• Alle er så gode som de er. En kvalitativ studie av matematisk kompetanse hos lavt presterende elever 

      Ditløvsen, Steffen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Norske elevers resultater har gitt grobunn for begrepet ”svake elever”. Dette begrepet har engasjert meg til å se nærmere på hvordan matematisk kompetanse elever som blir kategorisert som ”svake elever” har. I oppgaven bruker jeg begrepet lavt-presterende elever med tilhørende definisjon fra PISA. For å gjøre oppgaven mer fokusert har jeg konsentrert meg om få elever og to matematiske kompetanser ...
    • "Alle skal inn i den tunellen, alle skal klare det samme. Må vi snevre den tunellen enda mer?" En kvalitativ studie av læreres erfaring med arbeid med lese- og skrivevansker 

      Eskedal Utheim, Ida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Lese- og skrivevansker er et omdiskutert tema, med mange faktorer som spiller inn på vanskegraden. Dette er uten tvil en vanske som krever mye av en lærers resurser, både på kunnskapsnivå og når det kommer til tid. Dette forskningsprosjektet har tatt for seg læreres erfaringer når det kommer til arbeidet med lese- og skrivevansker i barneskolen. Problemstillingen er; Hvilke erfaringer har lærere ...
    • Altered resting state effective connectivity of anterior insula in depression 

      Kandilarova, Sevdalina; Stoyanov, Drozdstoy; Kostianev, Stefan; Specht, Karsten (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-03-15)
      Depression has been associated with changes in both functional and effective connectivity of large scale brain networks, including the default mode network, executive network, and salience network. However, studies of effective connectivity by means of spectral dynamic causal modeling (spDCM) are still rare and the interaction between the different resting state networks has not been investigated ...
    • Alternativ muntlig kommunikasjon i matematikk. Fra et tradisjonelt til et alternativt muntlig kommunikasjonsmønster 

      Aronsen, Frederic (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      I masteroppgaven fokuseres det på alternativ muntlig kommunikasjon i matematikkundervisningen for elevene. Hensikten med undersøkelsen var å få en forståelse for hvordan det tradisjonelle IRF kommunikasjonsmønsteret (Lemke 1990:8, Grevholm 2013:241), som tradisjonelt er blitt brukt i matematikkundervisningen, kan endres ved at lærer legger til rette for alternativt muntlig kommunikasjon i ...
    • An alternative collaborative supervision practice between university-based teachers and school-based teachers 

      Steele, Annfrid Rosøy (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      There is an increased focus in teacher education on research-based teaching as a means to develop a more research-based professional knowledge. However, research from several Western countries shows that neither school-based nor university-based teachers are familiar with how to integrate research-based knowledge in professional teacher practice. Third-space collaborative partnership models between ...
    • Alternative læringsarenaer, kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling i naturfag 

      Bjørkmann, Hege Christin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-11)
      Formålet med denne masteroppgaven har vært å finne ut på hvilken måte alternative læringsarenaer i naturfag kan bidra til kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig utvikling hos elevene. Underveis i utdanningen har jeg fått erfare at varierte undervisningsmetoder og undervisning utenfor klasserommet, gir elevene virkelighetsnære erfaringer og forståelse for samfunnsaktuelle problemstillinger. Etter ...
    • Amnesi på Ordkalotten 

      Moi, Ruben (Chronicle; Kronikk, 2013)
      Hva husker vi? Hvordan vet vi at minnet er riktig og autentisk? Hvem husker det som er glemt? Minnet, hukommelsen og glemselen er begreper som er sammensatte og underfundige. Prosesser knyttet til disse begrepene er komplekse. Ordkalotten, Tromsøs internasjonale litteraturfestival, utforsker disse prosessene denne uka under headingen Amnesi.
    • Analyse og presentasjon av naturfaglige data i Microsoft Office – Verktøy til beregning, skriving av formler og tegning av figurer 

      Haugland, Ole Anton (Book; Bok, 2015)
      Bearbeiding av data fra praktiske forsøk og feltkurs har en sentral plass i naturfagundervisninga i lærerutdanninga. Regneark er her et naturlig hjelpemiddel; spesielt ved bearbeiding av store datamengder. I min undervisning av lærerstudenter for ungdomstrinnet ved UiT Norges arktiske universitet erfarer jeg at de fleste studentene trenger opplæring for å kunne bruke regneark på en hensiktsmessig ...
    • “And then I check to see if it looks legit” – digital critical competence in teacher education 

      Leming, Tove; Johanson, Lisbeth Bergum (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-10-06)
      Background Impulsivity is a transdiagnostic feature linked to severe clinical expression and a potential target for psychopharmacological strategies. Biological underpinnings are largely unknown, but involvement of immune dysregulation has been indicated, and the efects of psychopharmacological agents vary. We investigated if impul‑ sivity was associated with circulating immune marker levels and ...
    • And why should I go to the museum? : the museum as a learning arena for the kindergarten : examples from Norway and Greece. 

      Dardanou, Maria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)
      This study presents the concepts in practice regarding museum as a learning arena for kindergarten children. Information was obtained by kindergarten teachers both in Norway and in Greece, through questionnaires. The findings indicated that kindergarten teachers in Norway and in Greece have a positive attitude towards museum use in relation to their National Curriculum for the kindergarten. Consequently, ...
    • Angst og sjenanse hos barnehagebarn. En kvantitativ studie om hva barnehageansatte vet om angst og sjenanse, og tiltak knytte til forebyggende arbeid for barnehagebarn. 

