Blar i tittel Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Viser treff 1133-1152 av 1657
-
"Paper dictionaries are sooo outdated!!!" - A study on Norwegian pupils' look-up strategies in the English subject
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)This study investigates Norwegian pupils’ choice of look-up strategies in the English subject, and why they use these specific strategies. Additional questions are: -Do the pupils use the same strategies at home, as they do in school? -Where have they obtained/learned these strategies? -Are the pupils competent enough to evaluate the quality of the results generated from the strategies? Our ... -
"Pappa, det er en tysk hund!" : Om kontekstens betydning for utvikling av språk og identitet i tospråklige barns oppvekst
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2005-10)Oppgaven drøfter hvilke kontekstuelle og relasjonelle aspekter som påvirker tospråklige barns språkutvikling og hvordan språkutviklingen innvirker på barns opplevelse av sin identitet, med spesielt vekt på hvordan en flerkulturell identitet kan utvikles. Teoretisk baserer oppgaven seg på teorier om tospråklig utvikling, som blant annet framstilt i Skuttnabb-Kangas (1981), Øzerk (1992, 2000), Romaine ... -
Parabolantenner og lyskastere etterligner blomster-design
(Journal article; Tidsskriftartikkel, 2016) -
Partnership for Sustainable Transition from Teacher Education to the Profession (STEP): Becoming a professional teacher
(Conference object; Konferansebidrag, 2023-03)STEP will develop research- and experience-based knowledge on transition from Master Initial Teacher Education (M-ITE) into the teacher profession to influence on further development, implementation and institutionalization of the Norwegian national framework for induction and mentoring Newly Qualified Teachers (NQTs). -
På hvilke måter kan norsklærernes underveisvurderinger fremme elevenes skrivekompetanse? En kvalitativ kasusstudie om underveisvurderingens kraft.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I denne mastergradsoppgaven undersøkes følgende problemstilling: På hvilke måter kan norsklærerens underveisvurderinger fremme elevenes skrivekompetanse? Formålet med prosjektet har vært å undersøke norsklæreres erfaringer med formative vurderinger på elevers tekster, og hvilke erfaringer lærerne har med elevenes utvikling av metaspråklig kompetanse. Casestudien tar utgangspunkt i empiri gjennom en ... -
På hvilke måter påvirker leseferdighetene elevene i regning? Et mixed methods research studie med fokus på leseferdighetenes betydning i regning
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-23)I vår masteroppgave tar vi for oss tematikken leseferdigheter i regning og belyser dette gjennom to forskningsspørsmål. - På hvilke måter påvirker leseferdigheten elevene i regning? - Hvilken effekt har lesetilrettelegging på regneferdigheter? Vårt valg av mixed methods research design har gjort det mulig å se på hvilke måter leseferdigheter påvirker elevene i regning og hvilken effekt en ... -
På hvilken måte kan metodikk, strategier og strukturer styrke motivasjonen for læring? Hva kan Igang prosjektet lære oss?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-16)I denne oppgaven undersøkes bakgrunnsfaktorer og årsakssammenhenger i forbindelse med at frafallet på yrkesfaglig studieretning har det omfanget det har. Med forståelsen om at motivasjon for læring er grunnleggende forhold i skolesammenheng, har jeg sett på samspillet mellom nivåer og på linjene fra makro til mikronivå, for i neste omgang å finne svar på motiverende læringsfaktorer. Denne kvalitative ... -
På hvilken måte legger Kontekst 8-10 Basis opp til bruk av skapende estetiske arbeidsmetoder i oppgavesettene? En lærebokanalyse om norsk som estetisk fag
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-23)Norskfaget inneholder mange dimensjoner, og norsk som estetisk fag har vist seg å bli viktig også for norsk som dannelsesfag og for elevenes opplæring generelt. Krysspresset mellom målbarhet og den unektelig viktige friheten som kommer ved danning vises tydelig i skolen, og forskere og elever etterlyser praktiske arbeidsmetoder og mindre resultatpress. Denne masteroppgaven er en læreverksanalyse ... -
På jakt etter dybdelæring i lesing av noveller. En kvalitativ studie med Lesson Study som metode.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)I denne studien har jeg undersøkt om et valgt undervisningsopplegg i litteratur på ungdomskolen, kan fremme dybdelæring. Dette er en aktuell problemstilling i forbindelse med vektleggingen av dybdelæringsbegrepet i fagfornyelsen (LK20). Forskningsmetoden jeg brukte var kvalitativ, og jeg forsket på én klasse i gjennomførelsen av ett undervisningsopplegg. Funnene kan derfor ikke generaliseres til å ... -
