Blar i tittel Mastergradsoppgaver i fagdidaktikk for lærere
Viser treff 41-60 av 403
-
“Det er liksom det første man tenker, kritisk tenkning = kildekritikk.” En kvalitativ undersøkelse om tre samfunnsfaglæreres forståelse av hvordan de realiserer kritisk tenkning i egen undervisning
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Sammendrag Masteroppgaven belyser temaet kritisk tenkning i samfunnsfag, med fokus på hvordan lærere realiserer det i klasserommet. For å få et innblikk i hvordan lærere jobber med kritisk tenkning i klasserommet, har vi gjennomført en kvalitativ forskningsmetode. Vi gjennomførte tre individuelle intervjuer med samfunnsfaglærere som har jobbet eller jobber med samfunnsfag på 5-10.trinn. Ut fra ... -
«Det er mange spørsmål mange sitter igjen med, men aldri får svar på siden undervisningen er dårlig» En studie av ulike aspekter ved samfunnsfaglig seksualitetsundervisning
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)Problemstillingen og forskerspørsmålene for masteroppgaven er: «Seksualitetsundervisning i samfunnsfag gjennom grunnskolens periode: skiftende tematikk og relevans?» 1. Hvordan har innhold og fokus på seksualitetsundervisning i samfunnsfaglige læreplaner endret seg fra mønsterplanen 1974 til kunnskapsløftet 2020? 2. Hvordan vektlegger et utvalg lærere seksualitetsundervisningen i samfunnsfag? ... -
«Det er nok ikke noe jeg sitter og lurer veldig på lenger» En studie om didaktiske tilnærminger for begrepslæring i flerspråklige klasser på ungdomstrinnet.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)Begreper er en sentral del av samfunnsfaget og for at elevene skal lære begreper må de arbeide med dem. Arbeidsmåtene som finnes i faget er mange, og ulike faktorer påvirker hvilke metoder som passer best for den gitte undervisningssituasjonen. Jeg ønsket å undersøke hvordan lærerne jobber med begrepslæring, og særlig om hvordan de forholdt seg til elever med flerspråklig bakgrunn. Problemstillingen ... -
"Det er så vanskelig å begynne å skrive!" En kvalitativ studie av oppstarten av en skriveoppgave med bruk av noen førskrivingsaktiviteter på ungdomstrinnet.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-01)Sammendrag Dette masterprosjektet er en kvalitativ studie av førskriving og hva som kan være med på å sette elever i stand til å skrive. Problemstillingen jeg har jobbet etter har vært: På hvilke måter fremmer førskrivingsaktiviteter skriving hos elever i en ungdomsskoleklasse? For å finne svaret på problemstillingen har jeg også hatt tre forskningsspørsmål: 1. På hvilke måter kommer idemyldring ... -
Det gjensidige samspill mellom lærer og film. En film kan ikke stå på egne ben
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)Denne undersøkelsen tar utgangspunkt i ”Hvordan øke læringsutbyttet ved mer bevisst pedagogisk bruk av film som læringsressurs i samfunnsfagundervisningen?”. Dette spørsmålet ble forsøkt svart med tre utdypende spørsmål om filmsjanger, didaktiske valg med film som læringsressurs, og om noen disipliner i samfunnsfag er bedre tjent med film enn andre. Oppgaven baserer seg på teori fra flere forfattere ... -
«Det hadde vært enklere å organisere en skole som bare var norsk …» Organisering av språkopplæring i samisk og norsk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)Denne masteroppgaven handler om tre ulike skolers erfaringer knyttet til organisering av språkopplæring i fagene samisk og norsk. All opplæring i skolen er planlagt og organisert med utgangspunkt i læreplanverkene Kunnskapsløftet 2006 og Kunnskapsløftet 2006 – samisk. Et mål i læreplanene i samisk og norsk er å utvikle elevene til funksjonelle tospråklige talere. Formålet med prosjektet er å finne ... -
«Det handler om å se og bli sett hele livet». En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres forståelse av lytting i norskfaget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Lytteferdigheten har lenge hatt en liten plass både i forskning- og skolesammenheng, særlig i forhold til ferdighetene lesing og skriving. I tillegg blir lytting ofte sammenlignet med å høre, noe som kan gi forestillinger om at alle barn kan lytte. Lytteferdigheten er samtidig viktig for aktiv deltakelse i samfunn- og arbeidsliv. Jeg var derfor interessert i undersøke ungdomsskolelæreres forståelse ... -
Det matematiske klasserommet - Et sted elevene ser læreren jobbe, eller et sted for aktiv deltakelse?
