Viser treff 1619-1638 av 1660

    • Video games in the English subject: An exploration of video games for teaching about narratives 

      Pedersen, Jonas Mikal; Birkeland, Tobias Håkon (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      This study looks at video games as a way of teaching about narratives in English. More specifically, this study is going to answer to what extent What Remains of Edith Finch is a suitable video game for teaching about narrative perspectives in the English subject, and to what extent Thomas Was Alone is a suitable video game for teaching about character archetypes in the English subject. In addition, ...
    • Vikings and iPads: how iPads may influence historical thinking in the classroom 

      Pedersen, Helge Christian; Johanson, Lisbeth Bergum (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-05-28)
      The last few years have seen the introduction of technology in Norwegian classrooms without much research data on how this affects learning. This article discusses whether the introduction of iPads in a Norwegian classroom influences how history is taught and what the pupils learn. One could imagine that when iPads with its learning applications and unlimited access to the internet replaces textbooks ...
    • Vil du være lamme mæ? Kartlegging og intervensjon for å forebygge isolasjon og ensomhet blant skoleelever. En empirisk studie 

      Albertsen, Vegard Mykkeltveit; Mathiassen, Lars Einar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne avhandlingen omhandler klassemiljø og forebyggende arbeid for å motvirke isolasjon, mobbing og skolevegring blant elevene. Mangel på relasjoner kan gi negative følger for elevene, både faglig og sosialt. Det relasjonelle klimaet i klasserommet kan medvirke til bedre læring. Avhandlingen fokuserer på hvordan en kan identifisere hvilke elever som er isolerte og/eller sårbare i klassemiljøet, og ...
    • Virkeligheten og fantasien, vitenskapen og fantasteriet En kvalitativ studie av hvordan et samarbeid mellom en skole og en kulturskole kan bidra til å løfte norskfaget i begynneropplæringen 

      Klasbu, Mari Gullner; Jensen, Mia Fyhn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Denne kvalitative kasusstudien følger et samarbeidsprosjekt mellom en teaterinstruktør fra kulturskolen og en norsklærer på småtrinnet. Samarbeidet drøftes ut fra følgende problemstilling: «På hvilke måter kan et samarbeid mellom en skole og en kulturskole løfte norskfaget i begynneropplæringen?». Studien tar utgangspunkt i Aud Berggraf Sæbøs (1998, s. 44) definisjon av dramafaget som en kompleks ...
    • Virkelighetsnær og realistisk matematikk 

      Hermansen, Ida Christin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Denne mastergradsavhandlingen undersøker elevenes kommunikasjon i matematikk ved bruk av virkelighetsnær og realistiske oppgaver. Kommunikasjon og samarbeid blir ansett som viktige kompetanser i fremtidig arbeids- og samfunnsliv (St. Meld 28 (2015-2016, s.14). Tidligere forskning viser til at uteundervisning kan være med å påvirke elevenes matematiske kommunikasjon positivt (Fägerstam, 2013). Formålet ...
    • Virtual and augmented reality in social skills interventions for individuals with autism spectrum disorder: A scoping review 

      Dechsling, Anders; Orm, Stian; Kalandadze, Tamara; Sütterlin, Stefan; Øien, Roald A; Shic, Frederick; Nordahl-Hansen, Anders (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-11-16)
      In the last decade, there has been an increase in publications on technology-based interventions for autism spectrum disorder (ASD). Virtual reality based assessments and intervention tools are promising and have shown to be acceptable amongst individuals with ASD. This scoping review reports on 49 studies utilizing virtual reality and augmented reality technology in social skills interventions for ...
    • Virtual reality and naturalistic developmental behavioral interventions for children with autism spectrum disorder 

