Viser treff 780-799 av 1660

    • Kjønnsforskjeller i et spesialpedagogisk perspektiv. En kvantitativ undersøkelse om kjønnsforskjeller blant barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp i barnehage. 

      Jensen, Ingunn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-30)
      Det har vært gjort lite studier i Norge om kjønnsforskjeller hos barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp i barnehager. Temaet for denne oppgaven er kjønnsforskjeller i vedtak om spesialpedagogisk hjelp for barn i barnehagen. Studiens problemstilling har vært formulert som en hypotese: «Flere gutter enn jenter får vedtak om spesialpedagogisk hjelp i barnehagen». Videre er det jobbet ut fra to ...
    • Kjønnsforskjeller ved autismespekterforstyrrelser - En narrativ litteraturstudie om mulige årsaker til hvorfor så mange flere gutter enn jenter diagnostiseres med ASF 

      Kronkvist, Caroline (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Hensikten med denne oppgaven har vært å undersøke den store kjønnsforskjellen i antallet som diagnostiseres med autismespekterforstyrrelser (ASF). På bakgrunn av dette ønsker jeg å svare på problemstillingen Hvilke mulige årsaksforklaringer kan være med på å forklare hvorfor så mange flere gutter enn jenter får en ASF-diagnose? For å besvare og utdype problemstillingen, er følgende forskningsspørsmål ...
    • De "klarer seg selv". Om å identifisere og tilrettelegge undervisning for evnerike elever 

      Eidesen, Ann-Charloth Norum; Sodefjed, Marianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Målet med dette forskningsprosjektet er å bidra til økt fokus og forståelse av evnerike elever i skolen. Prosjektet er en kvalitativ studie, der vi har benyttet oss av kvalitative intervju, med observasjon som supplerende metode. Vi har tatt for oss forskningsspørsmålet «Hvordan kan lærere identifisere evnerike elever og tilrettelegge undervisningen for dem?», hvor vi har intervjuet lærere og rektorer ...
    • Klargjørende debatt eller polarisering? En argumentasjonsanalyse om saklighet i debatten om manualbaserte programmer og standardisert kartlegging i norsk barnehage 

      Jenssen, Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-10-31)
      I denne oppgaven undersøker jeg hva som preger den akademiske debatten om manualbaserte programmer og standardisert kartlegging i norske barnehager. Forskere på begge sider av debatten hevder de er opptatte av saklighet. Mitt inntrykk er at debatten føres med virkemidler som polariserer og skaper fiendebilder, og at praksis i barnehagen dermed ikke drives videre på et hensiktsmessig vis. I oppgaven ...
    • Klasseledelse og undervisningsforstyrrende atferd. Hvordan arbeider lærere gjennom klasseledelse for å sikre elever med undervisningsforstyrrende atferd inkluderende og tilpasset opplæring 

      Muri, Hilde (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-13)
      Problemformuleringen søker svar på hvordan lærere arbeider gjennom klasseledelse for å sikre elever med undervisningsforstyrrende atferd inkludering og tilpasset opplæring. Undersøkelsen er kvalitativ med en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Datainnsamlingsmetoden er intervju av tre kontaktlærere på femte til syvende klassetrinn. Funnene viser at lærerne arbeider aktivt for å hindre at ...
    • Klasseledelse. Lærerens betydning for elevens læring 

      Slinning, Anne Miriam (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-12-16)
      Utgangspunktet for denne studien var å undersøke klasseledelsen ved en barne- og ungdomsskole som har gjennomgått en omfattende organisasjonsutvikling i klasseledelse. Følgende aspekter ved lærerens klasseledelse ble studert: Relasjonskompetanse, regelledelseskompetanse og didaktikkompetanse (hvor kommunikasjon og samhandling blir vektlagt). Følgende problemstilling ble utformet: Hva er god ...
    • "Klasseledelse..? Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert!" En kvalitativ studie av hvilke redskaper praksisveiledere i Tromsøskolen bruker når de veileder lærerstudenter med henblikk på klasseledelse. 

      Johnsen, Viktoria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-29)
      Både nasjonal og internasjonal forskning slår fast at lærerens evne til å lede en klasse har stor betydning for elevenes trivsel og faglige prestasjoner på skolen. Klasseledelse er en lærerferdighet som er en stor del av lærerrollen, og en ferdighet lærerstudenter primært får utviklet i praksisperiodene i løpet av sin utdanning. Lærerens ledelse skal bidra til å skape et læringsmiljø som støtter og ...
    • Klassereisens sosiale og kulturelle koder. En kvalitativ studie av klassereisende kvinner uten en akademisk stamtavle 

      Eriksen, Eli Vibeke (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)
      Dette er en kvalitativ studie som søker å utvikle kunnskap omkring klassereisens sosiale og kulturelle overganger. Ved å ta i bruk semistrukturerte intervjuundersøkelser av 10 kvinner som har egne erfaringer knyttet til klassereisen, belyses noen av de mest sentrale aspektene og mekanismene som har hatt innflytelse under de overgangsprosessene som har foregått på reisen. Problemstillingen var som ...
    • Knowing What, Knowing How, or Knowing Where? How Technology Challenges Concepts of Knowledge 

      Rønningsbakk, Lisbet (Chapter; Bokkapittel, 2019-11-18)
      When bringing innovative technology into school education it has been challenging to get full benefits from the technology. Instead of seeking new ways of teaching we tend to adapt the use of technology to traditional ways of teaching. This can relate to the fact that we lack theoretical concepts that help us rethink and revise our practices. In Norwegian curriculum we see different learning discourses ...
    • Knowing-with-snow in an outdoor Kindergarten 