På vei mot en digitalt kompetent skole.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-11-01)Sammendrag: Tema: På vei mot en digitalt kompetent skole. Ved innføringen av Kunnskapsløftet (K06), kom kravet til å kunne bruke digitale verktøy som en grunnleggende ferdighet på lik linje med det å lese, uttrykke seg muntlig og skriftlig og regne. Problemstilling: På vår skole hadde rektor allerede satt igang en IKT-satsing på to trinn. Ut fra dette ble vår problemstilling følgende: ... -
På vei mot god digital praksis. Bruk av iPad i undervisningen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-13)Denne oppgaven handler om utvikling av god digital praksis med fokus på anvendelse av iPad i undervisningen. I denne oppgaven satte jeg problemstillingen: Hva slags lederskap må til for å få lærere til å forandre sin digitale praksis i klasserommet? De teoretiske perspektivene omhandler digital kompetanse, en digitalt kompetent skole, lærende organisasjon, kollektive prosesser omkring læreres ... -
På vei mot kvalitetsreformen : nye læringsformer i pedagogikkundervisningen
(Research report; Forskningsrapport, 2005) -
Påvirker ordforståelse og fonologiske ferdigheter utviklingen av avkodingsferdigheter?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)Jeg har gjort en undersøkelse der tema er å finne ut noe om det er slik at ordforståelse og fonologiske ferdigheter påvirker utviklingen av avkodingsferdigheter. Undersøkelsen har omfattet et utvalg på fem barn. De har blitt testet med Språk 6-16 (i november i første klasse), deltestene Likheter og Ordforståelse i WISC-IV( i november i første klasse) og LOGOS ( i februar i første klasse og november ... -
Pedagogers erfaring med samiskspråklige barn med språkvansker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)“Pedagogers erfaring med samiskspråklige barn med språkvansker” handler om hvilke erfaringer samiske pedagoger har i arbeidet med å avdekke og avhjelpe språkvansker hos samiskspråklige barn. Masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse basert på intervjuer av samisktalende pedagoger som jobber med samiske barn. Problemstillingen er: Hvilke erfaringer har pedagoger i arbeid med språkvansker hos ... -
Pedagogical Translanguaging to Create Sustainable Minority Language Practices in Kindergarten
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-03-24)The coastal areas of Finnmark have deep Sámi roots. With the Norwegian assimilation policy—Norwegianization—the transition to the Norwegian language has been extensive here, placing the region outside Sámi core areas. Nevertheless, indigenous Sea Sámi identity still exists, and language vitalization and raising awareness of culture are shown in Sámi institution building. Within these frames, ... -
Pedagogikk og motivasjon. En hermeneutisk fenomenologisk studie av motivasjonelle forhold i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 1997-08) -
Pedagogisk entreprenørskap + barneskolen = sant? En kvalitativ studie av læreres utøvelse av pedagogisk entreprenørskap i barneskolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)Målsetningen med min forskning er å bidra til en økt forståelse for hvordan lærere opplever å benytte pedagogisk entreprenørskap i sin undervisning. Jeg ønsket å finne ut om pedagogisk entreprenørskap benyttes i skolen i den grad Kunnskapsdepartementet har uttrykt ønske gjennom strategi- og handlingsplan. Forskningen antyder at Kunnskapsløftet presenterer implisitte føringer for pedagogisk ... -
Pedagogisk entreprenørskap - en fremmed fugl i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-13)Vi ønsket å finne ut hva pedagogisk entreprenørskap er i skolen. Dette gjorde vi ved å foreta tekstanalyse av den generelle delen av LK06, samt støttedokumenter. Vi utførte også åpent intervju av to lærere og fire elever fra mellomtrinnet. I vår analyse av Generelle delen fant vi ut at begrepet pedagogisk entreprenørskap ikke blir nevnt direkte, men i stedet gjennom ord som kan hevdes å bety det ... -
Pedagogisk entreprenørskap - en muskel som kan trenes
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)Hensikten med masteravhandlingen er å se på hvordan begrepet pedagogisk entreprenørskap kan og bør forstås til bruk i grunnskolen. Jeg tar først et utvalg av forskningsrapporter for å se på studiens bakgrunn og relevans. Videre tar jeg et utvalg av teoretisk litteratur for å se på hva de kan si om begrepet og arbeidsmåten pedagogisk entreprenørskap. Neste steg for å besvare forskningsspørsmålet mitt ... -
Pedagogisk entreprenørskap som tilnærming til spesialundervisning. En studie om pedagogisk entreprenørskap som arbeidsmåte for yrkesfagelever med generelle lærevansker
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-02)Dette masterprosjektet søker å finne ut av hvilke gode praktiske arbeidsmåter lærerne bruker for å tilpasse undervisningen for yrkesfagelever med generelle lærevansker. Problemstillingen har som formål å undersøke hvorvidt entreprenørskap som arbeidsmåte er en anvendt pedagogisk arbeidsmåte blant lærerne: Hvordan beskriver lærere pedagogisk entreprenørskap som arbeidsmåte for yrkesfagelever med ...