Blar i tittel Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Viser treff 183-202 av 1657
-
Dame i eget hus? Lærerfortellinger om skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt grad av medbestemmelse hos lærere. Gjennom intervju av fem lærere, har jeg sett nærmere på deres rolle i en skole preget av stor reformvirksomhet og motsetningsfylte ideologier. Er lærere ”hands on” i skolens reformarbeid; er de entusiastiske og aktive premissleverandører, eller er de passive, instrumentelle iverksettere av andres idéer? Føler de eierskap ... -
Dannelse i en digital mediehverdag – Hvordan lærere forstår og- arbeider med dannelse i en tid hvor de unge i økende grad sosialiseres på internett
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)Denne mastergraden undersøker lærerens forståelse av- og arbeid med dannelse i en digital mediehverdag. Den digitale mediehverdagen tolkes i dette prosjektet som sammenhengen mellom ulike nettsamfunn og koordineringen av disse ved bruk av digitale verktøy. Prosjektet er ment som et tilskudd til forskningen om dannelsesbegrepet i sammenheng med utviklingen av sosiale medieplattformer. Spørsmålet om ... -
Dannelse i en digital nettalder
(Chapter; Bokkapittel, 2010)Dette kapitlet tar for seg nye utfordringer vi står overfor gjennom de digitale nettverk med global rekkevidde. Digitale nett skaper muligheter, men åpner også for betydelig risiko, sårbarhet og problemer. Internett og internasjonaliseringen gjør det nødvendig å tenke nytt om dannelse. Hva er nettvett og digital dømmekraft? Hvilken viten behøves for å kunne orientere seg i kunnskapssamfunnet? ... -
Dannelse i nord. Pedagogisk-filosofiske refleksjoner om sted, kunnskap, danning og skole
(Chapter; Bokkapittel, 2021)Vi må anta at det å høre hjemme et sted, har en betydning for opplevelsen av å være til. Hvilken forskjell kan det gjøre at det er i nord man er hjemme? Hva vil det si å dannes til menneske i nord? -
Darwin’s Perplexing Paradox : Intelligent Design in Nature
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013)Today, many would assume that Charles Darwin absolutely rejected any claim of intelligent design in nature.However, review of his initial writings reveals that Darwin accepted some aspects of this view. His conceptualization of design was founded on both the cosmological and the teleological ideas from classical natural theology. When Darwin discovered the dynamic process of natural selection, ... -
Datalogging BYOD
(Journal article; Tidsskriftartikkel, 2015)Elevenes egne smarttelefoner og nettbrett kan brukes til å måle puls, registrere temperaturendringer ved en solformørkelse og masse annet. -
Dataskjermer og duppeditter i kroppsøvingsfaget? Hvis det fører til mer aktivitet – ja takk. Hvis ikke – aldri i verden. En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres oppfatninger av IKT-bruk i kroppsøvingsundervisninga på mellomtrinnet i barneskolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)Denne oppgaven tar for seg faget kroppsøving på mellomtrinnet i barneskolen, og hvorvidt kroppsøvingslærerne fokuserer på digital kompetanse/digitale ferdigheter i sin skolehverdag i dette faget. Opplæringsloven legger premissene for at all grunnopplæring i Norge gjøres i henhold til eksisterende læreplan – Kunnskapsløftet (K06). Den gjør læreplanen til en juridisk instruks fra skolemyndighetene ... -
Decoding the Digital Gap in Teacher Education: Three Perspectives across the Globe
(Chapter; Bokkapittel, 2021-03-08)Educational use of technology is regularly assessed, and results often show a gap between educational policies and what is actually practiced. This chapter will help clarify how teacher educators experience the changing educational contexts due to the digital revolution, how their meaning-making shifts, and how outside forces influence those processes. The results are based on comparative ... -
Decoding the Digital Gap in Teacher Education: Three Perspectives across the Globe
(Chapter; Bokkapittel, 2021-03-08)Educational use of technology is regularly assessed, and results often show a gap between educational policies and what is actually practiced. This chapter will help clarify how teacher educators experience the changing educational contexts due to the digital revolution, how their meaning-making shifts, and how outside forces influence those processes. The results are based on comparative international ... -
Delad kunskap är dubbel kunskap : hur kan man genom reflektion i ett arbetslag öka lärares medvetenhet om sin egen undervisning och utveckla den för elevernas ökade lärande?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-03-01)Den här uppsatsen handlar om min aktion i ett arbetslag med åtta personer på Handelsprogrammet på Elfrida Andrée-gymnasiet i Visby. Jag har genomfört sju möten med gruppen, där vi reflekterat kring pedagogiska frågor. Vi har försökt att tillsammans komma underfund med vad en ”bra” lektion är, vad vi grundar våra pedagogiska ställningstaganden på, hur vi kan utveckla undervisningen för våra elever ... -
"Dem må være i min verden". En kvalitativ studie om veiledning mellom PP-rådgiver og lærere
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-04)Bakgrunn og formål: Tema for dette studiet er hvordan veiledning kan bidra til læring for lærere. Lite visste jeg om spesialpedagogikk da jeg startet på studie, master i spesialpedagogikk. Jeg begynte på min videreutdanning straks jeg var ferdig med grunnskolelærerutdanningen 1-7 klasse. Underveis i grunnutdanningen fikk vi så vidt innblikk i spesialpedagogikk, svært lite, men nok til at jeg så ... -
