Viser treff 1231-1250 av 1660

    • Refugees' Encounters With Nordic Rural Areas - Darkness, Wind and "Hygge"! 

      Paulgaard, Gry; Herslund, Lise Byskov (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-03-15)
      The paper investigates how refugees settled in rural Norway and Denmark experience and interact with their new rural places of residence. Theoretically, the paper finds inspiration in “phenomenology of practices” (Simonsen, Prog. Hum. Geogr., 2012, 37, 10–26), which emphasizes the bodily and sensory experiences of daily life that spur feelings of, for example, “orientation” or “disorientation”. The ...
    • “Regardless if you succeed or not, interdisciplinary teaching is not a wasted effort.” Benefits, challenges, and facilitating factors for interdisciplinary teaching 

      Åseng, Kjerstin Annie; Riekki, Anniina Tiia Tuulikki (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      This study looks at the benefits of interdisciplinary teaching for students and teachers, and investigates what teachers believe needs to be facilitated in order to promote interdisciplinary teaching in lower secondary school. This study is a cross-subject collaboration between English didactics and Social Studies didactics. Our findings are based on empirical data gathered through interviews of ...
    • Regine Normann i hundre år 

      Willumsen, Liv Helene (Book; Bok, 2005-05)
      Jubileumsboken Regine Normann i hundre år er laget for å hedre Regine Normann (1867–1939) hundre år etter hennes debut som forfatter. Regine Normann var den første kvinnelige forfatteren fra Nord-Norge som slo gjennom i norsk litterær offentlighet, og hun har satt spor etter seg i vårt lands litteraturhistorie. Debutromanen Krabvaag (1905) ble begynnelsen av et forfatterskap på 18 bøker, bestående ...
    • Regional Differentiation and National Uniformity: Norwegian Elementary School Legislation in the Eighteenth and Early Nineteenth Century 

      Skinningsrud, Tone; Skjelmo, Randi (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      Previous research on Norwegian educational reforms after 1814, the year when Norway became a constitutional state, has emphasized the conservatism of the elementary education acts of 1816 and 1827. Contrary to expectations for a constitutional state, these acts did not reflect a concern for fostering politically active citizens. Neither did they follow up the enlightenment idea of teaching secular ...
    • Regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Hvordan blir regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag forstått og brukt av et utvalg samfunnsfaglærere på mellomtrinnet? 

      Berg, Anna Elise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Problemstilling Denne oppgaven er basert på en kvalitativ studie omkring regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Problemstillingen for denne oppgaven er Hvordan blir regning som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag forstått og brukt av et utvalg samfunnsfaglærere på mellomtrinnet? Jeg vil belyse denne problemstillingen med forskningspørsmålene - Hva legger et utvalg lærere i ...
    • "Rektor må ønske å yrkesrette og sette av tid til det". Leders rolle i arbeidet med utvikling av vurdering og opplæring. 

      Jenssen, Jon Sneve (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-11)
      I denne masteroppgaven har jeg undersøkt vurderingsordninger i opplæringen på yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående skole. Vurderingsordningene er undersøkt i forhold til vurderingsteori for å se etter områder som kan utvikles. Dette settes i et perspektiv med tanke på ledelse i forbindelse med implementering og oppfølging av opplæring og vurdering i forhold til noen av dagens myndighetskrav. ...
    • Rektor som pedagogisk leder. Oppfølging av kartleggingsresultater 

      Aase, Ingvild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-16)
      Rektor er pedagogisk leder i skolen. Utdanningsdirektoratet har utarbeidet en mal om krav og forventninger som det er rimelig å forvente av en rektor. Ett av disse kravene er at rektor skal sørge for at skolen har høy kvalitet i opplæringen. Gjennom dette er rektor ansvarlig for elevenes læringsresultater, og for å legge til rette for gode læringsprosesser på skolen. Rektor har ansvaret for at alle ...
    • Rektorer i skviset mellom motstridende krav og forventninger. 

      Vorren, Randi Gjevestad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-15)
      I denne mastergradsoppgaven retter jeg fokus på rektorrollen og det krysspresset som rektorer står i og opplever i sin lederhverdag. Rektorene har i løpet av de siste tiårene gått fra å være «gallionsfigur til overarbeidet altmuligmann» (Bjørnseth & Kindt, 2019). Bak dette uttrykket eller påstanden ligger det faktum at rektorrollen har endret seg over tid og at rektorene har fått flere og mer ...
    • Rektors arbeid med tilpasset opplæring og inkludering. Hvordan arbeides det på skoler for å fremme tilpasset opplæring og inkludering for spesialundervisningselever? 

