Viser treff 417-436 av 1660

    • Et utvalg læreres refleksjoner omkring digital lesing. Hvordan reflekterer et utvalg lærere omkring digital lesing, og hvordan bruker de lesestrategier til digitale tekster? 

      Mikkelsen, Line Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som belyser problemstillingen: “Hvordan reflekter et utvalg lærere omkring digital lesing, og hvordan brukes lesestrategier til digitale tekster?”. Bakgrunnen for prosjektet er hvordan digital lesing er blitt en stor del av skolehverdagen. Både grunnleggende ferdigheter I lesing og digitale ferdigheter trekker inn digital lesing som en del av hva norske ...
    • Et utvalg ungdomsskoleelevers bruk av lesestrategier. Hvordan vurderer elever i ungdomsskolen bruk og nytteverdi av lesestrategier i møte med tekst? 

      Nordeide, Ida Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Problemstilling Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om lesing som en strategisk ferdighet som undersøker elever i ungdomsskolens forhold til og bruk av lesestrategier. Problemstillingen er Hvordan vurderer elever i ungdomsskolen bruk og nytte av lesestrategier i møte med tekst i skolen? Problemstillingen utdypes med forskningsspørsmålene - Hva skal til for at elevene opplever bruk av ...
    • Et utvidet klasserom. En kvalitativ studie av naturen som læringsressurs 

      Johannessen, Sigrid Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Bakgrunnen for denne studien er basert på lærernes oppgave til å ruste elevene til arbeids- og samfunnslivet. Dette er en av oppgavene som lærerne har ifølge den generelle delen i kunnskapsløftet. I forhold til dette, ser jeg det som hensiktsmessig å ta i bruk «et utvidet klasserom» for å kunne forankre kunnskapsløftet inn i opplæringen til elevene. Målet for denne studien har vært å finne ut av ...
    • Et VARP i Finnmark - skolebasert kompetanseutvikling i praksis. En Case-studie av en skoles arbeid med "Regning som grunnleggende ferdighet" 

      Hansen, Monica Nymoen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-10-27)
      Et VARP i Finnmark – skolebasert kompetanseutvikling i praksis, er en kvalitativ case – studie om en skoles arbeid med regning som grunnleggende ferdighet. Studien strekker seg over en periode på tre semester hvor skolen var deltaker i satsningen Ungdomstrinn i utvikling. Som verktøy i implementeringsarbeidet har skolen valgt Lesson Study, og det er samarbeidslæringen gjennom dette arbeidet som er ...
    • Et veivalg som fører til målet! : kvinners opplevelser under en attføringsprosess 

      Storø, Reidun (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05)
      Attføring er et tiltak for yrkedhemmede, og i denne oppgaven har jeg forsket på kvinner i 40-årene, som ikke klarer å fortsette i den jobben de hadde, men er for frisk til å bli uføretrygdet.Hensikten med attføring er å gi dem en vei tilbake til jobb slik at de ikke blir permanent uføretrygdet. Som attføringsklient og arbeidssøker kan kvinnene være være usikker på hva de ønsker og hva de kan klare ...
    • «Et veivalg, hvor økt kompetanse kan ha en betydning.» 

      Bjørnå, Benedikte Thorsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Elever i barneskolealderen kan stå ovenfor utfordringer innenfor tilegnelsen av lese og skriveutviklingen. Og hvor de første årene på skolen handler om å skape en fonologisk bevissthet gjennom det alfabetiske prinsipp (Tollefsen, 2014). Denne tilegnelsen og videre utvikling av leseforståelsen kan være utfordrende i seg selv, men for en elev med dysleksi kan det være avgjørende at de blir identifisert ...
    • Et øyeblikksbilde av en vurderingspraksis 

      Kulseng, Håkon Fagersand (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      Denne masteroppgaven er en enkeltcasestudie i en hvordan en erfaren norsklærer gir skriftlige tilbakemeldinger på en skriveoppgave i nynorsk sidemål. Læreren tok bruk av egne formulerte skriftlige tilbakemeldinger og Gyldendal Norsk Forlag sine vurderingsskjemaer for fagartikkel, debattinnlegg og novelle. Hensikten var å ta et dypdykk i hva som var fokusområdene og hva som ble vektlagt av læreren i ...
    • Etnisitet og identitet hos samisk ungdom i Finnmark. Forståelse og forvaltning 

      Ashkari, Tariq (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2005-12-14)
      Denne oppgaven handler om forståelse og forvaltning av etnisitet og identitet hos samisk ungdom i Finnmark. Det ble benyttet en metodetriangulering der både kvalitative og kvantitative metoder sørger for å sikre valid empiri. I den kvalitative delen av oppgaven forteller 12 ungdommer sine historier, opplevelser og tolkninger av disse. Gjennom disse narrativene forsøkes det å forstå blant annet ...
    • "Etter jeg fant ut at nynorsk var for bondelandet, ble jeg litt mer motivert": En kvalitativ studie av elevers refleksjoner etter et undervisningsopplegg om hvorfor vi lærer nynorsk 