Democratic Participation in Early Childhood Education and Care - Serving the Best Interests of the Child
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-06-27)The meaning of democratic participation in Early Childhood Education and Care (ECEC) remains vague and difficult to implement. Thus, the aim of this paper is to contribute to this gap of knowledge by shed light on the meaning of democratic participation in relation to the best interests of the child, by analysing General Comment No. 14 (2013). The research uses theories on democracy in ECEC ... -
Demokrati og medborgerskap, et dypdykk i begrepsforståelse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)Sammendrag Demokrati er et vanlig begrep i dagligtalen, og betydningen tas ofte for gitt. Begrepet knyttes ofte til folkestyre, og opprinnelsen er fra det greske demos=folk og kratos=styre. Det kan likevel ligge ulike betydninger i begrepet demokrati som kan si mye om hvordan en stat skal styres. Et begrep nært forbundet med demokrati er medborgerskap. Det viser til at folket, borgerne, skal være ... -
Demokratisk opplæring i samfunnsfag. En kvalitativ undersøkelse av et utvalg samfunnsfaglæreres forståelse av demokratiopplæring
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Denne undersøkelsen tar for seg forskningsspørsmålet: «Hvilket fokus har et utvalg samfunnsfaglærere på demokratisopplæring i skolen?» Bakgrunnen for undersøkelsen er at opplæringsloven og kunnskapsløftet fokuserer på at elevene skal utdannes til å bli demokratiske borgere. Jeg ønsket derfor å se nærmere på om dette realiseres i skolen eller om fokuset ikke er særlig sterkt. Undersøkelsen ... -
Den betydningsfulle voksen-barn relasjonen. En kvalitativ studie av hvordan deltakelse i ICDP-veiledning har påvirket barnehagelæreres relasjonskompetanse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-12)Tema for oppgaven er voksen-barn relasjonen, og den betydningen den har for barns trygghet, trivsel og utvikling. Bakgrunn for forskningsfokus er egen erfaring med deltakelse i ICDP-veiledning (International Child Development Programme), kombinert med det jeg opplever som en utbredt usikkerhet for hvordan forholde seg til barn som sees som utfordrende. Synet på barn, det gjensidige samspillet mellom ... -
Den grunnleggende tallforståelsen - En kvalitativ innholdsanalyse av vektleggingen av grunnleggende tallforståelse i gjeldende læreplan og tre lærerveiledninger tilknyttet matematikk på første trinn
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)I masteroppgaven undersøker jeg hvordan grunnleggende tallforståelse vektlegges i læreplanen og tre lærerveiledninger i matematikk tilknyttet første trinn. Studien undersøker om det er samsvar mellom læreplanen og lærerveiledningenes vektlegging. Det finnes lite forskning på området, derfor er formålet med studien å bidra med ny kunnskap på feltet. Jeg har undersøkt vektleggingen av tallforståelse ... -
Den hjerneoperertes syn på et godt liv. En personlig historie om livet med kognitive senskader etter hjernesvulstoperasjon
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)Endringsvilje er en sentral del av menneskers liv. Både på et personlig og kollektivt plan. Vi må kunne tilpasse, lære og være fleksibel for å skape en bedre hverdag. I særlig grad gjelder vilje til endring i periode etter sykdom. Det har gjennom flere tiår kommet stadig mer forskning som tilsier at sykdom ikke bare kan ses fra et klinisk perspektiv, men må også forstås som en større helhet. I min ... -
Den kompetente praksisveileder. En kvalitativ studie av veilederes opplevelse av egen kompetanse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av veiledere i skolens opplevelse av egen veilederkompetanse. Oppgaven ser på hvordan praksisveiledere opplever sin kompetanse i begynnelsen av en videreutdanning i veiledningspedagogikk, og hvordan de opplever at denne kompetansen utvikler seg i løpet av utdanningen. Oppgaven bygger empirisk på intervjusamtaler med fire veiledere som tar denne ... -
Den matematiske samtalen i tradisjonelle og virtuelle klasserom. En sammenligning av lærernes kommunikasjon i de to klasserommene
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-12)Den matematiske samtalen i tradisjonelle og virtuelle klasserom er en kvalitativ studie hvor vi ser på lærernes bruk av samtaletrekk som redskap for å skape ei aktiv tilnærming til matematikkfaget i de to ulike klasseromsformene. Det teoretiske fundamentet for studien og datainnsamlingen tar utgangspunkt i Chapin et al. (2009) sine samtaletrekk (gjenta, repetere, resonnere, tilføye, vente, snu ... -
Den mest betydningsfulle endringen. En kvalitativ undersøkelse av elevers opplevelse av endring etter deltakelse i en skolebasert, psykososial intervensjon, under forhold preget av gjentatt og vedvarende stressbelastning, som følge av politisk konflikt på Vestbredden
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-06)Barn som lever under forhold preget av politisk konflikt og vold har økt risiko for å utvikle posttraumatisk stresslidelse, depresjon, angstlidelser, og reduserte læreforutsetninger. Som et tiltak for å avhjelpe situasjonen for skoleelever i krisepregede samfunn har Norwegian Refugee Council i samarbeid med Universitetet i Tromsø og Norsk Kompetansesenter for Vold og Traumatisk Stress siden 2007 ...