Now showing items 457-476 of 1660

    • Flerspråklige barn med sen språkutvikling 

      Strand, Elena (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-01)
      I Norge har mange barn en flerkulturell bakgrunn, noe som fører til en økning i antall barn med minoritetsspråklig bakgrunn i barnehager. I de senere år er det satt et økt fokus på tidlig språkstimulerende arbeid i barnehager. Norske og internasjonale studier konkluderer at det er en sammenheng mellom språklige aktiviteter i barnehagen og senere leseferdigheter. Det finnes imidlertid lite kunnskap ...
    • Flerspråklighet - en lite utvunnet ressurs. En kvalitativ studie av bruk av flerspråklighet som ressurs i undervisning, ved hjelp av drama som metode 

      Hansen, Silje; Nøkland Sollied, Siri (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)
      I skolens styringsdokumenter understrekes det at flerspråklige elever og mangfold har en plass i norsk skole. Utdanningen skal formidle kunnskap om dette mangfoldet, og gi alle elever kompetanse til å kunne delta i et multikulturelt samfunn. Den norske samfunnsdebatten har de siste 50 årene båret preg av en problemorientert tilnærming til flerspråklighet (Aarsæther, 2017, s. 65), hvor elevenes ...
    • Flerspråklighet som ressurs. En kvalitativ undersøkelse om hvordan norsklærere tar i bruk flerspråklighet som ressurs i undervisningen 

      Lomax, Elizabeth Koren (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      I denne mastergradsoppgaven undersøkes følgende problemstilling: Hvordan tar norsklærere i bruk flerspråklige elevers språklige kompetanse som ressurs i undervisningen? Formålet med dette prosjektet har vært å undersøke hvordan et utvalg norsklærere stiller seg til ideen om flerspråklighet som ressurs i undervisningen. Prosjektet har et kvalitativt forskningsdesign, og det er brukt semistrukturert ...
    • Flerstemmighet i veiledningssamtaler? En kasusstudie om triadisk FoU-veiledning i grunnskolelærerutdanningen 

      Olsen, Rigmor (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-02-05)
      FoU-veiledning er en veiledningssituasjon i norsk grunnskolelærerutdanning (GLU) som er viet liten oppmerksomhet i forskning. Formålet med studien er å få innsikt i samhandlingen der studenter, praksislærer og universitetslærer deltar i triadisk FoU-veiledning. Det er økende behov for triadisk samhandling i norsk lærerutdanning, og FoU-veiledning har potensial til å imøtekomme dette. Veiledningssamtaler ...
    • Flyt i et Thinking Classroom 

      Henriksen, Preben Bjørkås (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      I mitt masterprosjekt har jeg studert flyt hos elever som jobber med problemløsningsoppgaver i matematikk. Dette bli gjort innenfor rammene av undervisningsmetoden Thinking Classrooms. Teori og tidligere forskning som ligger til grunn for denne studien er undersøkende matematikk og problemløsning, undervisningsmetoden Thinking Classrooms, flyt og engasjement. For å svare på problemstillingen ...
    • FN-rollespill i samfunnsfaget - en elevaktiv arbeidsform for stort læringsutbytte – også på ungdomsskolenivå 

      Nesland, Erlend Takle (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Denne mastergradsavhandlingen bygger på data fra undersøkelser om pedagogisk bruk av FN-rollespillet. Arbeidet med mastergradsprosjektet startet høsten 2014. For å forstå modellen FN-rollespill som undervisnings- og læringsform, inkluderer min metodologi observasjoner av gjennomføringen av rollespillet. De tre nivåene som ble undersøkt var ungdomstrinnet, videregående skole og lærerutdanningen. ...
    • Folkehelse og livsmestring: koronapandemien som veiviser for tverrfaglighet og mestringsperspektiv i skolen 

