Viser treff 1609-1628 av 1660

    • «Vi har jo lest teksten mange ganger, uten å tenke på at vi har lest den». En kvalitativ undersøkelse av hvordan lærere jobber med lesestrategier 

      Estensen, Linn Amalie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      I denne undersøkelsen tar jeg utgangspunkt i problemstillingen: "Hvordan jobber lærere med lesestrategier i sin undervisning?" og delspørsmålet "Kan lesestrategier motivere elever i arbeidet med lesing?" For å svare på disse spørsmålene har jeg benyttet med av to kvalitative arbeidsmetoder: observasjon og semistrukturert intervju. Jeg observerte i til sammen tolv undervisningstimer i tre ...
    • «Vi har jo lite kjennskap til samer ...» 

      Ruistuen, Hanne; Mikkelsen, Julie Pedersen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven omhandler samisk tematikk i lærebøker og undervisning. Den overordnede problemstillingen er: Hvilke forestillinger om det samiske formidler lærebøker gjennom tekst og bilder, og hvordan forholder et utvalg lærere seg til samisk tematikk? I tilknytning til problemstillingen, søker studien å svare på følgende forskningsspørsmål: 1) Hvilket grunnlag gir lærebøkene for å forstå ...
    • Vi må tenke helhetlig! En kvalitativ studie om utredning av flerspråklige elever ved mistanke om spesifikke språkvansker 

      Fredriksen, Ann-Kristin Hjelm (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)
      Undersøkelsen tar utgangspunkt i områder som bør vektlegges i utredning av flerspråklige elever ved mistanke om spesifikke språkvansker. Problemstilling: ”Hvilke erfaringer har pedagoger med utredning av spesifikke språkvansker hos flerspråklige elever i grunnskolen?” Gjennom kvalitativ tilnærming har jeg intervjuet tre logopeder og en pedagogisk-psykologisk rådgiver. Spesifikke språkvansker (SSV) ...
    • ”Vi og de andre” Lærernes arbeid med elev-lærer relasjonen for å ivareta psykisk helse hos enslige mindreårige asylsøkere, utfordringer i undervisningen, samt inkludering i praksis 

      Torsvik, Beate (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Temaet for studien er læreres arbeid med elev-lærer relasjonen for å ivareta psykisk helse hos enslige mindreårige asylsøkere, utfordringer i undervisningen, samt inkludering i praksis. Skolen er et sted hvor barn og unge tilbringer mye tid. Lærerrollen har utviklet og endret seg mye i et historisk perspektiv. Lærerne underviser for enslige mindreårige asylsøkere i rene innføringsklasser. Gjennom ...
    • Vi sees på Facebook: vennskapsforhold mellom unge ansatte og lett utviklingshemmede ungdommer på Internett 

      Bondarenko, Elena V. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-04)
      Temaet for denne oppgaven er vennskapsforhold mellom unge ansatte og lett utviklingshemmede ungdommer på Facebook. Vennskapsforhold mellom ansatte og brukere er et komplisert tema, som inkluderer både etiske og psykologiske spørsmål. Studier viser at ansatte har forståelse over sin egen rolle i samhandling med brukere på arbeidsplass. Hva skjer med forståelse av sin rolle hos ansatte når samhandlingen ...
    • «Vi skal jo gjøre elevene klar for framtida!». En kvalitativ studie av hvordan barneskolelærere forstår begrepet bærekraftig utvikling og hvordan de erfarer å arbeide tverrfaglig med temaet bærekraftig utvikling 

      Hansen, Mariell (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-30)
      Hvordan lærere tolker læreplanen får konsekvenser for det elevene lærer. Denne studien undersøker barneskolelæreres forståelse av det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling som er et nytt undervisningstema i de nye læreplanene, som tas i bruk trinnvis fra skolestart 2020. Studiens målsetting er å besvare overordnet problemstilling: Hvordan forstår barneskolelærere det tverrfaglige temaet bærekraftig ...
    • «Vi var veldig glade for å være en digital skole da landet stengte ned» - En kvalitativ studie om muligheter og utfordringer ved bruken av lærebrett på lærebrettskoler 

