Viser treff 1509-1528 av 1660

    • Time-of-Day Effects in Resting-State Functional Magnetic Resonance Imaging: Changes in Effective Connectivity and Blood Oxygenation Level Dependent Signal 

      Vaisvilaite, Liucija; Hushagen, Vetle; Grønli, Janne; Specht, Karsten (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-11-29)
      Introduction: In the light of the ongoing replication crisis in the field of neuroimaging, it is necessary to assess the possible exogenous and endogenous factors that may affect functional magnetic resonance imaging (fMRI). The current project investigated time-of-day effects in the spontaneous fluctuations (<0.1 Hz) of the blood oxygenation level dependent (BOLD) signal.<p> <p>Method: Using ...
    • To Do or To Listen? Student Active Learning vs. the Lecture 

      Opdal, Pål Anders (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-08-04)
      This paper is a discussion of the concept ‘student active forms of learning’. It aims not at conclusions, but at a perspicuous representation—a map for future navigation and understanding of the concept. From the perspective of philosophy of education, I characterize and discuss issues relating to student active learning in the paper. The context for my discussion is higher education. Further, I ...
    • "To find yourself, think for yourself". The concept of autonomy and its manifestation: a qualitative documentary study of the Norwegian national core curriculum and the English subject curriculum 

      Rajala, Tim André (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-10-16)
      This study is based on a qualitative document analysis of the core curriculum and English subject curriculum. The motivation of this study was to contribute to the field of autonomy in language learning in Norway. As such, the aim was to gain insight into the curricula’s promotion of learner autonomy. Consequently, two research questions emerged: how does autonomy materialise and what characteristics ...
    • To måter å tegne på - analog og digital 

      Heggeblom, Lene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-27)
      Tema for masteroppgaven er digital tegning, fordelene og utfordringene som elevene tilkjennega i min undersøkelse. Tegnekrisa som oppstår i 10-14-årsalderen, kan den utsettes eller minimeres med digital tegning? Ville bruken av nettbrett motivere elevene til å tegne mer og lengre? Undersøkelsen viste at de fleste elevene fortsatt tegnet og likte å tegne med blyant, noe jeg har kalt analog tegning. ...
    • To ulike utdanninger for skolens mellomtrinn. Er det samsvar mellom planverk og praksislæreres erfaringer med studentenes kompetanser på 1-7 og 5-10 utdanningene? 

      Karlsen, Solveig; Olufsen, Magne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019)
      I 2010 ble det ved UiT Norges arktiske universitet startet opp et nasjonalt pilotprosjekt (Pilot i Nord) med 5-årige integrerte masterutdanninger for trinn 1-7 og 5-10. I denne kvalitative sammenligningsstudien har vi intervjuet åtte praksislærere på mellomtrinnet (trinn 5-7) med veiledningserfaring fra begge disse utdanningene og undersøkt om de opplever kompetanseforskjeller mellom studentgruppene. ...
    • Too rich to learn – when action researchers work against senior management and their use of performance management 

      Antonsen, Yngve; Thunberg, Odd Arne; Tiller, Tom (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-08-17)
      We analyse and self-reflect on an action research project conducted in a financial organisation twelve years ago. The research question was: What are the challenges of initiating an action research project in a financial organisation with top-down control that uses the Balanced Scorecard? The data came from action learning seminars with line managers, observations, interviews, and meetings in a ...
    • Tospråklige elevers skolespråk : en undersøkelse av tospråklige elever på mellomtrinnet og deres forståelse av fagtekster 

      Kjølaas, Jorun Høier (Research report; Forskningsrapport, 2005)
      I artikkelen rettes oppmerksomheten mot tospråklige elevers forståelse av fagtekster. Elevene får sin opplæring på minoritetsspråket, men bor i områder dominert av majoritetsspråket. Urfolksperspektivet representerer noen spesielle utfordringer som berøres i artikkelen. I artikkelen fokuseres det både på forholdet mellom muntlig og skriftlig språk og forholdet mellom elevenes to språk. Det gjøres ...
    • Tourettes syndrom i skolen. En kvantitativ undersøkelse om skoleerfaringer og livskvalitet hos ungdom og unge voksne med Tourettes syndrom 

      Thronæs, Nina Torheim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvantitativ undersøkelse om skoleerfaringer og livskvalitet hos ungdom og unge voksne med Tourettes syndrom. Innsamling av datamateriale ble gjort ved bruk av kvantitativ metode i form av spørreskjema (survey) og datamaterialet er basert på svar fra N=50 med Tourettes. Deskriptiv statistikk i form av frekvensanalyser og prosentfordeling, ANOVA-analyser og regresjonsanalyser ...
    • Towards a new contract? Understanding school leadership in a distributed perspective 

      Randolph, Daniel Packard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      The thesis provides a detailed analysis of the distribution of leadership in one school; as well, it attempts to place the findings at one school in the larger context of Norwegian education. The thesis is descriptive and asks the question: How is leadership connected to instructional quality distributed in one upper secondary school in Norway? To answer this question, empirical data were gathered ...
    • Towards reconceptualising teacher education for English: Benefits and challenges of implementing a third space 