      Dechsling, Anders; Shic, Frederick; Zhang, Dajie; Marschik, Peter B.; Esposito, Gianluca; Orm, Stian; Sütterlin, Stefan; Kalandadze, Tamara; Øien, Roald A; Nordahl-Hansen, Anders Johan (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-02-03)
      <p>Background: Naturalistic Developmental Behavioral Interventions (NDBI) have been evaluated as the most promising interventions for children with autism spectrum disorder. In recent years, a growing body of literature suggests that technological advancements such as Virtual Reality (VR) are promising intervention tools. However, to the best of our knowledge no studies have combined evidence-based ...
    • Visjoner og virkelighet i samarbeidet mellom hjem og skole i en minoritetsspråklig kontekst 

      Kjølaas, Jorun Høier (Research report; Forskningsrapport, 2005)
      Dette paperet er et resultat av et mindre prosjekt oppmerksomheten er rettet mot tospråklige barns lesekompetanse på minoritetsspråket, som også er elevenes opplæringsspråk. Resultatet fra fase I viser at elevene var gode tekniske lesere, men hadde en svakere forståelse ved lesing av tekster på minoritetsspråket enn på majoritetsspråket. Dette har ført til fase II der intensjonen er felles innsats ...
    • A visual methods approach for researching children’s perspectives: capturing the dialectic and visual reflexivity in a cross-national study of father-child interactions 

      Chawla-Duggan, Rita; Konantambigi, Rajani; Mei Seung Lam, Michelle; Sollied, Sissel (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-10-18)
      The paper presents a visual methods approach from a cross national methodological project that used digital visual technologies to examine young children's perspectives in father-child interactions. The approach combines capturing the dialectic with visual reflexivity. The notion of ‘capturing the dialectic’ specifically by analysing conflict to gather the child’s intention as their perspective, is ...
    • Visualising Epistemological Perspectives Using Symbols and Metaphors to Research Sustainability 

      Ødegaard, Elin Eriksen; Myrstad, Anne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-02-22)
      This study articulates the epistemological underpinnings of a web banner’s visual elements featured on the webpage of the research centre, Kindergarten Knowledge Centre for Systemic Research on Diversity and Sustainable Futures (KINDknow). Through interdisciplinary work within a diverse framework including dialogical, cultural, historical, systemic, anthropological and more-than-human epistemological ...
    • Visualizing a Common World of Entanglement through Multiple Viewpoints. Visuality Design in and for Education 

      Myrstad, Anne; Kleemann, Carola (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-04-08)
      The authors explore how multiple viewpoints can challenge our habitualised way of viewing and expand the area of thinking about children’s outdoor learning. They draw on micro-fieldwork in a Sámi kindergarten in Arctic Norway. There, learning through participation and practical experiences is a traditional strategy in child rearing. This method of learning is currently being transformed in Sámi ...
    • Vocabulary development in the English classroom 

      Løkke, Eskil (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-06-01)
      This thesis investigates the following research question: How do teachers work with vocabulary development in the English subject and why? The study examines how a sample of English teachers approach vocabulary teaching, and why they have chosen their respective approaches. In order to answer the main research question, I formulated two additional questions: what are teachers’ cognition towards the ...
    • Vocational Orientation and Relevance in textbooks for the Upper Secondary Vocational Study Programme. A multimodal analysis of Vocationally Oriented Texts in the Subject English 

      Lockertsen, Monica Kronstad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Hovedfokuset i denne masteroppgaven er yrkesrelevans i faget engelsk på det yrkesfaglige studiet i videregående opplæring. Forskningsspørsmålet jeg har utviklet i denne sammenhengen er hvordan legger læreverket SKILLS til rette for kravet om yrkesorientering i faget engelsk gjennom bruk av multimodale tekster. Metoden er en grundig kvalitativ multimodal analyse av fire utvalgte tekster fra det ...
    • Voksne analfabeter i norskopplæring : språklæring og rammebetingelser 

      Lindsjørn, Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      Oppgaven handler om voksne innvandrere som er analfabeter og deres læringssituasjon på norskkurs. Opplæring i norsk og samfunnskunnskap på norskkurs er en del av introduksjonsprogrammet som bosatte flyktninger er deltakere i. Det er kommunene i landet som har ansvar for introduksjonsprogrammet. Undersøkelsen i mastergradsprosjektet omfatter hvordan lærere og deltakere i tre forskjellige kommuner ...
    • Voksne kvinner i høyere utdanning. Hva må til for at voksne kvinner med omsorgs- og familieforpliktelser skal gjennomføre høyere utdanning - eksemplifisert med kvinner i samlingsbasert høyere utdanning? 