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)I denne masteroppgaven har jeg satt fokus på hva som kjennetegner en lærers interaksjoner i matematikk, og hvordan læreren begrunner bruken av disse. Formålet med studien har vært å undersøke hva en lærer sier og gjør for å fremme matematiske samtaler i helklassediskusjoner. Jeg ønsker å få en dypere innsikt i lærerens grep i samtalene, og hvordan læreren selv begrunner bruken av dem. Oppgavens ... -
"Det må jo være et mål med det her også". Læreres syn på formål, sjanger og mottaker for norskfaglige skriveoppgaver.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Gjennom denne besvarelsen ønsker jeg å vise hvilket syn på formål, sjanger og mottaker som kommer til uttrykk i læreres valg av og refleksjoner rundt oppgavetekster for lengre skriveoppgaver i norskfaget. Skriveoppgaver står sentralt i skolens skriveundervisning. Hva lærerne uttrykker i oppgavetekstene vil derfor kunne si mye om deres prioriteringer i skriveopplæringa. De siste årene har en formålsrettet ... -
Det samiske og samisk litteratur i norskfaget - Hvordan og når det samiske og litteraturen knyttet til det samiske blir benyttet i undervisningen på ungdomstrinnet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)Samisk kultur, litteratur og historie er noe som alle elever skal være innom å lære om gjennom skolegangen. Dette er et tema i den norske skolen som kan bli borte mellom alt elevene skal lære om i norskfaget, men samtidig veldig viktig for deres egen identitetsbygging, dannelse, kulturforståelse og kompetanseutvikling. Undervisning om det samiske og litteraturen knyttet til dette, kan også være med ... -
Developing pupils' oral confidence in the English classroom
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)The aim of this master thesis was to study how teachers can contribute to creating a safe classroom where pupils participate in oral activity in the English classroom without insecurity, nervosity and anxiety. We have conducted a mixed method research at a lower secondary school in Tromsø, where we have carried out a questionnaire, action research and observation. There was a total of 144 participants ... -
Dialog - basis for medvirkning og å gjøre hverandre gode. En studie om noen læreres erfaring med dialogiske samtaler medelever imellom på 5. og 6. trinn
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-08)Temaet i denne masterstudien i samfunnsfagdidaktikk er dialogiske samtaler medelever imellom, der det undersøkes didaktiske muligheter i dette opp mot lærerplanen i samfunnsfag sentrert til temaer innenfor deltagelse og tilhørighet. den utforskende problemstillingen er: Hvilke erfaringer og holdninger har noen lærere til dialogiske samtaler medelever imellom? Utgangspunktet var egenerfaring med ... -
Differentiated Instruction in the English Subject. A qualitative study of teachers’ approaches to differentiated instruction and the factors that affect their ability to differentiate
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)In this thesis I have investigated the following research question: How and to what extent do a selection of English teachers differentiate their instruction according to their students’ needs, and which factors affect their ability to do so? This study investigates how a sample of English teachers differentiate instruction through content, product, process, and affect/environment according to the ... -
Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. En kvalitativ studie om læreres forståelse av digitale ferdigheter og begrepets utvikling i samfunnsfaglige læreplaner
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)I denne studien har jeg undersøkt digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag og undersøkelsen hadde som hensikt å bidra til forståelse av ferdigheten i faget. Studien har en kvalitativ tilnærming og gjennom dokumentanalyse av samfunnsfaglige læreplaner og intervju av lærere i samfunnsfag hadde jeg som mål å svare på følgende problemstilling: «Hvordan har tematikken digitale ... -
Digitale hjelpemidler i musikk på ungdomstrinnet. I takt med samfunnet?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-14)Den teknologiske utviklingen medfører nye muligheter for innhold og arbeidsmetoder i musikkfaget. I disse dager er ny læreplan ferdigstilt og i ferd med å bli innført i skolen. Denne planen har blant annet utvidet og spesifisert innholdet i grunnleggende digitale ferdigheter og hvordan man bør jobbe med disse i fag. Vi har gjennomført en kvalitativ studie med fokusgruppeintervju som handler om hva ... -
Digitale læreverk og undersøkende undervisning i matematikk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-14)«Digitale læreverk» og «undersøkende undervisning» – to svært aktuelle begrep i forbindelse med dagens matematikkundervisning. Digitale læreverk på bakgrunn av matematikkundervisningens stadig økende digitalisering, og undersøkende undervisning på bakgrunn av de kvalitetene en slik tilnærming ansees å ha for elevenes læringspotensial i matematikk. Teorien peker blant annet på at lærerne bør tilrettelegge ... -
Digitale verktøy og grunnleggende digitale ferdigheter i samfunnsfag. En kvalitativ studie av samfunnsfaglæreres oppfatninger av digitale verktøy og digitale ferdigheter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Denne masteroppgaven fokuserer på digitale verktøy og digitale ferdigheter i samfunnsfag. Gjennom oppgaven er det forsøkt å belyse fordeler og ulemper som samfunnsfaglærere ser med dette i skolehverdagen. Besvarelsen forsøker å belyse hvordan man forstår begrepene ”digitale verktøy” og ”digitale ferdigheter” fra et lærerperspektiv. I dagens skole er temaer rundt IKT høyst aktuelle. Fokuset på ... -
Drama i naturfag
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)Gjennom denne studien har jeg undersøkt hvordan elever uttrykker engasjement i et undervisningsopplegg med drama som læringsform i naturfag, samt sett på hvilken måte drama som læringsform kunne bidra til å engasjere elever i naturfaget. Prosjektet var satt sammen av to undervisningsøkter og datainnsamlingsmetodene; observasjon, spørreskjema og intervju. Det var dette som dannet grunnlaget for all ... -
"Du kan ikke gå helt til bunnen, for den finnes ikke". En kvalitativ studie av hva fagfornyelsens vektlegging av dybdelæring kan bety for arbeidet med skjønnlitteratur på ungdomstrinnet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)I denne kvalitative studien har vi studert prosessen med implementeringa av fagfornyelsen og dens vekting av dybdelæring i norskfaget. Formålet med studien har vært å studere hva denne vektlegginga kan bety for arbeidet med skjønnlitteratur på ungdomstrinnet. Gjennom en diskursanalytisk tilnærming har vi studert tre ulike diskurser og hvordan disse omtaler metaforene dybde, bredde og overflate i ... -
«Du lykkes hvis du er den middels eleven» En kvalitativ casestudie om ungdomsskolelæreres tilpasning av undervisning for elever med stort læringspotensial i matematikk
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)Denne masteroppgaven handler om hvordan ungdomsskolelærere praktiserer tilpasset opplæringen knyttet til elevgruppen elever med stort læringspotensial i matematikk. Hensikten med studien er å tette kunnskapshull, men også øke min egen kompetanse rundt dette temaet. Målet med studien er å undersøke hvordan ungdomsskolelærere tilrettelegger undervisningen for elevene med stort læringspotensial i ...