      Holmbukt, Tove Elinor; Son, Minjeong (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-05-13)
      One of the long-lasting challenges in teacher education for English is that students in English struggle with transforming their academic knowledge (theory) into classroom practice and desire a more practice-integrated course design. The present article discusses and evaluates a teaching strategy, in an attempt to provide more practice-based English courses, which intends to adopt the emerging ...
    • Tracing the Ontological Beliefs of Norwegian Educators Concerning Technology use in Early Childhood Education and Care 

      Undheim, Marianne; Kucirkova, Natalia; Unstad, Torstein; Dardanou, Maria (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-04-24)
      Nested in the socio-cultural theory and the related concepts of dialogue in thinking (Mercer & Littleton, 2007) and dialogic teaching in classrooms (Mercer & Howe, 2012), this study explored knowledge and technology as dynamic meaning-making processes in Norwegian early childhood education and care (ECEC) settings. Group-reflections from thirteen Norwegian early childhood educators and their ...
    • Trafikkopplæring for elever med sosiale vansker. Gis det noen form for spesialundervisning innenfor trafikkopplæring til elever med sosiale vansker? 

      Birkeland, Toril Fagerli (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne oppgaven handler om hvorvidt elever med sosiale vansker får noen form for tilrettelagt undervisning innenfor trafikkopplæring. For å finne ut det har jeg foretatt en kvalitativ undersøkelse, hvor jeg har intervjuet tretten trafikklærere. Spørsmålene som har blitt stilt er hvorvidt trafikklærerne tilrettelegger undervisningen spesielt ut i fra disse elevenes behov. Sosiale vansker i denne ...
    • Transforming teacher education for English - contradictions in the activity system hindering a third-space partnership 

      Holmbukt, Tove Elinor; Son, Minjeong; Larsen, Annelise Brox (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-03-30)
      This paper addresses the theory–practice divide in the Norwegian teacher education programme for years 5–10. We examine to what extent crossing boundaries between the academic knowledge gained in the university and in the practice field can be achieved in the teacher education for English. This boundary crossing is conceptualised as establishing a ‘third space’ where theory and practice are ...
    • Transspråking i en samisk barnehageavdeling 

      Kleemann, Carola Babette (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-01-29)
      Kystområdene i Finnmark har en lang samisk historie, der fornorskningsprosessene har ført til språkskifte i mange familier og til norsk som dominerende språk. Vitalisering av sjøsamisk og flyttsamisk identitet og språk vises blant annet i samisk institusjonsbygging. Denne artikkelen handler om praksiser samiske barnehagelærere bruker for å styrke samisk språk og kultur i en vitaliseringskontekst. ...
    • A Trauma-Informed Approach to Arresting Migrant Families for Deportation. New Policing Practice 

      Warth, Line Lundvoll; Langballe, Åse; Schultz, Jon Håkon (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2023)
      An arrest can be a potentially traumatic event for parents and children. In Norway, the National Police Immigration Service (NPIS) has introduced four child-specific principles – safety, understanding, predictability and involvement – to guide a new practice to prevent traumatic stress. We explored how the police understand and practise the new approach when arresting families to be deported. We ...
    • Tre rektorers syn på innføringen av LOG-modellen i skolen. 

      Stenhaug, Anja Merete Storvoll (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      NIFU gjennomførte i 2014 en undersøkelse blant lærere, som viste at åtte av ti lærere i løpet av de tre siste årene har hatt elever med psykiske vansker. Undersøkelsen viste at lærerne ytret ønske om at skolen skal arbeide mer systematisk med elevenes psykiske helse. Både for å forbygge psykiske utfordringer og for å fremme en god psykisk helse hos elevene. «Et lag rundt eleven» oppstod som et ...
    • Triumfslekta, Áidejávri fjellstue og Mikkel Triumfs tragiske skjebne 

      Hætta, Odd Mathis (Research report; Forskningsrapport, 2003)
    • Troublesome tools: How can Wikipedia editing enhance student teachers’ digital skills? 

      Brox, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      In schools and in higher education, we often understand digital skills as the ability to use various digital tools for learning. The article argues that in addition to viewing technology as means to acquire subject-related learning, teacher education also needs to include an explicit focus on technology as a topic in itself. This article presents a Wikipedia editing assignment in Social Science for ...
    • Trying to understand the extreme: school children’s narratives of the mass killings in Norway July 22, 2011 

      Jørgensen, Beate Fosse; Skarstein, Dag; Schultz, Jon-Håkon (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015-02-04)
      School-aged children have limited resources for coping with exposure to high-intensity media coverage of terrorist events. This study explores pupils' meaning-making process of their indirect, media-communicated encounters with a specific terrorist event in Norway. Qualitative in-depth interviews about the July 22, 2011 terror attacks were conducted with 54 pupils aged 6–8 years. Seven months after ...
    • Tverrfaglig konsultasjonsteam -et lavterskeltilbud med bred, tverrfaglig kompetanse til å gi råd og veiledning til foreldre, barnehagepersonale og andre faggrupper 

      Karlsen, Mariann Elise Førli (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Denne masterstudien omhandler styringsdokumentene for ett tverrfaglig konsultasjonsteam innrettet som et tverrfaglig forebyggende lavterskeltilbud for barn i førskolealder. Offentlig sektor er regulert og styrt av sentrale lover og forskrifter for å ivareta samfunnsansvaret. Det har vært politisk enighet i Norge om å modernisere offentlige virksomheter ved økt effektivitet og bedre service. Den ...