Now showing items 496-515 of 1660

    • Fra teori til utvikling av undervisningspraksis 

      Johannessen, Iris Albrigtsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-11)
      I Kunnskapsløftet 2020 (LK20) sin overordnede del, verdier og prinsipper for grunnopplæringen under profesjonsfellesskap og skoleutvikling, beskriver for første gang en norsk læreplan hvordan profesjonsfelleskapet i skolen skal vektlegges. Basert på egne erfaringer fra min bakgrunn som lærer og lærerspesialiststudent ved UIT, har interessen og nysgjerrigheten på profesjonsutvikling i skolen og lærere ...
    • Fra tilstandsrapport til kvalitetsmelding. En studie av Lenvik kommunes prosesser rundt den årlige, lovpålagte tilstandsrapporten for grunnskolen 

      Eidissen, Marita (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Jeg har i denne masteroppgaven gjort en studie av Lenvik kommunes arbeid med den årlige, lovpålagte tilstandsrapporten for grunnskolen. Her har jeg studert kommunens prosesser rundt denne rapporten som verktøy for kvalitetsutvikling, og utviklingen kommunen har vært gjennom fra tilstandsrapporten ble lovpålagt 1.august 2009 og frem til i dag. Jeg har gjennomført en kvalitativ studie hvor jeg har ...
    • Fra utdanning til arbeid. En analyse av utdanningsprogrammet "De utrolige årene" med utgangspunkt i forskning om "transfer av læring". 

      Grepperud, Ida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-10-21)
      Oppgaven handler om hvilke hovedfaktorer som må være tilstede for at det som læres i en utdanningssituasjon lar seg overføre og anvende i en yrkessituasjon. Som teoretisk utgangspunkt legges forskningen innen ”transfer av læring” til grunn. Her pekes det på betydningen av tre hovedgrupper av faktorer; de personrelaterte, de undervisningsrelaterte og de situasjonsrelaterte. Det empiriske grunnlaget ...
    • Frafall i den videregående skolen : det 11. skoleår – et hinder i søken etter mening? 

      Galåen, Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-11-15)
      Den fenomenologiske kropp, er den kroppen som bærer våre erfaringer og forventinger. Det er den vi først møter verden med, og som vi kjenner verden på. Hvordan vi tar verden for å være, avhenger av vår kropps tidligere og forventede møter med den. Det første året på videregående skole kan utarte seg som et 11. skoleår for enkelte elever, men i negativ forstand for yrkesfageleven. For de som ikke ...
    • Fremmer nye læreverk i matematikk kjerneelementene i Fagfornyelsen? - En Mixed Method Studie 

      Eriksen, Aurora Ernstsen; Bolme, Julie Tiller (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)
      I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk har vi undersøkt i hvor stor grad nye lærebøker ivaretar tre sentrale kjerneelementer i Fagfornyelsen. Grunnen til at vi valgte å analysere lærebøker er basert på Valverde, Bianchi, Wolfe, Schmidt, & Houang (2002) sin fremvisning av hvordan lærebøker bygger en bro mellom den overordnede læreplanen og det som blir implementert i klasserommet. Rapporten ...
    • Fremming av dokumentasjon, vurdering og refleksjon i barnehagen : et aksjonsforskningsprosjekt 

      Sivertsen, Kirsten (Research report; Forskningsrapport, 2006)
    • Fremstilling av kulturelt mangfold i lærerplaner. Dokumentanalytisk tilnærming av lærerplanene fra M74 til LK20 

      Larsen, Eirik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)
      Temaet i dette prosjektet er kulturelt mangfold i lærerplanene fra M74 til LK20. Målet med prosjektet var å finne ut hvordan lærerplanene fremstiller kulturelt mangfold i generell del av lærerplan, og i samfunnsfag (5-10.klasse). På grunnlag av arbeid med lærerplanene har jeg benyttet meg av en dokumentanalytisk tilnærming. Problemstillingen jeg formulerte for denne masteravhandlingen var: Hvordan ...
    • Fremtidens medborgere. En kvalitativ studie om læreres fokus på elevmedvirkning i klasserommet 

      Haaland, Elisabeth Vorin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      I denne kvalitative studien har jeg hatt elevmedvirkning som tema, og problemstillingen min har vært: Hvilket fokus har lærere på elevmedvirkning i klasserommet? For å avgrense studien har jeg benyttet forskningsspørsmålene: a) Hvordan legger lærere opp til elevmedvirkning gjennom didaktiske grep i undervisningen? b) Hvilket utbytte fremheves av lærerne at elevene får av elevmedvirkning? Jeg ...
    • Fremtidens skole er snart en realitet. Er kommende lærere klare for å møte den? En kvalitativ studie om lærerstudenters forståelse av matematiske resonnement 

      Bråteng, Fredrik Melheim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Bakgrunn for prosjektet er rapporten Norsk offentlig utredning (NOU) 2015:8 (2015) hvor det foreslås en ny strukturering av dagens skolematematikk. I henhold til rapportens forslag om dybdelæring har masteroppgavens fokus vært på lærerstudenters forståelse av matematiske resonnement. I denne masteroppgaven har jeg prøvd å besvare følgende forskningsspørsmål: - Hva legger lærerstudenter i begrepet ...
    • Fritidsklubbens hemmelighet. En studie av hva vi kan lære av fritidsklubben for å skape et mobbefritt miljø. 

