Now showing items 1153-1172 of 1660

    • Pedagogisk entreprenørskap - en muskel som kan trenes 

      Simonsen, Malin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)
      Hensikten med masteravhandlingen er å se på hvordan begrepet pedagogisk entreprenørskap kan og bør forstås til bruk i grunnskolen. Jeg tar først et utvalg av forskningsrapporter for å se på studiens bakgrunn og relevans. Videre tar jeg et utvalg av teoretisk litteratur for å se på hva de kan si om begrepet og arbeidsmåten pedagogisk entreprenørskap. Neste steg for å besvare forskningsspørsmålet mitt ...
    • Pedagogisk entreprenørskap som tilnærming til spesialundervisning. En studie om pedagogisk entreprenørskap som arbeidsmåte for yrkesfagelever med generelle lærevansker 

      Solbakken, Anne Randi (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-02)
      Dette masterprosjektet søker å finne ut av hvilke gode praktiske arbeidsmåter lærerne bruker for å tilpasse undervisningen for yrkesfagelever med generelle lærevansker. Problemstillingen har som formål å undersøke hvorvidt entreprenørskap som arbeidsmåte er en anvendt pedagogisk arbeidsmåte blant lærerne: Hvordan beskriver lærere pedagogisk entreprenørskap som arbeidsmåte for yrkesfagelever med ...
    • Pedagogisk entreprenørskap, innovasjon og tilpasset opplæring. En analyse av strategidokumentet «Se mulighetene og gjør noe med dem» 

      Bakken, Monica (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-18)
      Entreprenørskap og innovasjon i skolen er fremmet som satsingsområder av Kunnskaps-departementet, nærings-og handelsdepartementet og kommunal- og regionaldepartementet. Sammen har de utarbeidet en strategiplan "Se mulighetene- og gjør noe med dem" som skal gjelde fra 2004 til 2008. Kunnskapsparken i Bodø har evaluert planen, og deres rapport kom ut i 2008. I denne master-oppgaven har jeg valgt å ...
    • Pedagogisk og fysisk tilrettelegging for utagerende barn i barnehage : en kvalitativ studie av de fysiske forholds betydning for en hensiktsmessig pedagogisk tilrettelegging for et utagerende barn 

      Steilland, Lina Lucia Camilo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05)
      En kvalitativ studie som omhandler et utagerende barn i barnehage og de fysiske forholds betydning for en hensiktsmessig pedagogisk tilrettelegging. Studien er basert på personlige observasjoner i et gitt barnehagemiljø, hvor man kom frem til at de fysiske rammene som barnet befant seg i innbød til en lite hensiktsmessig tilrettelegging og opplæring for barnet. Det ble derfor bestemt at miljøet ...
    • Pedagogiske ledere og assistenter som språklige forbilder 

      Johansen, Heidi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-12-14)
      Tema for denne masteroppgaven er pedagogiske ledere og assistenter som språklige forbilder for barn i alderen 0-3 år. Problemstillingen er; ”Hva forstår barnehagelærere og assistenter med språk og språkutvikling i barnehagen?”. Undersøkelsen tar for seg teorier og nyere forskning som underbygger viktigheten av å være et godt språklig forbilde, for de minste barna i barnehagen. Forskningen belyser ...
    • Peer-harassment prevalence in self-reports by primary and lower secondary school students. Statistical comparisons of samples from years 2000 and 2013, investigating traditional and cyber-harassment. 

      Hjelmen, Kari Jeanette Langseth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Comparative investigation of traditional peer-harassment and cyber-harassment prevalence, examining first year baseline sample of a longitudinal project in a North-Norwegian setting. Thesis contributes into a main study, “Trivsel i Tromsø” (“Well-being in Tromsø”), which aims to examine psychosocial and psychiatric risk factor associations with bullying and cyberbullying, using a combination of ...
    • Perceptions of Cultural Diversity among Pre-service Teachers 

      Larsen, Annelise Brox (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-12-14)
      The present article examines how a group of Norwegian pre-service teachers of English and other foreign languages perceived the term “cultural diversity” when student-centred learning activities were used. A qualitative inquiry, comprising data retrieved from three student-centred activities: student narratives, role-playing, and focus group discussion are thematically analysed. Theoretical ...
    • Perspectives on the tensions in teaching with technology in Norwegian teacher education analysed using Argyris and Schön’s theory of action 

      Thorvaldsen, Steinar; Madsen, Siri Sollied (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-22)
      Teachers’ professional digital competence (PDC) is of increasing importance in classrooms in the majority of EU countries. Norway is one of the countries that has been exposed to a strong top-down implementation of information and communication technology in education. However, despite national efforts, practitioners in the education system do not seem to work in line with the given policy. There ...
    • Perspektiver på hva en førskolelærer trenger å kunne om religion : rammeplananalyse og preskriptive innspill 

      Andreassen, Bengt-Ove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011)
      What does a pre-school teacher need to know about religion? This question is discussed in two separate parts of the article. The first part is a curriculum analysis of the framework surrounding Early Childhood Education and the three year undergraduate program for pre-school teachers in Norway. The analysis leads to a critical discussion on the bias towards Christian values in this framework. The ...
    • PhD revisited: Content in Nordic Pupil Narratives in Instructed EFL: A Norwegian Perspective 

      Larsen, Annelise Brox (Chapter; Bokkapittel, 2019-06-18)
      In this chapter, the results of a doctoral study (Larsen, 2009) of thematic content in Nordic pupil narratives in EFL2 are presented. A literary analysis of pupil texts focussing on intertextual references was applied. The findings suggest that the pupils’ narratives formed a discourse in which these narratives explored the power aspects of the parent–child relationship, rebelled against teachers, ...
    • Physically active learning in the English subject 