      Høgås, Marlin Lyshoel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Med den økte digitaliseringen i skolen, er det flere og flere skoler som velger å satse på innføringen av lærebrett. Formålet med denne studien er å undersøke hvilke muligheter og utfordringer lærere opplever med bruken av lærebrett på lærebrettskoler. Studien er en kvalitativ enkelcasestudie, med intervju som metode for datainnsamling. Jeg gjennomførte et gruppeintervju med fire lærere, og alle ...
    • "Vi vil - vi vil, men får vi det til?". Innføring av LP-modellen i Målselvskolen 

      Aarbogh, Solveig (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-10-30)
      Denne masteroppgaven handler om innføringen av metodikken Lærings- og pedagogisk analysearbeid (LP) i Målselvskolen. Oppgaven er en studie hvor jeg forsøker kartlegge drivkrefter og prosesser som ligger bakenfor innføringen. Hvordan har selve innføringen foregått jamfør utfordringer og motstand en kan forvente når nye oppskrifter skal inn i skolen? Tittelen gjenspeiler spenningen som alltid er til ...
    • Vi vil, men får vi det til? En kvalitativ studie av skoleeiers forståelse av sin oppgave med forankring og implementering av fagfornyelsen fram mot 2020 

      Hals, May-Elin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Ledelse er en viktig faktor i alt utviklingsarbeid, og når skoleutvikling er tema, er ledelse ofte knyttet til skoleleders betydning. Med utgangspunkt i at det fram mot 2020 skal forankres og implementeres nye fagplaner i skolene, har jeg valgt å forske på skoleeieres rolle i dette arbeidet. Evalueringer av Kunnskapsløftet viser at det var variasjon i hvor stor grad skoleeiere lyktes med ...
    • Vi vil, vi vil, men får det ikke til... Om profesjonelle læringsfellesskap av skoleledere 

      Yttergård, Vegard Alexander Olsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Denne oppgaven handler om profesjonelle læringsfellesskap av ledere på tvers av skoler. Oppgavens problemstilling er: Hvordan utvikle et profesjonelt læringsfellesskap av ledere som kan styrke den enkeltes leders kapasitet til å lede utviklingsarbeid i egen skole? Det empiriske materialet ble samlet inn gjennom aksjonsforskning sammen med rektorer, fagledere og SFO-ledere i fem skoler. Skolene har ...
    • Video games in the English subject: An exploration of video games for teaching about narratives 

      Pedersen, Jonas Mikal; Birkeland, Tobias Håkon (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      This study looks at video games as a way of teaching about narratives in English. More specifically, this study is going to answer to what extent What Remains of Edith Finch is a suitable video game for teaching about narrative perspectives in the English subject, and to what extent Thomas Was Alone is a suitable video game for teaching about character archetypes in the English subject. In addition, ...
    • Vikings and iPads: how iPads may influence historical thinking in the classroom 

      Pedersen, Helge Christian; Johanson, Lisbeth Bergum (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-05-28)
      The last few years have seen the introduction of technology in Norwegian classrooms without much research data on how this affects learning. This article discusses whether the introduction of iPads in a Norwegian classroom influences how history is taught and what the pupils learn. One could imagine that when iPads with its learning applications and unlimited access to the internet replaces textbooks ...
    • Vil du være lamme mæ? Kartlegging og intervensjon for å forebygge isolasjon og ensomhet blant skoleelever. En empirisk studie 

      Albertsen, Vegard Mykkeltveit; Mathiassen, Lars Einar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne avhandlingen omhandler klassemiljø og forebyggende arbeid for å motvirke isolasjon, mobbing og skolevegring blant elevene. Mangel på relasjoner kan gi negative følger for elevene, både faglig og sosialt. Det relasjonelle klimaet i klasserommet kan medvirke til bedre læring. Avhandlingen fokuserer på hvordan en kan identifisere hvilke elever som er isolerte og/eller sårbare i klassemiljøet, og ...
    • Virkeligheten og fantasien, vitenskapen og fantasteriet En kvalitativ studie av hvordan et samarbeid mellom en skole og en kulturskole kan bidra til å løfte norskfaget i begynneropplæringen 