      Simonsen, Christina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-14)
      Formålet med denne studien er å undersøke fritidsklubben som arena for mobbing, eller som mobbefri arena. Flere foreldre har gitt tilbakemelding til en fritidsklubb at deres barn opplever mobbing og krenkelser på skolen, men ikke på fritidsklubben. Dette til tross for at de samme barna oppholder seg på begge arenaene. Studien tar sikte på å belyse synspunktene til en av de ansatte i fritidsklubben. I ...
    • Frokostens betydning for konsentrasjon : hos elever i videregående skole 

      Hanssen, Stig Harald; Gunnberg, Karina Pedersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-11-20)
      Prosjektet "Fysisk aktivitet og måltider i skolen" ble i 2004 satt i gang av Utdannings- og forskningsdepartementet og Helsedepartementet. Hovedmålet med prosjektet har vært å utvikle modeller, der daglig fysisk aktivitet og gode rammer for sunne måltid er integrert i skolehverdagen. Modellene skal bidra til at helsemyndighetenes anbefalinger om 60 minutters daglig fysisk aktivitet og retningslinjene ...
    • From Monthly Bulletins to eLaestadianism? Exploring Attitudes and Use of Internet within the Laestadian Movement 

      Andreassen, Bengt-Ove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013-01-07)
      The different groups within the Laestadian movement have developed different strategies when it comes to internet and production of texts. Regarding internet and official websites, there is ambivalence towards the opportunities which this technology and new media offer. Among the approximately twenty different Laestadian groups which exist in the Nordic countries and America, there are only ...
    • From Tools to Complexity?—A Systematic Literature Analysis of Digital Competence Among Pre-service Teachers in Norway 

      Tveiterås, Nils Christian; Madsen, Siri Sollied (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed; Chapter; Bokkapittel, 2022-05-27)
      In the last decades, the field of education has rapidly developed along with the development of digital technology. The recent COVID-19 pandemic has affected this development, leading to an educational revolution that involves the extensive use of online learning. This change makes it crucial to understand how teachers’ digital competence has developed along with this phenomenon, as well as how ...
    • Frukt- og grønnsakspising blant ungdomsskoleelever 

      Øvrebø, Else Marie (Book; Bok, 2004)
    • The functional and structural asymmetries of the superior temporal sulcus 

      Specht, Karsten; Wigglesworth, Philip (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-01-22)
      The superior temporal sulcus (STS) is an anatomical structure that increasingly interests researchers. This structure appears to receive multisensory input and is involved in several perceptual and cognitive core functions, such as speech perception, audiovisual integration, (biological) motion processing and theory of mind capacities. In addition, the superior temporal sulcus is not only one of the ...
    • Functional Outcomes of Children Identified Early in the Developmental Period as at Risk for ASD Utilizing the The Norwegian Mother, Father and Child Cohort Study (MoBa) 

      Stenberg, Nina; Schjølberg, Synnve; Shic, Frederick; Volkmar, Fred R.; Øyen, Anne-Siri; Bresnahan, Michaeline; Svendsen, Britt Kveim; Tetzchner, Stephen von; Thronæs, Nina Torheim; Macari, Suzanne; Cicchetti, Domenic V.; Chawarska, Katarzyna; Suren, Pål; Øien, Roald A (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-18)
      Early identification of autism spectrum disorder (ASD) is regarded as crucial for swift access to early intervention and, subsequently, better outcomes later in life. However, current instruments miss large proportions of children who later go on to be diagnosed with ASD, raising a question of what these instruments measure. The present study utilized data from the Norwegian Mother, Father, and Child ...
    • Funksjonell dysfoni hos personer med afasi - En kompatativ studie 

      Jensen, Hogne Berg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-26)
      Introduksjon og utvalg: Med utgangspunkt i observasjoner gjort i løpet av praksisperioder i løpet av logopedistudiet ved universitetet i Tromsø, undersøkte denne studien komorbiditet av stemmevansker og afasi mellom en mål- og en kontrollgruppe. Utvalget i målgruppen besto av 14 deltakere med ekspressiv afasi i kronisk og sub-akutt fase mens utvalget i kontrollgruppen besto av sammenlignbare deltakere, ...
    • Funksjonell skriving i begynneropplæringen. En enkeltcasestudie om et skriveopplegg på første trinn 

      Goffeng, Alette Mikkelsen; Mortensen, Marthe Strifeldt (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Formålet med studien vår har vært å innhente og utvikle kunnskap om hvordan funksjonell skriveopplæring på første trinn kan gjennomføres, og oppnå innsikt i hvilke synspunkter som ligger til grunn for denne skriveopplæringen. På denne måten håper vi å kunne bidra med kunnskap på forskningsfeltet, samtidig som vi kan utvikle oss som lærere i den første lese- og skriveopplæringen. For å belyse ...
    • Fysikk med varmluftballong : et dataprogram for å leke og lære fysikk : for barn og voksne 

      Haugland, Ole Anton (Others; Andre, 2003)
      I Fysikk med varmluftsballong versjon 2.0 kan du lære om: luftas egenskaper, hvordan en moderne varmluftsballong virker, planlegging og gjennomføring av en flytur med ballong, luftfartens pionerer - fra brødrene Montgolfiér til i dag, hvordan du kan bygge din egen varmluftsballong og aktuelle emner fra matematikk, geografi og historie. Programmet passer for elever fra mellomtrinnet til videregående ...
    • «Først er det en hengebro, og så blir det til slutt en jernbro». Et aksjonsforskningsprosjekt om snarefangst som utgangspunkt for kulturbasert læring og dybdelæring ved en samisk skole. 

      Lillemoen, Lise Bakkeby (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-20)
      Denne studien er et aksjonsforskningsprosjekt om dybdelæring gjennom kulturbasert læring i samisk skole. Studien er bygd på et undervisningsopplegg utformet av meg og forskningsdeltakerne, som undersøkelsesgrunnlag. Undervisningsopplegget gikk over tre uker, og hadde fangst av ryper med snarer som tema. Studiens forskningsdesign er fenomenologisk hermeneutikk. Jeg ønsket gjennom fenomenologien innsyn ...