Viser treff 1085-1104 av 1660

    • Nordnorske distriktsjenters utdanningsreise. En studie av utdanningsmobilitet blant jenter fra utkanten 

      Sørensen, Mette-Lise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)
      Tema for mastergradsoppgaven er utdanningsmobile jenter fra utkanten av Nord-Norge. Informantene i prosjektet har lavt utdannede foreldre, men har selv fullført ei profesjonsutdanning av lenger varighet. Majoriteten av informantene har utdanning innenfor eliteprofesjonene. Barn av lavt utdannede foreldre gjør det generelt sett dårligere i skolen enn barn av høyt utdannede foreldre. Forskjellen ...
    • Norsk som en del av et flerspråklig familierepertoar i en trespråklig familie 

      Johnsen, Ragni Vik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022)
      Denne artikkelen tar i bruk analysemetoder fra interaksjonell sosiolingvistikk for å studere hvordan en trespråklig familie innlemmer norsk ifamiliens flerspråklige repertoar, og hvordan norsk brukes som en res-surs for å konstruere familien som et sosialt fellesskap. Dataene blesamlet inn som en del av et større prosjekt om flerspråklige ungdommerog familier, og i denne artikkelen analyserer jeg ...
    • Norsk, utlending eller begge deler ? En studie av ungdom med flerkulturell bakgrunn som vokser opp på ulike steder i Norge 

      Karabulut, Dilara (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-21)
      Formålet med dette prosjektet er å få en forståelse av minoritetsungdoms opplevelse av egen identitet, og undersøke betydningen av identitet for tilhørighet i ulike grupper. Som en sosial person er det å føle tilhørighet et av våre primærbehov, og jeg vil undersøke hvilke forhold som tillegges vekt og hvordan ungdom utvikler identitet og tilhørighet. Minoritetsungdom er en gruppe i samfunnet som det ...
    • Norske masterutdanninger i naturfag for grunnskolelærere – store variasjoner i omfang på masteroppgaver og fagsammensetning 

      Olufsen, Magne; Karlsen, Solveig; Monica, Andreassen; Sortland, Andy B. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-11)
      Currently, the majority of students in lower secondary school teacher education take a four-year education in Norway. From 2017 this education will be prolonged to a five-year master education. In connection to this, there is an ongoing debate in Norway about the content of the new teacher education programs. In 2010, the Arctic University of Norway (UiT) began the first integrated five-year ...
    • Norskfaget som identitetsfag og som arena for samiske tema. En kvalitativ studie om identitetsutvikling i lys av samisk språk og kultur 

      Isaksen, Charlotte Marie; Liljebakk, Lotte Nystad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-01)
      Læreplanens generelle del fastslår at Norge har et særlig ansvar for å hegne om samisk språk og kultur, styrke samiske elevers identitet og gi felles kunnskap om samiske tema til alle elever. Samtidig blir norsk omtalt som et fag for kulturforståelse og identitetsutvikling, der elevene skal bli bevisst egen og andres identitet (Utdanningsdirektoratet, 2015a, s. 4). Formålet med dette ...
    • Norsklektoren, en reiselededer gjennom elevens språklige og tekstkulturelle dannelsesreise. En kvalitativ studie av norskfagets dannelsesaspekt 

      Nordstrøm, Kathrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ intervjustudie der hensikten er å undersøke på hvilke måter lektorer i norsk på videregående skole, mener at norskfaget kan bidra til elevenes danningsprosess. Empirien er samlet inn ved å intervjue fire norsklektorer om temaet. Sentrale funn i undersøkelsen er blant annet at danningsbegrepet oppfattes som diffust i læreplanen for norsk. Innføringen av ...
    • Norsklæreren som andrespråkslærer. En deskriptiv studie av hvordan avvikende setninger blir forklart til elever med norsk som andrespråk 

      Ingilæ, Jorunn Juliussen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at norsklærerens rolle er gått fra å være morsmålslærer til elever med norsk som morsmål, til også å være andrespråkslærer til elever med norsk som andrespråk. Andrespråkselever vil ha andre avvik i en setning enn en med norsk som morsmål, og disse elevene har derfor andre behov enn elever med norsk som førstespråk. Tema i mitt prosjekt er læreres tilbakemeldinger ...
    • Northern Genealogies in ‘The Snow Queen’ and Frozen 

      Bartnæs, Morten (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-12-10)
      H. C. Andersen’s ‘The Snow Queen’ (1844) and its self-professed adaptation Frozen (2013) both maintain a combined focus on origins and development. I approach the two texts as narratives that explain aspects of human life by showing how they came into being – as accounts that, although not primarily historical, are still bound up with genealogical ways of thinking: how, and from what beginnings, do ...
    • The Norwegian curriculum in history and historical thinking : a case study of three lower secondary schools 

      Johanson, Lisbeth Bergum (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015)
      The didactics of history and the content of the curriculum and syllabi have changed over the years in order to make history more relevant for the students of today. It is important to provide students with “knowing what” knowledge in addition to “knowing how” knowledge in order to support and develop critical thinking and historical understanding. One way of promoting historical understanding is ...
    • The Norwegian Political Discourse on Prohibiting Muslim Garments. An Analysis of Four Cases in the Period 2008–2018 