      Stjern, Lars Morten; Hågensen, Lars (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      This study examines how teachers with physically active learning (PAL) competence incorporate this method in their English teaching. PAL is an educational approach that combines physical activity with academic content. The master thesis investigates the following research question: “How do teachers at PAL schools implement physically active learning in the English subject, and what can English ...
    • Physiological Comparisons of Elite Male Visma Ski Classics and National Level Cross-Country Skiers During Uphill Treadmill Roller Skiing 

      Sagelv, Edvard Hamnvik; Engseth, Tina; Pedersen, Sigurd; Pettersen, Svein Arne; Mathisen, Gunnar; Heitmann, Kim Arne; Welde, Boye; Thomassen, Tor Oskar; Stoggl, Thomas Leonhard (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-11-16)
      Longer distance cross-country ski (14–220 km) races such as the Visma Ski Classics (VSC) has recently gained attention in addition to the traditional Olympic distances (5–50 km) associated with cross-country (XC) skiing. These long-distance races are characterized by extensive use of the upper body while double poling (DP). While there is a substantial amount of research on Olympic distance XC skiing, ...
    • Pionerer i realfag og teknologi 

      Jensen, Eivind Bråstad; Hald, Morten; Os, vibeke (Book; Bok, 2015)
      Åpningen av Teknologibygget ved UiT Norges Arktiske Universitet i 2015 er en milepæl for utviklingen av høyere utdanning og forskning innen realfag og teknologi i Norge. I den anledning synes vi det kan være grunn til å reflektere litt omkring oppstarten og utviklingen av disse viktige fagfelt i Tromsø. Vi utgir derfor et knippe med intervjuer av noen pionerer innenfor de viktigste disiplinene; ...
    • PISA and Teachers’ Reflexivities. A Mixed Methods Case Study 

      Bringeland, Terje André; Skinningsrud, Tone (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2024-01-12)
      Neoliberal educational reforms include extensive use of standardized tests. We examine the Program for International Student Assessment (PISA) initiated and developed by the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD). Examining previous research on teachers’ reactions to neoliberal reforms altering their work context, we have identified three theoretical frameworks in use: labour ...
    • Planverkets blindsone? En analyse av profesjonsfaglig digital kompetanse i emneplanbeskrivelser for barnehagelærerutdanning 

      Madsen, Siri Sollied; Unstad, Torstein; Tveiterås, Nils Christian; Dardanou, Maria; Habbestad, Helge; Kosner, Lukas (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-11-08)
      Denne studien er en systematisk undersøkelse av hvordan profesjonsfaglig digital kompetanse fremgår av læringsutbyttebeskrivelser i obligatoriske emner på barnehagelærerutdanningene i Norge. Vi har gjennomført en innholdsanalyse av emneplaner til 15 forskjellige studieprogrammer for barnehagelærerutdanning, noe som har resultert i analyse av 100 forskjellige emneplanbeskrivelser. Til tross for at ...
    • Play in two languages. Language alternation and code-switching in role-play in North Sámi and Norwegian 

      Kleemann, Carola Babette (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013-01-30)
      This article analyses how children in a Sámi kindergarten use their languages, North Sámi and Norwegian, in everyday life. My focus is on role-play in periods of free play in a kindergarten where children speak both North Sámi and Norwegian. Role-play is a bilingual context in that one sequence of play most often uses elements from both languages. Role-play as a situation is suitable for studying ...
    • Plommen i egget, eller dritten i midten? Hvilke faktorer har betydning for at mellomledere i kommunen skal ønske å søke rektorstilling? 

      Karlsen, Marit Cathrine Lind (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      De senere års skolelederforskning synes i større grad enn tidligere å ha tatt inn over seg mellomlederes viktige posisjon og rolle i skolene, og endring av ledelsesstrukturer på skolene med organisering i lederteam gjør det interessant å se nærmere på hvordan mellomlederne selv opplever jobbhverdagen og hvilke faktorer de mener har betydning for at mellomledere skal kunne ønske å søke rektorstilling. ...
    • "The point of no return" - om involvering og ærlighet i ledelse av skoler i utvikling 

      Johansen, Magne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      Denne oppgaven tar for seg ledelse av skoler i utvikling, med utgangspunkt i egen ledelse av den nasjonale satsingen ungdomstrinn i utvikling. Oppgaven fokuserer på ulike former for ledelse og hvordan skoleutviklingen påvirkes av disse. Jeg har gjennomført en aksjonsforskning på egen skole og søker å finne svaret på hvordan ærlighet og involvering kan styrke ledelsen av utvikling. Nyere forskning ...
    • Pojkars och flickors ögonblickstexter : hur kan man arbeta för att utveckla mångfalden i texterna och genom detta främja jämställdhet? 

      Mansler, Karin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-11-01)
      Ett av mina uppdrag som lärare i den svenska skolan är att främja jämställdhet mellan könen. I mitt masterarbete har jag valt att arbeta med mina elevers ögonblickstexter - korta beskrivande texter om ett ögonblick i deras liv. Man kunde lätt se vilka texter som var skrivna av flickor och vilka som var skrivna av pojkar. Jag ville medvetandegöra eleverna om detta för att därefter ge dem möjlighet ...
    • The policies and politics of teachers’ initial learning: the complexity of national initial teacher education policies 

      Hardy, Ian; Jakhelln, Rachel Elise; Smit, Ben (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-03-03)
      This paper analyses the nature and complexity that characterize the broader policy and political conditions of teachers’ initial learning within and across three different national settings. Drawing upon the transnational notion of ‘fast policy’, we show how neoliberal policies and associated policy artefacts constitute specific, national initial teacher education policies in Norway, Australia and ...