      Saus, Merete; Wara, Tatiana (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      I 2020 tråde det i kraft en ny lærerplan for skolen kalt fagfornyelsen. I den overordnede delen av læreplanen var ett av de tre nye tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring. De tverrfaglige temaene skal være gjennomgående og inkluderes i alle fag. Folkehelse og livsmestring er tema som mange lærere opplever som vanskelig å operasjonalisere i skolen. Mange fagdidaktikere opplever temaet som ...
    • Fonetisk gestuell transkripsjon 

      Nordli, Ingrid C. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013)
      Fonetisk transkripsjon har en sentral plass i klinisk arbeid og har tradisjonelt sett vært knyttet til segmentale analyser av taleproduksjon. Men, segmenter er konstruerte lineære størrelser, enkeltlyder, og dekker ikke all aktivitet som finner sted i produksjon av tale, som er sammenhengende og dynamisk. Denne artikkelen presenterer en analysemetode hvor de artikulatoriske bevegelsene i ...
    • Food habits of school pupils in Tromsø, Norway, in the transition from 13 to 15 years of age 

      Øvrebø, Else Marie (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2011)
      The aim of this study was to investigate the development of food habits in adolescents in Tromsø, whether pupil behaviour regarding food habits had changed in grade 10 compared to grade eight, and whether this was linked to pupils` Home Economics lessons in grade nine. A total of 606 adolescents (321 boys and 285 girls) were studied on two different occasions – 2002 and 2005, A food-frequency ...
    • Foraging Eco-Ethology, Incentives and Motivations in the Kindergartens of Norway Based on Sámi and Norwegian Cultures 

      Bergan, Veronica; Laiti, Marikaisa (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-08-09)
      Early childhood education (ECE) institutions in Norway highly value nature and outdoor activities. The framework plan for kindergartens encourages that children get insights into the origin of food. The approach for imparting this knowledge incentivises foraging in kindergartens. The eco-ethology of humans is dependent on cultural values and practices and what is available for harvest in the local ...
    • Forandringsspil: Om tangram, kalejdoskop og gådespil i H.C. Andersens “Sneedronningen” 

      Bartnæs, Morten (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021)
      Denne artikel er en intertekstuelt og intermedialt orienteret læsning af “Sneedronningen”, hvor to af eventyrets kendetegn - dets modulære opbygning og dets spil med variationer - bliver set i lyset af samtidens debat om legetøjet tangram og kalejdoskop. Via sin tematisering af forestillinger om tom, uorganisk forandring placerer eventyret sig i den debat. Denne tilgang til teksten lægger vægt på ...
    • Forbitrelsens kunst : analyse og resepsjonsanalyse av to tekster av Amalie Skram og Torborg Nedreaas 

      Ramberg, Ingri Løkholm (Chapter; Bokkapittel, 2023)
      Amalie Skram dør i 1905, og Torborg Nedreaas blir født i 1906, som for å ta over en stafettpinne. Vi vet at Skram var en avgjørende leseropplevelse for den unge Nedreaas (Eriksen 1979; Grøgaard 1976). Hun oppga å måtte ta lange pauser fra å lese Skram fordi tekstene gikk sånn inn på henne – men at hun til gjengjeld var «ny hver gang» (Nedreaas 1973). Det er en gjenganger i forskningslitteraturen at ...
    • «Fordi den er mer på strek enn de andre». En studie om begrepsutvikling 

      Steinsvik, Laila (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-21)
      Denne oppgaven handler om begrepsutvikling og begrepsforståelse hos elever på mellomtrinnet, med fokus på elevaktive metoder. Jeg har benyttet meg av kvalitative metoder for å få en dypere innsikt i arbeid med begrepsutvikling og begrepsforståelse, og har ved hjelp av disse metodene prøvd å besvare følgende forskningsspørsmål: «Hvordan kan jeg som lærer legge til rette for arbeid med begrepsforståelse ...
    • Forebygging av psykososiale vansker i barnehagen. En kvalitativ undersøkelse fra et prosjektarbeid i en Finnmarksbarnehage der innhøsting fra naturen har vært sentralt 

      Persen, Ingar Røberg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)
      Denne oppgaven er en kvalitativ studie som handler om forebygging av psykososiale vansker i barnehagen gjennom prosjektarbeid der innhøsting fra naturen står sentralt. Formålet med studien har vært å få en dypere forståelse for om et slikt prosjektarbeid har noe positivt å tilføre det psykososiale miljøet. Studien ble gjennomført som kvalitative intervjuer der tre pedagogiske ledere fra storbarnsavdelinger ...
    • Foreldrerollen - når barnet har dysleksi. En kvalitativ studie om foreldres erfaringer ved å følge opp sitt barn med dysleksi. 

