mangler både strategier og perspektiver til å håndtere fordommer og rasistiske ytringer i klasserommet (Lenz og Moldrheim, 2019; Røthing, 2020; Myrebøe, ...
    • Filosofi på småbarnsavdeling i barnehagen? 

      Bartnæs, Pernille Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-01)
      I 2006 trådte en ny rammeplan for barnehagens i kraft. Denne inneholdt betydelige endringer i forhold til den foregående planen. En av endringene var at fagområdene både hadde økt i antall, fra fem til syv, og også innholdsmessig - slik at de ble lik fagene som barna senere skal møte i grunnskolen. Ett av disse nye fagområdene er «Etikk, religion og filosofi». Etikk og religion var del av ett av ...
    • «Finsk sisu» og «norsk» hoppmentalitet. Skiløping og skiftende kvensk minoritetsforståelse i fortellingene om «finske» Per Olsen og «hopperen» Bjørn Wirkola 

      Pedersen, Helge Christian (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-02-20)
      Despite the importance of sport to society as a whole and to different minority groups, the role of sport in forming ethnic identities in the Nordic countries have not been thoroughly examined by academics. The historically diverse communities of orthern Norway, consisting of Kveens, Sámi and Norwegians has fostered great athletes. Skiers Per Olsen and Bjørn Wirkola from Alta are two of them who ...
    • Fire tekststykker knyttet til samemisjonæren Thomas von Westen 1717 - 1723 

      Skjelmo, Randi (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-12-19)
      Thomas von Westen (1682-1727) was responsible for a mission concerning the Sámi population in Norway in the early Eighteenth-Century. The mission was initiated by the Danish-Norwegian King Frederik 4th and the Society for Promoting Lutheran Christianity in Copenhagen 1715. von Westen wrote a significant number of documents concerning the mission. These documents comprise instructions, reports, public ...
    • Fjernundervisning i grunnutdanning for allmennlærere 

      Ballo, Øystein (Research report; Forskningsrapport, 2006)
      Prosjektet som omtales er et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Tromsø (HiTø) og Høgskolen i Bodø (HBO). Rapporten omtaler prosjektet ved HitØ, men referer til samarbeidet der dette er relevant. HBO leverer egen rapport. Rapporten er todelt. I første del gis en grundig gjennomgang av opplegget for prosjektet. Prosjektet plasseres i forhold til et større omstillingsarbeid ved Høgskolen i Tromsø ...
    • Fleeting moments: young children’s negotiations of belonging and togetherness 

      Boldermo, Sidsel (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-19)
      With the aim of developing new knowledge on inclusive practices for young children in early childhood education, the following research question was explored: what characterises young children's negotiations of belonging and togetherness in a diverse peer group in kindergarten? Data from field work in a young children's group in a multicultural kindergarten in Norway formed basis for the present ...
    • Fleksibilisering og femininisering i høyere utdanning:eksemplet desentralisert lærerutdanning 

      Skjelmo, Randi (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2012-02-08)
      En forløper for dagens fleksible utdanninger ved høgskoler og universitet var de desentraliserte lærerutdanningene som ble igangsatt på 1970-tallet. Flesteparten av studentene den gang var kvinner som ikke hadde anledning til å flytte til et studiested for å ta utdanning. Et uttalt siktemål var å ta i bruk den utdanningsreserven som husmødre representerte. Tiltaket var inspirert av det britiske Open ...
    • Flere språk eller språkvansker? 

      Berntzen, Eva (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      Sammendrag Oppgaven handler om barnehagelærere sitt arbeid med flerspråklige barn med språkforsinkelser. Formålet med denne studien har vært å belyse hvilke erfaringer fire barnehagelærere har med sitt arbeid med flerspråklige barn. Det er når barnet strever med å tilegne seg et nytt språk, i dette tilfellet norsk, og det er usikkerhet knyttet til om årsaken bunner i en språkvanske eller om barnet ...
    • Flerkulturelle studenter som ressurs i høyere utdanning 

      Munkvold, Kirsti Johanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-11-17)
      Denne masteroppgaven omhandler studenter med minoritetsbakgrunn ved en tannpleierutdanning. Innledningsvis tas det utgangspunkt i Kompetansetrekanten, som viser inndelingen av profesjonell kompetanse. For å kunne utøve tannpleieryrket på en kompetent måte er teoretisk kunnskap, yrkesspesifikke ferdigheter og personlig kompetanse en forutsetning. Hovedfokus i denne oppgaven var minoritetsstudentenes ...
    • Flerspråklige barn med sen språkutvikling 

      Strand, Elena (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-01)
      I Norge har mange barn en flerkulturell bakgrunn, noe som fører til en økning i antall barn med minoritetsspråklig bakgrunn i barnehager. I de senere år er det satt et økt fokus på tidlig språkstimulerende arbeid i barnehager. Norske og internasjonale studier konkluderer at det er en sammenheng mellom språklige aktiviteter i barnehagen og senere leseferdigheter. Det finnes imidlertid lite kunnskap ...