Blar i tittel Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Viser treff 827-846 av 1660
-
Kulturarv og nyskaping i skolen. Avstiving av hekleduker til hulform
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-01)Mastergradsoppgaven presenterer og fremmer affeksjonsverdi og viktigheten av å ivareta vår kulturarv. Jeg introduserer en mulighet for å bringe nytt liv i gamle hekleduker, som holder på å bli avglemt eller bortgjemt. Arbeidet fungerer godt fagdidaktisk, og nyskaping i skolen er et viktig element. Jeg beskriver, analysere og reflektere rundt forskningsspørsmålet og arbeidet mitt, hvor jeg har ... -
Kulturbasert matematikkundervisning. En studie av et tverrfaglig undervisningsopplegg i en sørsamisk skole
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-02)Denne studien tar utgangspunkt i et tverrfaglig undervisningsopplegg på en sørsamisk skole. Tjaalehtjimmie, den sørsamiske ornamentikken, danner basis for matematikk- og samiskundervisningen. Fokuset er på hvordan læreren opplever at eleven endrer forståelsen for matematikk når faget bygger videre på formene i ornamentikken. Mellin-Olsen (1984) viser til at forståelsen av matematikk kan deles i tre, ... -
"Kulturelle ulikheter gjør livet mer verdifullt." En kasusstudie om flerkulturelle perspektiver i norskfaget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)Denne masteroppgaven har til hensikt å belyse og beskrive det flerkulturelle perspektivet i norskfaget gjennom en kasusstudie hvor et variert utvalg kvalitative metoder tas i bruk: dokumentanalyser, utforskende samtaler, klasseromsobservasjon og kvalitativt intervju. Studien har hatt et spesielt fokus på arbeid med tekster som kan tematisere kulturelt mangfold på ulike måter, og den avgrenser seg ... -
Kulturelt mangfold i samfunnsfaget. En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres erfaringer med kulturelt mangfold
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-11)Temaet for dette forskningsprosjektet var kulturelt mangfold i samfunnsfaget. Målet med prosjektet var å kartlegge hvilke erfaringer et utvalg av lærere hadde med kulturelt mangfold i samfunnsfag. For å kartlegge dette benyttet vi oss av kvalitativt intervju som metode på seks samfunnsfagslærere på ungdomsskoler i Troms og Nordland. Problemstillingen vi formulerte for denne masteravhandlingen ... -
Kulturelt og språklig mangfold - og norskhet - i barnehager med norsk-russiske barn i Finnmark. Rapport nr 3 i prosjektet "Barnehagen - et inkluderende fellesskap"
(Research report; Forskningsrapport, 2011) -
Kulturelt og språklig mangfold i skolen - Fra nasjonale reformideer til reform i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-22)Denne masteroppgaven retter et kritisk blikk på implementering fra nasjonalt til lokalt plan av reformideen Melding til Stortinget 6 (2012 – 2013): En helhetlig integreringspolitikk - mangfold og fellesskap. Reformideen støtter seg til på NOU (2010:7) Mangfold og mestring – flerspråklige barn, unge og voksne i opplæringssystemet, som sammen med Utdanningsdirektoratets Prinsipper til grunn for ... -
Kulturens innvirkning på elevers mulighet for læring i matematikkfaget - Kritisk studie på Finnmark elevers storylines
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)Formålet med denne masteroppgaven var med støtte av posisjonsteori å bidra til å belyse hvordan en forstår og legger til rette for matematikklæring/glede/vegring hos elever i kulturer som (historisk) ikke vektlegger akademisk utdannelse. Jeg har utforsket hvilke muligheter elever har for læring gjennom storylines formet fra tidligere Finnmarks elever sine narrativer og drøftet fortellingene i lys ... -
"Kunnskap er ikke farlig, det gir makt" - seksualitetsundervisningen på barnetrinnet sett i et forebyggende perspektiv
