Browsing Institutt for lærerutdanning og pedagogikk by Title
Now showing items 313-332 of 1660
-
Elevenes syn på mobbing : tanker etter å ha lest den skjønnlitterære boka "Den gamle anorakken"
(Research report; Forskningsrapport, 2008) -
Elevens møte med matematiske problemer
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-28)Problemløsning er i dag en sentral del av læreplanen i matematikk. Denne masteroppgaven er en kvalitativ casestudie som undersøker hvordan lærere arbeider for å utvikle gode problemløsere. Studien har et særlig fokus på hvordan lærere støtter elvenes inngang til matematiske problemer. Dette innebærer hvilke grep lærere gjør for at elevene skal forstå og investere i et problem. Den sosiokulturelle ... -
Elever med dysleksi og faglig inkludering
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)Elever med dysleksi vil kunne komme i mange vanskelige situasjoner og mislykkes i opplæringsløpet om de ikke får tilrettelegging og hjelp (Buli-Holmberg & Ekeberg, 2016). Dysleksi kan derfor få alvorlige konsekvenser for mulighetene disse elevene har i fremtiden, både utdanning og de påfølgende mulighetene i arbeidsmarkedet (Svendsen, 2016). Digital lese- og skrivestøtte er teknologi som kan støtte ... -
Elever med ekstraordinært læringspotensial. Hvem er de og hvordan tilpasse opplæringen for dem?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)Målsetningen med denne studien er å bidra til økt kunnskap om elever med ekstraordinært læringspotensial. Vi har gjennomført en kvalitativ studie hvor vi undersøker hvordan en kan identifisere elevgruppen og tilpasse opplæringen etter deres behov. Vi har også sett på hvilke konsekvenser det kan føre med seg dersom dette ikke skjer. Elevgruppen kan være høyt presterende, men er ikke nødvendigvis det. ... -
Elever med lav måloppnåelses motivasjon og oppfatning av undervisning, med tanke på nivådifferensiert – og ordinær aldersdelt undervisning. En kvalitativ undersøkelse bygd på teori og intervju med et lite utvalg elever.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Dette er en master i matematikkdidaktikk som ser på motivasjon hos svake elever i en nivådifferensiert og en ordinær klasse. På bakgrunn av stor interesse for motivasjon og tilpasset undervisning vil jeg se på problemstilling: Hva kjennetegner svake elevers motivasjon og syn på matematikk undervisning i en nivådifferensiert - og ordinær aldersdelt klasse? Dette er en generisk kvalitativ studie, ... -
Elever med miljøhemming - hvordan opplever de sin skolehverdag? Hvordan formidler miljøhemmede elever i den videregående skolen at tilretteleggingen utøves i skolehverdagen? En hermeneutisk innholdsanalyse av avisartikler med miljøhemming som tema.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-13)Datamaterialet i denne masteroppgaven er avisartikler med temaet miljøhemming. Metoden er hermeneutisk innholdsanalyse. Fokuset rettes mot elevers/foreldres fortellinger: om/hvordan tilretteleggingen utøves i skolehverdagen i videregående, samt stigma og holdninger som kommer frem. Miljøhemming er en samlebetegnelse for ulike former for overfølsomhet for noe i miljøet. Dette gir uttalt sykdom og ... -
Elever med stort læringspotensial - Hvordan er det i skolen?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-10)Gjennom dette forskningsprosjektet har jeg søkt kunnskap om hvordan situasjonen er for elever med stort læringspotensial i skolen er pr. 2023, med tanke på kompetanse og kunnskap hos lærere. Bakgrunnen for å skrive om dette var etter jeg leste utredningen til Jøsendalsutvalget fra 2016 (NOU 2016:14) om hvordan elever med stort læringspotensial hadde det i den norske skolen. Formålet med denne ... -
Elever med stort læringspotensial og tilpasset opplæring. En begrepsavklaring og forslag til hvordan tilpasse opplæringen for dem
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)I forskningslitteraturen er det et mangfold av ulike benevnelser som i stor grad omtaler den samme elevgruppen. I denne avhandlingen har jeg introdusert betegnelsen «elever med stort læringspotensial» gjennom en sammenstilling av de ulike benevnelsene. Dette ble gjort for å tydeliggjøre likheter mellom benevnelsene slik at elevgruppen kunne samles under én felles betegnelse. Avhandlingen har fokusert ... -
Eleveres arbeid med Scratch. En kvalitativ studie om elevers bruk av løsningsstrategier og typer argumentasjon i programmering
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-24)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvilke løsningsstrategier og type argumenter et utvalg elever bruker når de løser programmeringsoppgaver. Programmering kom inn på læreplanen til grunnskolen høsten 2020 (Utdanningsdirektoratet, 2020) og er nytt for mange lærere og lærerstudenter. Tanken bak programmering i skolen er å forberede elevene på å kunne delta i et raskt utviklende samfunn. Formålet ... -
Elevernas sociala lärmiljö : hur kan man skapa en social lärmiljö i skolan, som präglas av faktorer som grupptrygghet, meningsfullhet och närhet till elevernas vardagserfarenheter?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-11-01)Uppsatsen fokuserar på elevernas lärande och sociala lärmiljö på ett av gymnasiets yrkesförberedande program. I uppsatsen utgår jag från en klass som går första årskursen på Barn- och fritidsprogrammet och följer deras studier i Barn- och fritidsprogrammets karaktärskurser. Syftet med uppsatsen har varit att ge en bild av några faktorer som påverkar elevernas lärmiljö. Hur kan man arbeta för att ... -
