Browsing Institutt for lærerutdanning og pedagogikk by Title
Now showing items 1195-1214 of 1660
-
Problemløsing individuelt og i grupper. En kvalitativ casestudie av hvordan elever arbeider med problemløsing individuelt og i grupper
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)Hva som er mest hensiktsmessig av gruppearbeid og individuelt arbeid innen problemløsing er et tema flere har forsket på, og som det er uenighet rundt. Denne studien har til hensikt å undersøke forskjeller og likheter i hvordan elever arbeider i problemløsing individuelt og i små grupper. Studien har et kvalitativt forskningsdesign, og datainnsamlingen tok utgangspunkt i observasjoner og lydopptak ... -
Problemløsningsmønstre. En kvalitativ studie av elevers problemløsningsstrategier for numeriske tallrekker og geometriske mønstre
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Denne undersøkelsen har tittelen: Problemløsningsmønstre. Hensikten med oppgaven er å bedre forståelsen av hvilke problemløsningsstrategier som kommer til syne når elever løser oppgaver med tallrekker innenfor algebrafeltet. Studien tar utgangspunkt i et konstruktivistisk kunnskapssyn, og har et kvalitativt forskningsdesign. Datainnsamlingen fant sted i to 9. klasser ved to skoler. Jeg har tatt i ... -
Problemløsningsoppgaver om prosent. En kvalitativ undersøkelse om elevers tanker i problemløsning
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Dette er en master i matematikkdidaktikk som har fått tittelen Problemløsningsoppgaver om prosent. Hensikten med denne studien er å undersøke elevers tankemåte gjennom problemløsningsoppgaver om prosent, samtidig prøve å forstå hva som ligger til grunn for valgene elevene tar gjennom arbeid med slike oppgaver. Ut fra dette har jeg valgt å formulere forskningsspørsmålet slik: Hvordan tenker elever ... -
Profesjonalitet i arbeidet med tidlig innsats
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019)På 2000-tallet kom tidlig innsats inn i som pedagogisk begrep i Norge og er i dag et sentralt begrep i den pedagogiske hverdagen i barnehage og skole. Tidlig innsats skal være et virkemiddel for å forebygge eller minimalisere vansker hos barn og bidra til sosial utjevning for på sikt å hindre frafall i videregående skole og å havne utenfor i arbeidslivet. I artikkelen diskuteres om pedagogens ... -
Profesjonalitet i skolen : om sammenhenger mellom profesjonsforståelse, lederstrategier og profesjonsutvikling
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-12)Denne oppgaven handler om profesjonalitet i skolen. Oppgavens overordnede problemstilling er: på hvilken måte kan profesjonsforståelse ha sammenheng med lederstrategier og profesjonsutvikling i skolen? Det empiriske materialet ble samlet inn gjennom kvalitative gruppeintervju av ledere og lærere på tre ulike skoler. Empirien er blitt fortolket med en hermeneutisk tilnærming og i lys av teorier om ... -
Profesjonsfaglig digital kompetanse "Minecraft Education Edition som digital læringsarena"
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)I denne masteroppgaven har målsetningen vært å undersøke hvilke muligheter og utfordringer som ligger i bruk av Minecraft Education Edition i undervisning. Med en sosialkonstruktivistisk tilnærming til kunnskapsutvikling, baserer oppgavens forskningsstrategi seg på aksjonsforskning, der det forskende partnerskapet står sentralt. Gjennom en kvalitativ tilnærming er forskningsmetodene observasjon, ... -
Professional development for digital competencies in early childhood education and care. A systematic review
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-05-31)Digitalisation places new demands on the early childhood education and care (ECEC) workforce to navigate the care and well-being of children in the digital age. This literature review examines frameworks for digital competencies (DC) in education, with a focus on ECEC, as well as variation in DC requirements for ECEC staff with different responsibilities. It explores strategies for a successful ... -
Programmering + Matematikk = Sant? En casestudie om overføringsverdien mellom programmering valgfag og matematikkfaget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Programmering + matematikk = sant? Er en casestudie som ser på overføringsverdien mellom programmering valgfag og matematikkfaget. Programmering valgfag innføres som en prøveordning i ungdomsskolen, der det hevdes flere tilknytninger til matematikkfaget. Det teoretiske rammeverket for studien tar utgangspunkt i teorien rundt situert kognisjon, samt det Hierbert og Lefevre (1986) beskriver som ... -
Programutvikling med "VISUAL BASIC"
(Book; Bok, 2000)Kompendiet baserer seg på versjon 6 av Visual Basic. Det inneholder eksempler og øvingsoppgaver. -
A Prophet Behind the Plough : Hans Nielsen Hauge and his Ministry.
(Research report; Forskningsrapport, 2010) -
Prosessorientert skrivepedagogikk. En kvalitativ undersøkelse om norsklæreres erfaringer og refleksjoner
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-13)Dette masterprosjektet tar utgangspunkt i problemstillingen «Hvilken status har prosessorientert skriving blant lærere i tromsøskolen?» For å kunne besvare denne problemstillingen valgte jeg å ta i bruk en kvalitativ metode, nemlig semistrukturert intervju. Tanken bak å velge denne metoden var å få en mulighet til et dypdykk i lærernes tanker og refleksjoner rundt prosessorientert skrivepedagogikk. ... -
Prosjektet Tromskomp : erfaringer med desentraliserte profesjonsutdanninger i regi av høgskolen i Tromsø - tilrådinger for vegen videre.