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)Masteravhandlingen er en kvantitativ studie som vurderer seksualitetsundervisningen på barnetrinnet. Utgangspunktet for diskusjonen er resultatene fra et spørreskjema gjennomført av elever på 7.trinn. Her vurderer de sin egen undervisning og når de selv skulle ønske de fikk første introduksjon av en rekke temaer. Problemstillingens formulering er; hvilke temaer bør seksualitetsundervisning på ... -
Kunnskapsdeling - en rik kilde til læring : en undersøkelse av vilkår for kunnskapsdeling i arbeidslivet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)Bedrifter som lykkes vil være de som vet å verdsette medarbeidernes læring og utvikling og forstår hvilken betydning dette vil ha for bedriftens resultater. Knut Fossestøl (2004) hevder at det å være faglig god ikke lenger er nok, men at man må beherske sitt fag i et likeverdig samarbeide med overordnede, kollegaer, kunder og brukere. Derfor vil behovet for relasjonelle og kommunikative ferdigheter ... -
Kunnskapsløftet samisk: feltarbeid ved fem skoler i nordsamisk område
(Research report; Forskningsrapport, 2010) -
Kunnskapsløftet: LOSA-elevene om å være elev på ordinære videregående skoler i Finnmark: en spørreundersøkelse.
(Research report; Forskningsrapport, 2010) -
Kunsten å koke vann
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06)Denne mastergradsoppgaven i pedagogikk handler om det å bli kokk. Her fokuseres det på hvordan en lærer å lage mat som restaurantkokkene. I kontrast til dagens utdanningsopplegg, hvor elevene begynner utdanningen med tradisjonell klasseromsundervisning, argumenteres det her for at kjøkkenet er stedet å starte undervisningen av de som skal bli kokker. Dette blir tydelig når en innser at en faktisk ... -
Kunstig intelligens og en ny bevissthet? Om datamaskinen som menneskets nye speil
(Journal article; Tidsskriftartikkel, 2018) -
Kvalitativ forskjellsbehandling i fremstillingen av buddhisme og kristendom i lærebøker for faget Religion og etikk
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-09-28)Qualitative unequal treatment in the presentation of Buddhism and Christianity in textbooks for the subject Religion and ethics. This article examines how Religion Education1 textbooks in Norwegian upper secondary school administer and maintain the principle of qualitative equal treatment of religions by analyzing and comparing the presentation of Buddhism and Christianity. Using a discursive ... -
Kvalitet i praksis ved barnehagelærerutdanningen? En kvantitativ studie av studenters opplevelser av relasjon til praksisveileder
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-16)Denne masteroppgaven undersøker barnehagelærerstudenters opplevelser av praksisveileder ved en kvantitativ tilnærming. Formålet med oppgaven var å undersøke barnehagelærerstudenters opplevelser av relasjon til praksisveileder, og hvilken sammenheng relasjonens betydning har til deres læringsutbytter. Utvalget består av et tredjeklassekull med barnehagelærere som kan betegnes representativ for ... -
Kvalitet i spesialpedagogisk arbeid: en undersøkelse av elever som får spesialundervisning gjennom enkeltvedtak i fem kommuner
(Research report; Forskningsrapport, 1998) -
Kvalitet og effektivitet i høyere utdanning. Idealer og praksis i gjennomføringen av kvalitetsreformen - et case-studie av samfunnsfag 60 studiepoeng 2002/03
(Research report; Forskningsrapport, 2003) -
Kyss, klapp og skam. Om seksualitet i norskfaget
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-15)Denne oppgaven prøver ut en norskfaglig og språklig orientert tilnærming til emnene seksualitet og skam. Seksualitet og skam er vanligvis ikke noe man knytter til norskfaget. Målet er da å finne ut hvordan man kan trekke temaene inn og gjøre dem faglig relevante. Skam knyttes her hovedsakelig til vår verbale og nonverbale kommunikasjon, og anerkjennes som beskyttelse av sosiale bånd, altså en sunn ...