      Bartnæs, Pernille Elisabeth; Myrstad, Anne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-01-06)
      This article highlights how reciprocal relationships between children and the environment can contribute to exploring understanding of children’s learning in the outdoor environment. We draw on data from a kindergarten in the northern part of Norway, where we have carried out fieldwork three hours a week from October to mid-May. During this period, the outdoor area was covered with snow of varying ...
    • Koding som digital grublis. En kvalitativ studie om hvordan elevenes læringsstrategier påvirkes gjennom programmering 

      Iversen, Susanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      Dette prosjektet viser hvordan læringsstrategiene til elevene påvirkes gjennom programmering i Scratch. Elevene jobber problemløsende, men benytter få problemløsningsstrategier. Prosjektet går ut på å undersøke om, og hvordan elever på mellomtrinnet jobber problemløsende i programmering, og om de benytter seg av de kjente problemløsningsstrategiene. Prosjektet er en kvalitativ studie hvor det er ...
    • Kognitive krav i norske læreverk 

      Jensberg, Inger-Ann (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne mastergradsoppgaven ser nærmere på utforskende preg i et norsk læreverk for matematikk for 10.trinn. Læreplanen pålegger lærere å drive utforskende matematikk, og på bakgrunn av dette var hensikten med studien å avdekke i hvor stor grad oppgavene i læreverket ivaretar Fagfornyelsens krav til utforsking i matematikkundervisningen. I tillegg var målet å avdekke hvilke kognitive krav de gitte ...
    • Kognitive utfordringer i to norske lærebokserier fra ungdomsskolen – en mixed methods studie 

      Strand, Kristoffer; Heimstad, Carina Aurelie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk undersøker vi de kognitive utfordringene i oppgavene i to norske lærebokserier for ungdomsskolen. Norske matematikklærere benytter seg i stor grad av læreboka i undervisningen (Mullis, Martin, Foy & Arora, 2012), samt at en rekke studier hevder at det er læreboka og oppgavene i dem som i stor grad legger til rette for hva elevene lærer seg (Fan, Miao & ...
    • Kollegaveiledning og profesjonalitet 

      Helbæk, Gisle Hagen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-12)
      Oppgaven har hatt som mål å undersøke hvilken påvirkning kollegaveiledning, som et strukturert refleksjonsverktøy, har hatt når det gjelder kompetanseutvikling og oppøving av profesjonaliteten på skolen, både for den enkelte profesjonsutøver og for skolen som organisasjon. Resultatene viser først og fremst at lærerne er positive til kollegaveiledning generelt, og at de ser på det som et nyttig ...
    • Kombinasjonen akrylplast og lys i emnet Teknologi og design 

      Basma, Kine Johansen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-22)
      Masteroppgaven fokuserer på lyssetting av bearbeidet akrylplast og hvordan dette kan brukes i emnet Teknologi og design. Forskningsspørsmålet er: Hvilke estetiske uttrykk oppstår når bearbeidet akrylplast lyssettes, og hvordan kan bearbeidet akrylplast i kombinasjon med kunstig lys inngå i emnet teknologi og design? Gjennom utprøving i lysstetting av bearbeidet akrylplast har jeg fått ulike ...
    • Kommunikasjon i undersøkende matematikkundervisning 

      Ittelin, Solveig; Knutsen, Eline Stabell (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-14)
      Vår masteroppgave er en kvalitativ studie med formål å undersøke hvordan lærerens kommunikasjon med elevene kan påvirke elevaktiviteten i undersøkende undervisning. Gjennom det NFR-finansierte FoU-prosjektet SUM har vi samlet inn videomateriale fra lærerplanlagte undersøkende undervisning, der vi videre har gjennomført videoobservasjon av kommunikasjon mellom lærer-elev i tre utvalgte klasser. ...
    • Kommunikasjon som virkemiddel for læring. Et kvalitativt case-studie som belyser ulike faktorer knyttet til kommunikasjon i matematikk. 

      Hansen, Knut Vidar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Fokuset i denne studien er på hvordan den matematiske kommunikasjonen påvirker elever på 7. trinn innenfor emnet volum ved ulike tilnærminger. Kommunikasjon i matematikk er essensielt for å utvikle den relasjonelle forståelsen i matematikk. Innenfor dette har jeg gjennomført et kvalitativt case-studie og gjort lydopptak av elevarbeid i mindre grupper som jobber mot to forskjellige tilnærminger; en ...
    • Kommunikasjon ved afasi - et samarbeid mellom deltakerne : en kasusstudie 

      Johansen, Kristina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-15)
      Vi bruker språket til å uttrykke oss og til å motta tanker, ideer og følelser. På den måten knytter språket oss sammen, og påvirker hele vår tilværelse. Afasirammede har dessverre redusert evne til å bruke språket i kommunikasjon, og det er derfor stor enighet om at afasien i ulik grad endrer forutsetningene for å delta i samtaler. På bakgrunn av dette viser forskning at det er sammenheng mellom ...
    • Kommunikasjonsmønster i undersøkende matematikkundervisning. En casestudie av hva som kjennetegner kommunikasjonsmønsteret mellom læreren og elevene i en undersøkende matematikkundervisning. 

      Eide, Silje Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)
      I min masteroppgave er fokuset på kommunikasjon mellom elever og lærere i en undersøkende matematikkundervisning, hvor målet er å få en dypere innsikt i hva som kjennetegner de ulike dialogene som oppstår. Forskningsspørsmålet er: Hva kjennetegner kommunikasjonsmønsteret mellom læreren og elevene i en undersøkende matematikkundervisning? Forskningsprosjektet er en kvalitativ casestudie, ...