      Andreassen, Bengt-Ove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019)
      The public and political debate about Islam and Muslims in Norway have revolved around issues like topics of integration and “radicalisation” and the compatibility of Islam with democracy and “Western values”. Clothing related to Muslims – i.e. Muslim women – such as hijab, niqab, and burqa are in the public and political debate often referred to as examples that Islam is not compatible with “Norwegian” ...
    • Nostalgisk erindring og polar karrierehistorie. Fridtjof Nansen: Blant sel og bjørn: min første ishavs-ferd (1924) 

      Karlsen, Silje Solheim (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2012-05-01)
      In Fridtjof Nansens Hunting & adventure in the Arctic (1924), the last polar travel account Nansen wrote, he writes about his first experience with the Arctic; when he as a young student in 1882 joined the sealboat Viking to the sealing grounds outsideGreenland. The account is a polyphonic book where both the young student and the 63 year old scientist and polar hero alternately speaks. The young ...
    • Ny forskning avdekker cellenes digitale verden 

      Thorvaldsen, Steinar (Chronicle; Kronikk, 2023)
      To nordiske professorer publiserte en artikkel om manglene ved Darwins tradisjonelle teori. Dette vakte oppstyr, og nå er oppfølgeren kommet fra Royal Society.
    • Ny lesestart : ny start som metode for å undervise elever med lese- og skrivevansker 

      Unhjem, Astrid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-01-18)
      Tema for oppgaven er tiltak for elever med lese og skrivevansker. Oppgaven tar utgangspunkt i et prosjekt ved PPT i Tromsø høsten 2006,der Ny start ble prøvd ut som metode i undervisningen av disse elevene. Effekten av Ny start ble undersøkt gjennom et kvasi-eksperimentelt pretest-posttest design. Resultatene fra undersøkelsen viste at elevene hadde god utvikling i lese- og skriveferdigheter i den ...
    • Nyutdannede barnehagelæreres tilretteleggingskompetanse for komplekst traumatiserte barn i barnehagen 

      Torgersen, Lisa Sørflaten (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Studiens hensikt er å undersøke nyutdannede barnehagelæreres kompetanse om komplekst traumatiserte barn i barnehagen, med problemstillingen: «Hvordan beskriver nyutdannede barnehagelærere sin tilretteleggingskompetanse for barn med komplekse traumer i barnehagen?». For å spisse problemstillingen ytterligere har prosjektet fire forskningsspørsmål: 1. Hvordan oppfatter barnehagelærerne begrepet ...
    • Nyutdannede førskolelæreres opplevelse av den første tiden i yrket. En kvalitativ studie av utdanning og yrkesutøvelse. 

      Kvande, Silje Rossvoll (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan nyutdannede førskolelærere opplever den første tiden i yrket, og hvilke faktorer som har innvirkning på deres opplevelser. Fokuset har vært både på den formelle utdanningen som finner sted ved høyskole/universitet, og den videre kvalifiseringen som skjer i yrkesfeltet. For mange oppleves det første møtet med yrkeslivet som krevende og ...
    • Nyutdannede grunnskolelæreres faglige fordypning og masteroppgave – relevant for skolen? 

      Antonsen, Yngve; Jakhelln, Rachel Elise; Bjørndal, Kristin Emilie W (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-09-07)
      Femårig masterutdanning for grunnskolelærere ble pilotert ved UiT Norges arktiske universitet fra 2010 og innført i Norge fra 2017. Utdanningen innebærer faglig fordypning i tre fag for lærere i 5.−10. trinn, eller fire fag for lærere i 1.−7. trinn. Masteroppgaven skal være profesjonsrettet, praksisorientert og relevant for skolen. Denne kvalitative studien undersøker hvordan de to første kullene ...
    • Nyutdannede lærere etter en femårig masterutdanning 

      Frantzen, Christine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-27)
      Denne studien tar for seg ulike nyutdannede læreres opplevelser og erfaringer fra deres første tid i yrkeslivet. Bakgrunnen for studien var en interesse for hvilke innvirkende faktorer som spiller inn for opplevelsen av overgangen fra student til yrkesaktiv lærer. Det stadige fokuset på læreryrket og beslutningen om å gjøre all grunnskoleutdanning femårig, var med på å spisse fokuset i avhandlingen. ...
    • Nyutdannede læreres erfaringer i etableringen av hjem-skole-samarbeidet 

      Reppen, Susann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har tatt for seg tretten informanter i to ulike studier. Informantene er nyutdannede barneskolelærere som har vært yrkesaktive i et år etter studieslutt. De har utdannet seg ved to ulike studieinstitusjoner i landet, men oppnådd samme grad etter fem år ved grunnskolelærerutdanningen. Hensikten med studien har vært å belyse informantenes opplevelser ...
    • Nyutdannede nytilsatte grunnskolelæreres opplevelse av mentorordningen i skolen? 

      Nilsen, Robert Engenes (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-01)
      I denne kvalitative studien har formålet vært å undersøke nyutdannede nytilsatte lærere sin opplevelse av oppfølgingen de får i grunnskolen gjennom mentorordningen. Studien tar utgangspunkt i Tromsø kommune sin veiledningsplan for nyutdannede nytilsatte lærere. Her har de valgt mentorbegrepet for å tydeliggjøre skillet mellom veiledning av studenter og veiledning av nyutdannede profesjonsutøvere. ...