      Skogvoll, Maja Sofie Lind (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Masteravhandlingen er en kvantitativ studie om hva barnehageansatte vet om angst og sjenanse, og tiltak knyttet til forebyggende arbeid for barnehagebarn. For å finne svar på denne problemstillingen har jeg sendt ut en digital spørreundersøkelse ved bruk at Nettskjema. Jeg har selv utarbeidet spørreundersøkelsen som har en blanding mellom lukkede og åpne spørsmål knyttet til barnageansattes praksis ...
    • Angst og skolevegring : en teoretisk studie 

      Søderlund, Anna Lena Margareta (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-15)
      I denne masteroppgaven drøftes begrepene angst og skolevegring ut fra følgende problemstilling: Er det en sammenheng mellom angst og skolevegring hos barn i grunnskolen?
    • Anmeldelse av boken ”Ung i Norge. Skole, fritid og ungdomskultur” av Åse Strandbu og Tormod Øia (red.) 

      Bæck, Unn-Doris Karlsen (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2008)
    • Arbeid for ungdom med utviklingshemning. Er det en visjon – eller et forutsigbart mål? Forslag til arbeid med en bedre overgang mellom skole og arbeidsliv for denne elevgruppen. 

      Nilssen, Lisa rotvold (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-22)
      Masteroppgaven er en teori studie om overgangen fra videregående skole mot arbeidsliv for elever med lett eller moderat psykisk utviklingshemming. Elevene har behov for forutsigbarhet, kontinuitet og struktur, og de har ønsker om hva de skal jobbe med som all annen ungdom. Som rådgiver, og tidligere faglærer, har jeg erfart at overgangen fra skole til arbeidsliv ikke er enklere i 2015 enn den var i ...
    • Arbeid med barn med særskilte behov og barn i krise; En kvalitativ studie i en SOS-barnehage i Sør-Afrika 

      Meyer, Christel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      Formålet med denne masteroppgaven er å gjøre en beskrivende kvalitativ studie av lærerrollen i en SOS-barnehage som har mange års praktisk erfaring med å arbeide med barn som har blitt forlatt, utsatt for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep, barn som er berørt av rusmisbruk og HIV/AIDS i nær familie. Oppgaven omhandler lærernes opplevelse av sin egen rolle og rammene rundt barnehagen i arbeid ...
    • Arbeid med sennagress - samisk tradisjonell kunnskap i naturfag 

      Kvivesen, Mona; Utsi, Tove Aagnes; Isaksen, Marianne (Chapter; Bokkapittel, 2023)
      Samisk tradisjonell kunnskap er i dag etterspurt både i lærerutdanningen og i skolen. Denne studien belyser hvordan naturfagstudenter på en grunnskolelærerutdanning tilegnet seg kompetanser i samisk tradisjonell kunnskap, naturfag og bærekraftig utvikling ved å jobbe med sennagress. Studentenes opplevelser av dette arbeidet ble også undersøkt.
    • «Arbeid med tre i kunst og håndverk i Tromsøskolen.» Sentrumstapping som sammenføyningsteknikk 

      Hofsøy, Sander Magnus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Denne masteroppgaven har fokus på hvorvidt det legges til rette for treundervisning i Tromsøskolen, samt hvordan sentrumstapper som sammenføyningsteknikk kan oppleves som funksjonell og dekorativ. Målet med denne undersøkelsen er å få kunnskaps om faginnhold og undervisningspraksis i tre, samt hvordan det undervises i ulike sammenføyningsteknikker i tre i Tromsøskolen. Oppgaven består av en teoretisk ...
    • The arctic migration route: local consequences of global crises 

      Paulgaard, Gry; Soleim, Marianne Neerland (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-01-27)
      This paper addresses peace education focusing on how place-based experiences and collective memories stimulate local mobilisation for refugees fleeing from war. The Arctic Migration Route, located above 69th degree north, became an alternative to dangerous boat trips on the Mediterranean Sea, for people seeking safety and protection in the fall of 2015. During a few months, over 5,500 people from ...
    • Are Teacher Students’ Deep Learning and Critical Thinking at Risk of Being Limited in Digital Learning Environments? 

      Madsen, Siri Sollied; Thorvaldsen, Steinar; Sollied, Sissel (Chapter; Bokkapittel, 2021-03-04)
      The 21st century is quite different from the 20th in regard to the skills people need for work, citizenship, and self-actualisation. Proficiency in the 21st century differs primarily due to the emergence of sophisticated information and communication technologies. In this chapter, we will discuss whether teaching students are sufficiently prepared regarding the need for 21st century skills and ...
    • Are Teacher Students’ Deep Learning and Critical Thinking at Risk of Being Limited in Digital Learning Environments? 

      Madsen, Siri Sollied; Thorvaldsen, Steinar; Sollied, Sissel (Chapter; Bokkapittel, 2021-06-16)
      The 21st century is quite different from the 20th in regard to the skills people need for work, citizenship, and self-actualisation. Proficiency in the 21st century differs primarily due to the emergence of sophisticated information and communication technologies. In this chapter, we will discuss whether teaching students are sufficiently prepared regarding the need for 21st century skills and how ...