      Michaelsen, Monica Solveig (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-12)
      Denne masteroppgaven handler om hvordan det oppleves å være voksen kvinne med omsorgsforpliktelser i høyere utdanning. Problemstillingen for forskningsarbeidet er: Hva må til for at voksne kvinner med omsorgs- og familieforpliktelser skal gjennomføre høyere utdanning – eksemplifisert med kvinner i samlingsbasert høyere utdanning? Det er utarbeidet fire forskningsspørsmål for å svare på problemstillingen. ...
    • Voksne som stammer sin opplevelse av stammingens- og stammebehandlingens innvirkning på livskvaliteten 

      Kjerstad, Ingvild; Øvrelid, Kathrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-14)
      Stamming innvirker på mange sider av en persons liv. Personer som stammer kan oppleve det som en utfordring å passe inn i dagens samfunn, fordi de kan oppleve at de skiller seg ut fra sine medelever og kollegaer. Vårt utgangspunkt for masteroppgaven var å få et innblikk i hvordan logopeder kan bidra til at personer som stammer kan oppleve en bedring i sin livskvalitet. Formålet har vært å belyse ...
    • Voksnes læring i arbeidslivet : En pilotundersøkelse om deltakelse i utviklingsarbeidet "De utrolige årene" 

      Isaksen, Linda-Carina; Isaksen, Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)
      Vi har undersøkt om deltakelse i DUÅ har resultert i læring med påfølgende endring av handling. Undersøkelsen viser at deltakerne har lært i "stor grad", og er dermed satt i stand til å gjøre endringer i praksis. Den ene faktoren som skiller seg ut og antas å være styrende for grad av læring er holdning. Dess mer posistiv en er til programmet, dess mer lærer en. Vi antar at den positive holdningen ...
    • Voksnes læring på arbeidsplassen. En kvalitativ studie av voksenlæring, sett i lys av prosjektet Tidlig innsats 

      Daniloff, Merete; Andersen, Mariann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-04-12)
      Hvordan kan vi forstå voksnes læring på arbeidsplassen gjennom å bruke prosjektet tidlig innsats som eksempel? Vi tar utgangspunkt i teoretikerne Lave og Wenger med fokus på situert læring og praksisfellesskap og Knud Illeris forståelse av den voksne som lærende. Tidlig innsats er et prosjekt i Alta kommune som skal lære pedagogisk personale å gi barn som trenger det en tidlig innsats for å forebygge ...
    • Vurdering av elevers matematiske kompetanse i muntlig eksamen. En utforskende studie av læreres oppfatninger om gjennomføring av muntlig eksamen og dens vurderingsmuligheter 

      Frydenlund, Tobias; Mathiassen, Julian V. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Hensikten med denne studien var først og fremst å finne ut om muntlig eksamen medførte særegne muligheter til å vurdere aspekt av matematisk kompetanse som er vanskelig å vurdere på skriftlige tester. Dette grunnet vår oppfatning av forskningslitteraturen rundt den norske muntlige matematikkeksamen som utilstrekkelig, og det store potensiale vi antok et slikt vurderingsinstrument kunne ha. For å ...
    • Vurdering er noe mer enn bare karakterer 

      Worsowicz, Aleksandra (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne masteroppgaven vil handle om underveisvurdering og understreke at vurdering er noe mer enn bare karakterer. I denne studien ville jeg undersøke hvordan naturfagslære gjennomfører underveisvurdering i tradisjonell klasseromsundervisning på ungdomstrinnet. For å finne svar på problemstillingen, utførte jeg en kvalitativ studie av tre naturfagslærere fra tre forskjellige ungdomsskoler. Siden ...