• Argumentasjon i matematikk - En kvalitativ studie om elevers argumentasjon på 10. trinn 

      Lecomte, Sebastien; Suhr, Steinar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Our study explored how students reason in relation to work with mathematical problems. The purpose is the highlight/illuminate how argumentation occurs and unfolds. The research question is: What characterizes students’ argumentation in work with mathematical problems in 10th grade. This study has used qualitative methods to collect empirical data in the form of observation of two student groups. ...
    • Argumentasjonsferdigheit i naturfag. Samspel mellom naturfagleg kunnskap og undervisingsmetodar som fremjar argumentasjonsferdigheit . 

      Sæleset, Johannes (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Denne studien ser på korleis tre undervisingsmetodar i kombinasjon betra argumentasjonsferdigheita til elevar i ein klasse på 9./10. trinn. Undervisingsmetodane som studien fokuserar på er grubleteikningar, rollespel og studentresponssystem. Studien er kvalitativ og det mest sentrale datamaterialet er lydopptak frå gruppediskusjonar med åtte elevar før og etter to undervisingsperiodar i klassen. ...
    • Argumentative patterns in students’ online discussions in an introductory philosophy course. Micro- and macrostructures of argumentation as analytic tools 

      Breivik, Jens (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-04-30)
      Online discussions are commonly used as learning activities in higher education. One of the rationales behind their use is to enhance students’ competence in critical thinking and rational argumentation. In the research field, several approaches to critical thinking and rational argumentation are suggested, and several frameworks for analyzing online educational discussions are employed. In this ...
    • Artikulatoriske utviklingsmønster i tidlig leksikalsk produksjon hos barn med og uten familiær risiko for dysleksi 

      Nordli, Ingrid C. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-12-01)
      Analyse av språkutvikling har tradisjonelt vært utført på segmentalt grunnlag. I dette arbeidet er artikulatoriske bevegelser, gester, gjenstand for analyse hvor utviklingsmønster, fonologiske lydendringer, beskrives hos barn med og uten familiær risiko for dysleksi ved 24 måneder. Arbeidet identifiserer artikulatoriske forhold som barn med familiær risiko for dysleksi synes å ha større vansker med ...
    • Assembling iPads and Mobility in Two Classroom Settings 

      Hembre, Oda Julie; Warth, Line Lundvoll (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-06-10)
      iPads have become increasingly popular as tools for teaching in early education. With their multifaceted and interactive affordances as handheld and mobile devices, they have been ascribed great potential to change and expand on classroom practice. However, the iPad often becomes just another technology hype in education, and explanations often point to teachers’ and schools’ lack of technical ...
    • Assessment for Learning of Oral Skills in the English Subject 

      Johansen, Åse Jannie Meyer; Olsen, Kjetil Bjørner (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      This study investigates how teachers of English understand 'assessment for learning' and how they apply that knowledge in their practice with oral skills in the English subject. The Norwegian Directorate for Education and Training (2014, pp.2-3) found that the assessment practice in basic training was in need for development and aimed to manage this by increasing the competence and understanding of ...
    • Assessment for learning using digital tools in the English subject 

      Knustad, Odd-Arild; Robertsen, Birgitte (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne studien undersøker hvordan vurdering for læring kan bidra til livslang læring i ved bruk av digitale verktøy i engelskfaget på ungdomsskolen. Motivasjonen for denne studien har vært å tilegne seg mer kunnskap om begrepet vurdering for læring og hvordan digitale verktøy kan støtte om begrepet. Til dette formålet har vi formulert følgende problemstilling: Hvordan kan vurdering for læring bidra ...
    • At nå nye højder. Deltagelse på Arctivity. Hvordan risikosportaktiviteter bidrager til mestring og mening hos mennesker med fysiske funktionsnedsættelser 

      Brogaard, Lene Fisker (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)
      Dette studie fokuserer på hvordan mennesker med fysiske funktionsnedsættelser oplever mening og mestring ved klatring. Forskningsstudiet har et kvalitativt design og er inspireret af fænomenologien og dens filosofiske udgangspunkt for at forstå andre menneskers livsverden. Datamaterialet og empirien blev skabt og indsamlet i løbet af en uges ophold på Arctivity i sommeren 2015. Arctivity er et ...
    • ”At nettet fungerer, altså det må det gjøre” - Et prosjekt knyttet til hvordan bruk av IKT i klasserommet utfordrer rollen som klasseleder 

      Øyen, Eline Charlotte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      I dette prosjektet har jeg sett nærmere på hvordan bruk av IKT i klasserommet utfordrer rollen som klasseleder. Jeg har valgt å benytte en kvalitativ metode i form av forskningsintervju. Kategoriene i den didaktiske relasjonsmodellen er brukt som utgangspunkt for min intervjuguide. Jeg har ved hjelp av intervjuene samlet perspektivene til mine to deltakere med mål om innsikt og forståelse i et aktuelt ...
    • Ataxic /r/ - articulatory description and treatment using electropalatography (EPG): A case study 

      Nordli, Ingrid C. (Research report; Forskningsrapport, 1996)
    • Atferdsvansker og sosiale relasjoner i barnehagen. En kvalitativ studie om pedagogers tanker rundt barn som viser atferdsvansker og deres evner til å danne sosiale relasjoner i barnehagen 

      Amundsen, Torstein (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-24)
      Denne oppgaven ønsker å undersøke hvilke tanker pedagoger har om barn som viser atferdsvansker og hvordan disse barna evner å knytte sosiale relasjoner i barnehagen. Atferdsvansker blir i denne oppgaven avgrenset til både eksternalisert og internalisert atferd. Felles for disse er at atferden vanskeliggjør egen læring og sosial utvikling og kan få store sosioøkonomiske følger hvis det ikke settes ...
    • Att utveckla samsyn med hjälp av Transaktionsanalys (TA) 

