• Equipping Teachers with Pedagogical Competences to Handle and Harness Linguistic Diversity 

    Bergroth, Mari; Lompart, Júlia; Alisaari, Jenni; Heikkola, Leena Maria (Chapter; Bokkapittel, 2024)
    Linguistic diversity is often addressed within wider abstract educational frameworks, making it difficult to concretize in teacher training. In this article we explore how linguistic diversity is connected to such frameworks as sustainable development (United Nations, 2015), inclusive education (UNESCO, 1994), and (global) citizenship education (UNESCO, 2022a). Drawing on rich data from recent ...
  • Samlingsforvaltning i endring. Plan for å sikre tilgang til samlinger av utenlandsk materiale 

    Knutsen, Unni; Alstad, Jorunn; Berntsen, ingrid karin; Lingjærde, Grete Christina; Mühlburger, Marion; Larsen, Merete; Olsen, Leif Roger; Solvik, Ellen (Research report; Forskningsrapport, 2025)
    Dette prosjektet har hatt som formål å sikre tilgang til samlinger av utenlandsk materiale ved BOTT1- bibliotekene (Bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø) etter at Nasjonalbiblioteket avsluttet sin tjeneste for utenlandske tidsskrift. Prosjektet har utført omfattende kartlegging og analyser av de fysiske og digitale samlingene for å identifisere unike titler og overlapp mellom bibliotekene.<p> <p>< ...
  • Not just data: analysing visual narratives of children in research and the quest for “micro-ethical” moments 

    Dardanou, Maria; Palaiologou, Ioanna; Kewalramani, Sarika (Chapter; Bokkapittel, 2024-07-11)
    The chapter is based on a transnational small-scale research project in England, Norway, and Australia. The project aimed to examine how children are using IoToys at home with make-believe play and to investigate types of interactions/behaviours within their make-believe play in digital playscapes. Using digital methods for data collection based on visual methodologies principles, underpinning the ...
  • Samisk kommunikasjon og konflikthåndtering 

    Henriksen, Jan-Erik; Hydle, Ida Marie (Book; Bok, 2024-08-22)
    Samene har status som urfolk, og nasjonalstatene Norge, Sverige, Finland og Russland er pålagt å tilrettelegge for at samene som urfolk kan bevare og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv. Dette innebærer blant annet at alle velferdsprofesjoner i Norge skal ha grunnleggende kunnskap om samiske forhold. Samtalen er ett av våre viktigste verktøy som mennesker, men kulturelle forskjeller ...
  • Traces of Shamanism in the Witch Trials of Norway. The 1692 Trial of the Sami Shaman Anders Poulsen 

    Hagen, Rune Blix (Chapter; Bokkapittel, 2005)
    According to legal sources of the three counties which together make up Arctic Norway about 180 people were prosecuted for the crime of witchcraft between 1593 and 1695. Most of these cases are to be found in the region of Vardøhus, known today as Finnmark - the northernmost county in Norway, near the Russian border. In a few small fishing communities along the coast of Finnmark more than 90 people ...

Vis mer