Viser treff 760-779 av 1657

    • "Ka sei elevan..." - En kvalitativ case-studie om elevers kommunikasjon med arbeid ved vertikale tavler 

      Oxem, Theresa; Akselsen, Silje Helen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Vår masteroppgave setter søkelys på den matematiske kommunikasjonen mellom elever. Målet er å få en dypere innsikt i hvordan samtalene mellom elevene foregår i klasserommet når det arbeides med vertikale tavler. Problemstillinga vår er «Hva kjennetegner den matematiske kommunikasjon mellom elever ved bruk av vertikale tavler?». I det teoretiske rammeverket presenteres teori om sosiokulturelt ...
    • "Ka! Er du å same?" Et nordsamisk revitaliseringsprosjekt. Påvirkes deltakernes ulike bakgrunn deres framtreden og tilnærming til prosjektet? Svarer aktivitetene i prosjektet til deltakernes behov og forventninger? 

      Lanto, Silja Halonen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Denne avhandlingen er en kvalitativ studie av et nord-samisk revitaliseringsprosjekt. Det er et prøveprosjekt hvor hensikten er å hjelpe familier til å aktivisere språket og gjøre det mer levende i hjemmet. Målgruppa er familier med barn som har samisk i skolen og barnehagen, med behov for språkstimulering fordi de ikke har samisk som hovedspråk hjemme. De må oppsøke samiske miljøer utenom skole/ ...
    • Kan (lærer-)utdanning påvirke studenters muligheter for å opptre etisk ansvarlig som oppdragere? 

      Hoveid, Marit Honerød (Research report; Forskningsrapport, 2003)
    • Kan du ikke sende meg en e-post på det? En studie av hvordan skoleleders e-postbruk kan være hemmende eller fremmende for skoleutvikling 

      Stiberg, Cecilie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-31)
      E-post er en av de mest brukte kommunikasjons- og informasjonskanalene i dagens samfunn, også i skolen. Hensikten med studien har vært å utvikle kunnskap og bevissthet om digitale verktøy, i dette tilfellet e-post, og hva de kan løse og skape av utfordringer i skolesammenheng. E-post er en av mange digitale kommunikasjonsverktøy skoleleder kan velge å benytte i sin samhandling med personalet og et ...
    • Kan kompetanseutvikling serveres på fat? Om hvordan skoleledelsen kan legge til rette for utviklingsprosesser som oppleves matnyttige. 

      Hansen, Linda Elisabeth; Berg-Sletteng, Siri; Westgård, Ann-Sissel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-31)
      Oppgavens tittel «Kan kompetanseutvikling serveres på fat?» tar utgangspunkt i begrepet «matnyttig» som vi hører lærere bruke i sin omtale av utviklingstiden, og deretter hvordan skoleledelsen kan legge til rette for utviklingsprosesser som oppleves relevant for profesjonsutvikling. Vår forskerinteresse er knyttet opp til arbeidet med skolebasert kompetanseutvikling på skoler der vi selv er ledere. ...
    • Kan kompetanseutvikling serveres på fat? Om hvordan skoleledelsen kan legge til rette for utviklingsprosesser som oppleves matnyttige 

      Berg-Sletteng, Siri; Hansen, Linda Elisabeth; Westgård, Ann-Sissel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-13)
      Oppgavens tittel «Kan kompetanseutvikling serveres på fat?» tar utgangspunkt i begrepet «matnyttig» som vi hører lærere bruke i sin omtale av utviklingstiden, og deretter hvordan skoleledelsen kan legge til rette for utviklingsprosesser som oppleves relevant for profesjonsutvikling. Vår forskerinteresse er knyttet opp til arbeidet med skolebasert kompetanseutvikling på skoler der vi selv er ...
    • Kan man leke seg til tallforståelse? 

      Slettstrand, Alicia; Nyvoll, Lene (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-16)
      Denne masteroppgaven handler om undervisning om tallforståelse gjennom lek på andre trinn. Hensikten med studien er å forske på hvilken måte leken blir ivaretatt i undervisning om tallforståelse. Vi ønsket i tillegg å øke vår kompetanse om faglige og sosiale valg som tas når en lærer skal undervise på varierende og aktive måter. Målet for studien innebar å undersøke ulike pedagogiske og faglige valg ...
    • Kan vi stole på lærebøkene? En kvalitativ studie om samsvaret mellom læreplanmål og lærebøker 

      Iversen, Hanne I. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      I denne masteravhandlingen belyses samsvaret mellom kompetansemålene i LK06 og et utvalg av lærebøker som benyttes i undervisningen på mellomtrinnet i den norske grunnskolen. Studien baserer seg på en kvalitativ tilnærming der jeg benytter meg av kvalitativ tekstanalyse som forskningsmetode. I studien blir det først foretatt en analyse av kompetansemålene i LK06. Dette blir gjort ved å dele de ...
    • Kartferdighet - Et verktøy for kompetanse i samfunnsfag? 