      Nilsson, Håkan (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-11-01)
      Sedan 2003 pågår ett fortbildningsprojekt på Nicolaiskolan i Helsingborg. Hela skolans personal har möjlighet att delta. Det finns med andra ord ingen uppdelning i yrkeskategori eller annat. Grupperna blandas medvetet utifrån arbetslag, yrke och funktion på skolan. Anledningarna till detta är flera. Vi ökar förståelsen mellan verksamheter, program och arbetslag. Vi kan även lära av varandra. Viktigaste ...
    • Att utveckla språkstimulans i förskolan genom sång, musik, rytmik, rim och ramsor 

      Ek-Olofsson, Karin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-11-01)
      Att erövra ett språk är en grundförutsättning för människor att aktivt kunna delta i en demokrati. Språket lärs i en social gemenskap där förskolan har en stor och mycket viktig funktion. Mycket av förskolans pedagogiska arbete bedrivs i ett språkstimulerande syfte där det lustfyllda lärandet genom lek poängteras. Att aktivt och medvetet stimulera och utveckla språket i förskolan lägger grunden för ...
    • Audiobooks to improve reading enjoyment 

      Sætrum, Marius Brasøy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Sammendrag Denne studien undersøkte hvordan elever responderte til å lese en bok på engelsk mens de hørte på lydboken samtidig. Gjennom diskusjoner og opphetede debatter, var elevene veldig begeistret for boken. Men, det er mulig at det var mer boken enn lydboken som førte til at elevene var så engasjerte. Forskingsspørsmålene er som følger: Vil bruken av lydbøker mens man leser ha en positiv ...
    • Autisme og flerspråklighet. Hvordan er den språklige situasjonen for flerspråklige familier med barn med ASF i Norge? 

      Løvberg, Tone (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-02)
      Denne masteroppgaven omhandler flerspråklige familier i Norge som har et barn med autismespekterforstyrrelser (ASF). Det blir stadig flere barn i Norge som også er en del av minoritetsfamilier, innvandringsfamilier og andre familier som forholder seg til flere språk i hverdagen. Det er i dag mange som forsker på ulike felt innenfor autismespekterforstyrrelser, men innenfor temaet ASF og flerspråklighet ...
    • Autisme og læringsmiljø i barnehagen. Tre pedagogers forståelse av autisme og læringsmiljø, og deres tilrettelegging av læringsmiljøet for å ivareta behovene til barn med autisme i barnehagen. 

      Iversen, Sofie Nordheim (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2019-05-14)
      Denne studien handler om hvordan forståelse, meninger og erfaringer tre pedagoger har av et godt læringsmiljø i arbeid med barn med autismespekterforstyrrelser, samt hva de mener er viktig for å skape et læringsmiljø som ivaretar deres behov. Oppgaven tar utgangspunkt i teori som viser hvilke behov barn med autisme har i barnehagen, og hvordan man tilrettelegger for å ivareta behovene og fremme ...
    • Autismespekterforstyrrelser og livskvalitet. Hva er livskvalitet i relasjon til autismespekterforstyrrelser? 

      Alexandersen, Andreas Oskal (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
      Det er stadig økende mengde forskningslitteratur på livskvalitet i relasjon til autismespekterforstyrrelser (ASF). Det synes å være felles konsensus vedrørende den nære tilknytningen mellom livskvalitet og livsløp (utfall). Behovet for nyansering av begrepet er sentralt, i kombinasjon med bedre måleverktøy. Majoriteten av mennesker med ASF rapporterer dårligere livskvalitet enn mennesker uten. ...
    • Autistic Characteristics in a Nationally Representative Clinical Sample of Adolescents Seeking Medical Gender-Affirming Treatment in Norway 

      David, Linda; Stenberg, Nina; Diseth, Trond Haaken; Helverschou, Sissel Berge; Nyquist, Cecilie Bjertness; Øien, Roald A; Wæhre, Anne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-12-06)
      Purpose - Several studies have reported on the intersection of autism and gender incongruence (GI) in clinical populations. This study aims to investigate autistic characteristics and registered autism spectrum diagnoses (ASD) in a clinical cohort of 83 adolescents referred to the National Gender Team for Children and Adolescents in Norway during 2020.<p> <p>Methods - Parents completed the Social ...
    • Av og til er det greit å stå i bussen. Dramaforløpets muligheter for å fremme elevmedvirkning 

      Faukner, Hanne Sletten; Wulff, Hanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Læreplanen vektlegger elevaktive arbeidsformer og skapende arbeid. Samtidig opplever vi at drama som læringsform brukes lite i undervisningen. Vi tenker dette blant annet skyldes mangel på dramafaglig kompetanse blant lærere. Målsettingen med denne studien har derfor vært å øke vår egen kompetanse. Forskning viser at dramaforløp som læringsform skaper engasjement og begeistring hos elevene. Med ...
    • Å bruke variabler i programmering i matematikk En observasjons og intervjustudie om variabler i tekstbasert og visuell programmering 

      Berg, Dag-Martin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Sammendrag Tittel «Å bruke variabler i programmering i matematikk» Bakgrunn og formål Bakgrunnen for masteren er innføring av programmering i matematikkfaget ved innføringen av LK20. Det som er mest brukt i programmering er variabler (Karlsen, A. i Sund, 2023). Derfor ville jeg se nærmere på bruk av variabler i programmering i matematikkfaget. Formålet er å se om det er forskjell på å jobbe ...