      Klasbu, Mari Gullner; Jensen, Mia Fyhn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Denne kvalitative kasusstudien følger et samarbeidsprosjekt mellom en teaterinstruktør fra kulturskolen og en norsklærer på småtrinnet. Samarbeidet drøftes ut fra følgende problemstilling: «På hvilke måter kan et samarbeid mellom en skole og en kulturskole løfte norskfaget i begynneropplæringen?». Studien tar utgangspunkt i Aud Berggraf Sæbøs (1998, s. 44) definisjon av dramafaget som en kompleks ...
    • Virkelighetsnær og realistisk matematikk 

      Hermansen, Ida Christin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Denne mastergradsavhandlingen undersøker elevenes kommunikasjon i matematikk ved bruk av virkelighetsnær og realistiske oppgaver. Kommunikasjon og samarbeid blir ansett som viktige kompetanser i fremtidig arbeids- og samfunnsliv (St. Meld 28 (2015-2016, s.14). Tidligere forskning viser til at uteundervisning kan være med å påvirke elevenes matematiske kommunikasjon positivt (Fägerstam, 2013). Formålet ...
    • Virtual and augmented reality in social skills interventions for individuals with autism spectrum disorder: A scoping review 

      Dechsling, Anders; Orm, Stian; Kalandadze, Tamara; Sütterlin, Stefan; Øien, Roald A; Shic, Frederick; Nordahl-Hansen, Anders (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-11-16)
      In the last decade, there has been an increase in publications on technology-based interventions for autism spectrum disorder (ASD). Virtual reality based assessments and intervention tools are promising and have shown to be acceptable amongst individuals with ASD. This scoping review reports on 49 studies utilizing virtual reality and augmented reality technology in social skills interventions for ...
    • Virtual reality and naturalistic developmental behavioral interventions for children with autism spectrum disorder 

      Dechsling, Anders; Shic, Frederick; Zhang, Dajie; Marschik, Peter B.; Esposito, Gianluca; Orm, Stian; Sütterlin, Stefan; Kalandadze, Tamara; Øien, Roald A; Nordahl-Hansen, Anders Johan (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-02-03)
      <p>Background: Naturalistic Developmental Behavioral Interventions (NDBI) have been evaluated as the most promising interventions for children with autism spectrum disorder. In recent years, a growing body of literature suggests that technological advancements such as Virtual Reality (VR) are promising intervention tools. However, to the best of our knowledge no studies have combined evidence-based ...
    • Visjoner og virkelighet i samarbeidet mellom hjem og skole i en minoritetsspråklig kontekst 

      Kjølaas, Jorun Høier (Research report; Forskningsrapport, 2005)
      Dette paperet er et resultat av et mindre prosjekt oppmerksomheten er rettet mot tospråklige barns lesekompetanse på minoritetsspråket, som også er elevenes opplæringsspråk. Resultatet fra fase I viser at elevene var gode tekniske lesere, men hadde en svakere forståelse ved lesing av tekster på minoritetsspråket enn på majoritetsspråket. Dette har ført til fase II der intensjonen er felles innsats ...
    • A visual methods approach for researching children’s perspectives: capturing the dialectic and visual reflexivity in a cross-national study of father-child interactions 

      Chawla-Duggan, Rita; Konantambigi, Rajani; Mei Seung Lam, Michelle; Sollied, Sissel (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-10-18)
      The paper presents a visual methods approach from a cross national methodological project that used digital visual technologies to examine young children's perspectives in father-child interactions. The approach combines capturing the dialectic with visual reflexivity. The notion of ‘capturing the dialectic’ specifically by analysing conflict to gather the child’s intention as their perspective, is ...
    • Visualising Epistemological Perspectives Using Symbols and Metaphors to Research Sustainability 

      Ødegaard, Elin Eriksen; Myrstad, Anne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-02-22)
      This study articulates the epistemological underpinnings of a web banner’s visual elements featured on the webpage of the research centre, Kindergarten Knowledge Centre for Systemic Research on Diversity and Sustainable Futures (KINDknow). Through interdisciplinary work within a diverse framework including dialogical, cultural, historical, systemic, anthropological and more-than-human epistemological ...