      Henriksen, Tom-Jøran; Jensen, Kenneth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Formålet med denne studien er å framheve kartferdighet som et verktøy for elevene i samfunnsfag. Studien fokuserer på bruk av kart i undervisning, og hvordan dette påvirker elevenes kartferdighet. Vi har valgt å bruke disse funnene til å diskutere hvordan kartferdigheter kan være et verktøy for å heve elevenes kompetanse. Studiet består av metodetriangulering og har dermed et særegent forskningsdesign. ...
    • Kartlegging av språkutvikling hos førskolebarn 

      Meijers, Saskia Helena Kjeldsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      De siste årene er det satt et økt fokus på barnehagen som læringsarena, og mye sentral forskning har vist at det er sterke sammenhenger mellom talespråklige ferdigheter i førskolealder og lese- og skriveutviklingen i skolen (Hagtvet, 2002; Aukrust, 2005). Regjering og Kunnskapsdepartementet har derfor gjennom en rekke stortingsmeldinger (St.mld.nr.41, 2008-2009; St.mld.nr.23, 2007-2008; St.mld.nr.16, ...
    • Kartlegging og tiltak på barnetrinnet for elever med mulig dysleksi : En kvalitativ studie av hvilke kartlegginger og tiltak som gjennomføres ved mistanke om dysleksi, samt erfaringer med effekten av disse tiltakene 

      Rostad, Irene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)
      Fokuset i denne masteroppgaven er på kartlegging, tiltak og effekt av tiltak i forhold til lese- og skrivevansker og mulig dysleksi. Prosjektet er en kvalitativ fenomenologisk studie, der jeg har tatt utgangspunkt i elever på barnetrinnet og har gjennomført intervju med lærere på ulike skoler. Resultatene viser at når det gjelder lese- og skriveopplæringen så foregår den nokså likt, med vekt på ...
    • Kartleggingsprøver i matematikk, er det verdt det? 

      Karlsen, Markus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-21)
      Formålet med denne mastergradsavhandlingen er å undersøke hvordan kartleggingsprøver og kartleggingsresultater blir benyttet i skolen. For å svare på min problemstilling har jeg valgt en kvalitativ tilnærming, med intervju som metode. Jeg har presentert relevant teori, rettet mot matematisk kompetanse og vurdering, for å ha et bedre grunnlag i min analysedel. UDIR (2021a) skriver at en av ...
    • Kepler, Galileo, Newton and the Constructive Ideas of Modern Science 

      Thorvaldsen, Steinar (Chapter; Bokkapittel, 2002)
      Nowadays science and Christianity are mainly seen as two completely separate contributions to our daily life and culture. In this paper I intend to argue that historically and conceptually, science and Christianity should in fact be seen as very closely related entities. The new kind of science, which was introduced about 400 yeas ago, was very much inspired by the Christian world-view which ...
    • Key areas in the practicum for student teachers' professional development - A systematic review (2005-2020) 

      Sørensen, Yvonne; Bjørndal, Kristin Emilie W (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-12-20)
      Denne artikkelen presenterer en systematisk forskningsgjennomgang som retter oppmerksomheten mot praksisopplæring i lærerutdanning som arena for lærerstudenters profesjonelle utvikling. Totalt 84 empiriske nasjonale og internasjonale studier, publisert i tidsrommet 2005–2020, inngår i studien og er analysert ved hjelp av tematisk analyse. Forskningsspørsmålet vi besvarer, er: Hvilke områder i ...
    • Khan Academy i skolen. Hvilke oppfatninger har lærere av arbeidsmåter som kombinerer bruk av Khan Academy og lignende nettressurser med tradisjonell undervisning i matematikk 

      Sørgård, Morten; Roland, Dan-Roger (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Vi har gjennomført et kvalitativt forskningsprosjekt med utgangspunkt i generisk kvalitativ forskningsstil, og gjennomført semistrukturerte intervjuer med fem matematikklærere som hadde erfaringer med bruk av nettressurser som Khan Academy og Campus Inkrement. Problemstillingen til forskningsprosjektet var ”Hvilke oppfatninger har lærere til arbeidsmåter som kombinerer bruk av Khan Academy og lignende ...
    • Kindergartens in Northern Norway as semiotic landscapes 

      Pesch, Anja Maria; Dardanou, Maria; Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-04-20)
      Educational institutions have a responsibility to ensure that all children receive care and equal possibilities for development, independent of their linguistic and cultural background. However, there is little knowledge about how kindergartens ensure a welcoming and inspiring place for both transnational migrants, Indigenous children, and children from the majority population. Through a semiotic ...
    • Kjennetegn på læreres iscenesettelse og elevenes konseptualisering i undersøkende matematikkundervisning 

      Borch, Johanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-14)
      Denne oppgaven er et resultat av en kvalitativ innholdsanalyse på undervisningsøkter karakterisert som undersøkende matematikkundervisning. Formålet med studien har vært å finne kjennetegn på hvordan lærere gjennomfører oppstarten av undersøkende matematikkundervisning, og hvordan elevene går i gang med utfordringen de blir gitt. Lærerens oppstart er referert til som iscenesettelse, og hvordan elevene ...
    • Kjerneelementet undring og utforsking i samfunnsfag, skal vi prate om det? 

      Strand, Markus; Isaksen, Rebekka T. (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      I denne kvalitative studien har vi forsket på hvordan kjerneelementet undring og utforsking blir brukt og forstått av et utvalg lærere og elever på ungdomstrinnet, med utgangspunkt i dialogbasert læring. Fagfornyelsen fra 2020 inkluderte kjerneelementer i alle fag som byggesteiner i de ulike fagene. I samfunnsfag er undring og utforsking en byggestein som skal prege undervisningen. Ettersom ...
    • Kjønnsforskjeller i et spesialpedagogisk perspektiv. En kvantitativ undersøkelse om kjønnsforskjeller blant barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp i barnehage. 

      Jensen, Ingunn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-30)
      Det har vært gjort lite studier i Norge om kjønnsforskjeller hos barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp i barnehager. Temaet for denne oppgaven er kjønnsforskjeller i vedtak om spesialpedagogisk hjelp for barn i barnehagen. Studiens problemstilling har vært formulert som en hypotese: «Flere gutter enn jenter får vedtak om spesialpedagogisk hjelp i barnehagen». Videre er det jobbet ut fra to ...