      Storvoll, Ingunn Sofie Berntsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-10-31)
      Denne studien vil ta for seg foreldreperspektivet når barnet har dysleksi. Å være foreldre til et barn som har dysleksi innebærer omfattende oppfølging på mange områder. Min problemstilling vil få frem hvilke erfaringer foreldre har med å følge opp barnet sitt med dysleksi. Delforskerspørsmål var hvilke erfaringer foreldre har med å følge opp barnet sitt knyttet til emosjonelle følger, hjelp med ...
    • Foreldres erfaringer om åpenhet rundt barns diagnoser. Hvilke erfaringer har foreldre med åpenhet knyttet til sitt barns diagnose? 

      Tessem, Tiril Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-20)
      Temaet for min masteroppgave er åpenhet om barns diagnoser. Dette temaet er inspirert etter en opplevelse jeg hadde som vikar på en barneskole, hvor en gruppe barn var nysgjerrig på et annet barn med diagnosen Down syndrom. De spurte meg blant annet om hvorfor eleven alltid hadde en voksen sammen med seg. I etterkant fikk denne hendelsen meg til å reflektere over at det ikke er gitt at barn har ...
    • Forelesninger i programmering med Pascal. Utdrag 

      Thorvaldsen, Steinar (Lecture; Forelesning, 1990)
      Disse forelesningene ble i ulike varianter brukt en del av studiet Informatikk I (10 vt) etter den gamle rammeplanen av 1985. Som verktøy ble Turbo Pascal versjon 3.0, 5.0, 5.5, 7.0 og senere versjon 1.0 og 1.5 for Windows brukt. Turbo Pascal fra Borland i USA var i sin tid et banebrytende programmeringsverktøy som gjorde det mulig å utvikle profesjonell programvare på en liten PC, noe som før den ...
    • Foreword 

      Gaupseth, Silje; Federhofer, Marie-Theres; Aspaas, Per Pippin (Conference object; Konferansebidrag, 2013)
      “Travels in the North” is the title of a symposium that was hosted by the Centre franco-norvégien en sciences sociales et humaines, in Paris, 5–6 October 2011. The Centre is owned by the Norwegian Universities of Oslo, Bergen, Trondheim, and Tromsø, and constitutes a part of the Fondation Maison des Sciences de l’Homme in Paris. The symposium took place in conjunction with the annual meeting of the ...
    • Forholdet mellom språklige ferdigheter før skolestart og tidlige skriftspråklige ferdigheter 

      Frihetsli, Tone (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05)
      Barns opplevelse av nederlag i tidlig møte med skriftspråket kan få dramatiske følger for deres selvbilde, for mestring og tilpasning i videre skolegang. Vi vet at forebygging og tidlige hjelp gir størst utbytte med tanke på å unngå eller redusere senere problemer med lesing og skriving. Disse forholdene stiller særlige krav til pedagoger og rådgivere om tidlig å identifisere de barna som trenger ...
    • Forholdet mellom tidligere skolegang og frafall i videregående skolen : på hvilken måte påvirker tidligere skolegang elevers frafallsbeslutninger i den videregående opplæringen? 

      Steensrud, Ida Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      I denne oppgaven undersøkes forholdet mellom tidligere skolegang og frafall i videregående skole, med tanke på frafall som en prosess. Jeg har sett på om negative opplevelser og situasjoner i grunnskolen kan være med på å skape en negativ holdning til skolegang, og ha en betydning for frafallsbeslutningen. Gjennom kvalitative dybdeintervju med tre jenter som har sluttet på videregående har jeg ...