      Jensen, Trude Margrete (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      I denne masteroppgaven gjør jeg en kvalitativ studie av holdninger og refleksjoner til nynorsk som sidemål blant et utvalg 10. klasseelever fra en distriktskole i Troms. Problemstillingen i oppgaven er: «Hvilke refleksjoner har elevene til nynorsk som sidemål etter et undervisningsopplegg om hvorfor vi lærer nynorsk?». Formålet med studien er å komme fram til hvordan læreren kan bidra til at nynorsk ...
    • Etter kartleggingene i matematikk. En kvantitativ undersøkelse i grunnskolene 

      Hansen, June-Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Resultater fra nasjonale og internasjonale kartlegginger viser mange norske elever har svake prestasjoner i matematikkfaget. Det er en samfunnsutfordring at elever som strever i faget ikke blir identifisert og fulgt opp tidlig med effektive tiltak. Formålet med denne studien er å undersøke hva lærere foretar seg når gjennomførte kartlegginger viser at elever har svake resultater. Studien undersøker ...
    • Evaluering av de psykometriske egenskapene til Fonologistesten, samt dens nytteverdi. En kvantitativ studie av sammenhengen mellom fonologiske ferdigheter og avkodings- og staveferdigheter 

      Markussen, Guro Nystad; Johansen, Linda (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-15)
      Dagens teknologi og utdanningssystemer stiller store krav til skriftspråkferdigheter, noe som gir større utfordringer for de som sliter med å tilegne seg tilfredsstillende lese- og skriveferdigheter. Fokuset på lesing i alle fag på skolen gjør at spriket mellom de normallesende barna og de som sliter med skriftspråket raskt kan bli ganske stort. Diagnosesystemene som har vært i bruk, gjør at barna ...
    • Evaluering av ICDP utprøvd i krisesentre. 

      Sollied, Sissel; Flacke, Astrid Kleppe (Research report; Forskningsrapport, 2016)
    • Explaining the unexplainable: designing a national strategy on classroom communication concerning the 22 July terror attack in Norway 

      Schultz, Jon-Håkon; Langballe, Åse; Raundalen, Magne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)
    • Exploring Multimodal Literacy in Language Teaching and Learning 

      Jakobsen, Ingrid K.; Tønnessen, Elise Seip (Chapter; Bokkapittel, 2020-03)
      In this chapter, we present the research method we used to investigate multimodal literacy in an English-language classroom in a Norwegian lower secondary school. The analytic approach we present combines multimodal analysis with a design-oriented view on learning as a social meaning-making process. The analysis is applied in a smallscale qualitative study of multimodality and literacy in an English ...
    • Exploring outdoor science in teacher education from a comparative Scandinavian perspective 

      Popov, Oleg; Höper, Jan (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      This paper focuses on the development of prospective teachers’ competence to conduct outdoor science education in a Scandinavian context. This context is characterized by easy accessibility to open-air natural environment and folk traditions of being and doing different activities outdoors. Working in the field of science teacher education in Sweden and Norway, we have experienced that outdoor science ...
    • Exploring student explanations: What types can be observed, and how do teachers initiate and respond to them? 

      Drageset, Ove Gunnar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-03)
      This article presents different types of student explanations that can were observed, and how these were initiated and responded to. The research is based on the practice of five teachers, with all interactions having been analysed and categorized to develop the concepts. First, three distinct types of student explanation were found: explaining actions, explaining reasons, and explaining concepts. ...
    • Exploring student teachers’ development of intercultural understanding in teacher education practic 

      Steele, Annfrid Rosøy; Leming, Tove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-02-28)
      Teachers’ intercultural understanding has a growing importance in teacher education. In a society with more diverse classrooms, there is an increasing need for teachers with a broad intercultural understanding. Student teachers who have had school practice in different cultural settings have a broader understanding of their multicultural pupils and are better equipped for related challenges and ...
    • Exploring the quality of special education. Final report. Report no 6. 

      Stangvik, Gunnar (Research report; Forskningsrapport, 2002)
    • An Extensive reading of A Study in Scarlet 

      Andersen, Anna Victoria; Sebergsen Fjærvoll, Kjersti (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      This thesis presents a mixed-method based on two lesson plans that introduces reading strategies for students to experience mastery through reading English fictional literature. One class in middle school participated in the study, and they completed the lessons where they had the opportunity to read A Study in Scarlet through different text expressions. During the reading, the students were given ...
    • Extramural English, with an emphasis on gaming, and Norwegian National test scores in English, 8th grade 

      Halvorsen, Elisabeth; Haaland, Therese J. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-14)
      In an increasingly globalized world, digital gaming has emerged, and learning English as a second language has changed towards being a language easily accessible in students out-of-school contexts. This thesis investigates if there are significant interactions between the participants extramural English language activities and the results on the NNT in English, 8th grade. English is a global language ...