      Østigård, Bjørnar Hansen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-18)
      Hvordan arbeides det på skoler for å fremme tilpasset opplæring og inkludering for spesialundervisningselever? Det er gjort intervju av rektorer på tre ulike ungdomsskoler for å undersøke hvordan det på ledelsesnivå arbeides med tilpasset opplæring og inkludering for spesialundervisningselever. Skolene har ulike tilnærminger i forhold til å imøtekomme dette. Oppgaven viser blant annet at rektors ...
    • Rektors rolle i LP-modellen 

      Willgohs-Knudsen, Kari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05)
      LP (lærings- og pedagogisk analyse)-modellen er innført ved flere av skolene i vår kommune, også min. Den er utviklet av Dr. Pilot Thomas Nordahl og det er Lillegården kompetansesenter som er ansvarlig for opplæring og oppfølging. Det er et skoleutviklingsprosjekt der hovedmålet er å lære seg hvordan man skal prøve å hjelpe elever med adferdsproblemer og få et bedre læringsmiljø ved skolen. I ...
    • Relasjonell mobbing blant jenter i barnehagen 

      Helgesen, Mai Brit (Research report; Forskningsrapport, 2010)
    • «Relasjoner betyr mye - jeg ønsker å ha en god relasjon til elevene, men føler ofte at jeg kan komme til kort». Tre faglæreres tanker omkring arbeid med relasjonsdannelse 

      Enoksen, Guro (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-04)
      Masteroppgavens tema belyser faglærerens arbeid med relasjonsdannelse til sine elever og da med fokus på elevenes læringsutbytte. Relasjonskompetanse fremstår som et sentralt tema i skolen og som det arbeides mye med. Motivasjonen for å gjennomføre akkurat denne studien baserer seg i all hovedsak på en praksiserfaring jeg har med meg fra utdanningen. I tillegg til denne erfaringen, har jeg sett på ...
    • Relasjoners betydning for læring i skolen 

      Jøraholmen, Sara Sofia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Jeg ønsket å studere hvilken betydning relasjoner har for læring i skolen. Denne studien er basert på en kvalitativ tilnærming med forskningsspørsmål: hvorfor er arbeidet med relasjoner i skolen viktig for læring, og hvordan kan lærere arbeide med å utvikle gode relasjoner? Prosjektet ble gjennomført på to ulike skoler hvor jeg observerte, og gjennomførte et fokusgruppeintervju og et individuelt. ...
    • Relasjonsarbied er et kontinuerlig arbeid, det er ikke gjort over natten. Læreres arbeid med relasjoner i skolen 

      Jørgensen, Eskil (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      I dette kvalitative studiet har jeg forsket på hvordan lærere jobber med relasjoner i skolen, og hvordan lærere vurderer betydningen av gode relasjoner for læring. Jeg har hatt en hermeneutisk tilnærming gjennom dette prosjektet. Jeg har videre intervjuet fire forskjellige lærere der jeg har benyttet meg av semistrukturerte intervjuer. Analyseprosessen har omhandlet en åpen, aksial og selektiv koding ...
    • Relasjonsbygging : hvordan kan ansatte på Bogafjell skole bygge gode relasjoner til elever og foreldre fra første klasse? 

      Undheim, Dag Harald (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-14)
      Se eget vedlegg for norsk og engelsk sammendrag.
    • Relasjonskompetanse i barnehagen og barns utvikling av selvregulering. En litteraturstudie 

      Dahlkvist, Lene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-04)
      Denne avhandlingen er skrevet som en del av masterprogrammet i spesialpedagogikk ved Universitet i Tromsø. Den omhandler barnehagens utøvelse av relasjonskompetanse og dens betydning for å fremme barnehagebarns evner til selvregulering. Avhandlingen er utformet som en litteraturstudie og tar i bruk avanserte søk i utvalgte databaser for å fremskaffe aktuell empiri. Søket resulterte i funn av to ...
    • Relations between Sámi and Western ways of sorting and organizing elements in a set 

      Fyhn, Anne Birgitte; Steinfjell, Ann Synnøve (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023)
      This paper describes three examples of Sámi mathematics. These examples, which are associated with different cultural contexts, show similarities to what Western mathematics calls 'combinatorics’. All examples are cultural practices that show descriptive use of mathematical knowledge. These are not mathematical problems and thus there is no need to find an exact number of possibilities. We describe ...
    • Religion Education in Norway: Tension or Harmony between Human Rights and Christian Cultural Heritage? 

      Andreassen, Bengt-Ove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-01-23)
      Both research and public and scholarly debate on religious education (RE) in Norway have mostly revolved around the subject in primary and secondary school called Christianity, Religion and Ethics (KRL) (later renamed Religion, Philosophies of Life and Ethics, RLE), not least due to the criticisms raised by the UN’s Human Rights Committee in 2004 and the European Court of Human Rights (ECHR) in ...
    • Religiøse spiseforskrifter i barnehagen. En kvalitativ undersøkelse om barnehagers strategier for tilpasning i møte med islamske spiseforskrifter 

      Andreassen, Bengt-Ove; Øvrebø, Else Marie (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-08-21)
      Artikkelen baserer seg på kvalitative forskningsintervjuer med styrere og pedagogiske ledere om hvordan barnehager imøtekommer muslimske foreldres ønsker om tilpasning til islamske spiseforskrifter. Resultatet viser at barnehagen baserer seg på to hovedstrategier i sin tilpasning – enten å servere mat som alle kan spise, eller ulike typer mat der muslimske barn kan spise ett av alternativene. ...
    • Reported language attitudes among Norwegian speaking in-migrants in Tromsø 

      Sætermo, Monica; Sollid, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-05-03)
      Today, in an era of increased mobility and migration, there is also increased in-migration within regions and countries. In the case of Norway, there is high tolerance for dialect use, and in this context, it is interesting to ask which kinds of sociolinguistic strategies in-migrants consider to be available given their current situation. This article explores the reported language attitudes from ...