Elevers bruk av historiefaglige nøkkelbegreper. Hvordan operasjonaliserer elever på femte trinn nøkkelbegreper i sine besvarelser av historiske spørsmål?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)Jeg har i denne oppgaven undersøkt hvordan elever i femteklasse operasjonaliserer nøkkelbegreper i sine besvarelser av historiske spørsmål. Dette er da nøkkelbegreper innenfor historiefaget, som skal hjelpe elevene å analysere historiske hendelser. Jeg har undersøkt elevenes bruk av kilde-, empati- og endringsbegrepet. I tillegg til å se på hvordan elevene benyttet begrepene, ville jeg sammenligne ... -
Elevers divergente og konvergente tenkning i matematikk. En kvantitativ analyse av kreativitet i elevbesvarelser
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-15)Kreativitet er en sentral kompetanse i fagfornyelsen som ble innført høsten 2020. Formålet med denne masteroppgaven er å få innblikk i elevenes kreative tenkning i matematikk. Dette undersøkes ved å se på konvergent og divergent tenkning, som er to aspekter av kreativitet. Det undersøkes også i hvilken grad disse samsvarer. I tillegg undersøkes det om det er en sammenheng mellom divergent tenkning ... -
Elevers lesepreferanser - Lesepreferanser i sammenheng med kjønns- og aldersforskjeller i leseprestasjoner
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)SAMMENDRAG Tema for denne oppgaven er elevers lesepreferanser. Vi ser på lesepreferansene i sammenheng med kjønns- og aldersforskjeller i leseprestasjoner. Resultatene fra flere store internasjonale og nasjonale leseundersøkelser viser at det er relativt store kjønnsforskjeller i jentenes favør. Vi har benyttet oss av kvantitativ metode ved bruk av en digitalt survey etterfulgt av en statistisk ... -
Elevers matematiske arbeid og kommunikasjon i et tenkende klasserom: en kvalitativ studie av læreres beskrivelse av elevers matematiske arbeid og kommunikasjon når de jobber med problemer i et tenkende klasserom
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)I dette mastergradsprosjektet har jeg studert hvordan fem lærere beskriver elevers matematiske arbeid og kommunikasjon når de jobber med problemer i et tenkende klasserom. Teori som er anvendt i oppgaven handler om hva elever må kunne i matematikk, problemløsning, undersøkelseslandskap og rammeverket tenkende klasserom. For å undersøke oppgavens problemstilling har jeg gjennomført en kvalitativ ... -
Elevers matematiske forklaringer - Praktisk og matematisk baserte likheter og ulikheter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)I denne teksten fokuserer vi på elevenes forklaringer i matematikk. Gjennom deltakende observasjon fant vi ut at elever på 8.klassetrinn forklarer seg på et ulikt teknisk nivå i elevstyrte og lærerstyrte kontekster. Størst variasjon i forklaringene fant vi når samtalen var lærerstyrt, og her kom det frem at enkelte spørsmål satte elevene i en forklaringssituasjon hvor de ikke kunne gjøre rede for ... -
Elevers motivasjon i matematikk. En kvantitativ studie av motivasjonsfaktorer hos grunnskoleelever
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-15)Studien har til hensikt å undersøke hva som kjennetegner grunnskoleelevers motivasjon i matematikk. Mer spesifikt hvilke sammenhenger det kan være mellom motivasjon og faktorer som måloppnåelse, alder og kjønn. Studiens overordnede problemstilling er: Hva kjennetegner motivasjon hos elever i grunnskolen? Og studiens tre forskningsspørsmål er: I hvilken grad påvirker måloppnåelse motivasjon? I hvilken ... -
Elevers opplevelse av karriereveiledning: En kvalitativ undersøkelse fra videregående skole
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-02)Denne masteravhandlingen er en kvalitativ intervjustudie som undersøker hvordan videregåendeelever opplever karriereveiledningen de mottar. Empirien ble samlet ved å intervjue elever som ble uteksaminert fra videregående våren 2019 og elever som gikk sisteåret på videregående våren 2020. Intervjuene ble gjennomført som fokusgruppeintervju. Undersøkelsens problemstilling lyder som følge: Hvordan ... -
Elevers opplevelse av relasjon. Hva rapporterer elever om opplevelse av relasjon til sine lærere?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)Masteroppgaven undersøker elevers opplevelse av relasjon til sine lærere. Hensikten ved studiet er å undersøke om elevene rapporterer effekt av innovasjonene i forhold til opplevelsen av god relasjon til lærere. Oppgaven redegjør for teori rundt ulike sider knyttet til relasjon og drøfter om innovasjon kan hatt effekt på relasjon. Denne studien er en kvantitativ studie som beskrives deskriptivt ... -
Elevers rapportering av det psykososiale læringsmiljøet i 6. og 7. klasse, og endringer i denne tidsperioden
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)Hva rapporterer elever om det psykososiale læringsmiljøet når de går i 6. og 7. klasse, og hva endres i denne perioden Undersøkelsen viser at de fleste elevene har et godt læringsmiljø både i 6. og 7. klasse. Flesteparten av elevene trives sammen med både lærere og medelever, og de fleste rapporterer at tilbakemeldingen fra lærerne er god. Det er imidlertid en negativ utvikling i rapportering fra ... -
Elevers resonnering i modellering. En kvalitativ studie av elevers resonnementer i arbeid med modelleringsoppgaver
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)Bakgrunn for studien kom til høsten 2019 i forbindelse med fordypning i matematikkdidaktikk. Her fikk jeg bedre kjennskap til modellering og fagfornyelsen. Modellering og problemløsning har i tillegg vært et område innenfor matematikken som jeg har funnet interessant i lang tid. Basert på den nye fagfornyelsen og hvordan den skal implementeres formulerte jeg følgende problemstilling for min ...