(Research report; Forskningsrapport, 2008-11)Rapporten fra utvalgsarbeidet Tromskomp er retta mot viktige utfordringer for å sikre at distriktssamfunnene i Troms i framtida får kompetent arbeidskraft for å ivareta velferdsstatens ordninger i tråd med det ansvaret kommunene har. Fundamentet for å gå videre er at Troms har vært et pionerfylke ved at det i flere tiår har vært gode desentraliserte utdanningstilbud utenom studiestedene Tromsø og ... -
Psykisk helsefremmende fellesskap. En kvalitativ studie av hvordan pedagogiske ledere arbeider med inkluderende fellesskap - i et psykisk helse perspektiv.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-05)Psykisk helse i hvert møte. En kvalitativ studie om hvordan pedagogiske ledere arbeider med inkluderende fellesskap – i et psykisk helse perspektiv. Høsten 2017 ble revidert utgave av rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver gjeldende (Kunnskapsdepartementet, 2017). Blant annet sier den reviderte rammeplanen at barns psykiske helse skal fremmes i møte med barnehagehverdagen. Videre sier ... -
Psykisk uhelse i barnehage
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)Denne oppgaven handler om psykisk uhelse i barnehagen. Barn som opplever uhelse i form av mindre alvorlige og/eller tilfeldige plager kan også oppleve at det strekker seg over til mer alvorlige og langvarige symptomer som oppfyller kriteriene for en medisinsk eller psykisk diagnose. Disse plagene oppstår ofte i ung alder og atferd knyttet til dette kan observeres i barnehagen. Problemstillingen ... -
Psykososiale intervensjoner i klasserommet: Dugnadsarbeid på læreres bekostning? En kvantitativ undersøkelse av lærerperspektivet i Better Learning Program 2, Vestbredden-piloten
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-11-02)Better Learning Program 2 er en psykososial intervensjon utviklet av Flyktninghjelpen (NRC) og UiT- Norges arktiske universitet, som har som formål å senke stress og øke skoleferdigheter hos elever i konfliktområder som har redusert skolefungering som følge av stress og traumer. Intervensjonen ble gjennomført som et pilotprogram på Vestbredden første halvdel av 2019. I forkant av gjennomføring ble ... -
Psykososialt miljø - et relasjonelt perspektiv på klassefellesskap. En kvalitativ undersøkelse om hvordan det pedagogiske personalet beskriver den gjensidige påvirkningen mellom det psykososiale klassemiljøet og elever med nevrobiologiske vansker.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-10-30)Masteravhandlingen undersøker lærere og assistenters beskrivelser av deres respektive klassers psykososiale miljø, når klassen har en eller flere elever med nevrobiologiske vansker. Formålet er å undersøke den gjensidige påvirkningen mellom denne elevgruppen og det psykososiale miljøet. Gjennom diamantrangeringsmetoden, individuelt intervju og fokusgruppeintervju ble det samlet inn empiri om ... -
Psykososialt miljø – et relasjonelt perspektiv på klassefellesskap. En kvalitativ undersøkelse om hvordan det pedagogiske personalet beskriver den gjensidige påvirkningen mellom det psykososiale klassemiljøet og elever med nevrobiologiske vansker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-10-30)Masteravhandlingen undersøker lærere og assistenters beskrivelser av deres respektive klassers psykososiale miljø, når klassen har en eller flere elever med nevrobiologiske vansker. Formålet er å undersøke den gjensidige påvirkningen mellom denne elevgruppen og det psykososiale miljøet. Gjennom diamantrangeringsmetoden, individuelt intervju og fokusgruppeintervju ble det samlet inn empiri om ... -
Pupils as producers of visual texts: A mixed-method study on implementing visual literacy and its effects on pupils´ multimodal texts
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)This master´s thesis is the result of a mixed-method study on the implementation of visual literacy and its effects on pupils´ attitude to images and their production of multimodal texts. While simultaneously, it reviewed how teachers can assess multimodal texts where the focus is on the visuals. The research question for this masters´ thesis is as followed: To what extent can working with visual ... -
Qualitative action research on how pupils in a lower secondary school can develop intercultural communicative competence through picturebooks
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)This study investigates how pupils at a lower secondary school can develop intercultural communicative competence (ICC) through picturebooks within the theme of everyday life. To answer the thesis question, three research questions were formulated; how pupils’ picturebook dialogues can foster intercultural learning, what are the possibilities and challenges when developing ICC through picturebooks, ... -
A Qualitative Study of Teachers’ Attitudes Towards Drama-Based Activities in the English Classroom
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-28)This study aims to explore Norwegian EFL- teachers’ attitudes towards drama-based activities as a method in teaching English as a foreign language. It also investigates the teachers’ thoughts and experiences on drama-based activities in TEFL. The following research question was thus formed: “How do upper primary level and lower secondary level teachers experience drama as a teaching method in ...