Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
Browse by
Recent additions
-
Negotiating Sami Art: Mediation Practices and Representation in Nordic Art Museums
(Master thesis, 2025)This thesis examines the presence and presentation of contemporary Sámi art within Western art museums through the analysis of two exhibitions: Ingunn Utsi – MUN LEAN DAT MAID LEAN DAHKAN at the Northern Norwegian Art Museum (NNKM) in Romsa/Tromsø, Norway, and Guorrat násttiid luittaid – Britta Marakatt-Labba at the Kin Museum of Contemporary Art in Giron/Kiruna, Sweden. Both exhibitions are situated ... -
“They didn’t tell us. They only gave us one option”: Agreement making between Indigenous peoples and private enterprise on Indigenous lands
(Master thesis, 2025)On 24 May 2020, Rio Tinto triggered detonations at a mine located on the Native Title land of the Puutu Kunti Kurrama and Pinkuru people (PKKP people) in Western Australia. The blast destroyed Juukan Gorge, a culturally and spiritually significant place to the PKKP people. To the PKKP people, the destruction came unexpectedly and as a devastating blow. The federal Parliamentary inquiry that followed ... -
"Vannet går over til vanndamp fordi det varmes opp" En videostudie av elevers fagsamtaler på barne- og ungdomstrinnet når det gjennomføres kjemieksperimenter
(Master thesis, 2025)Eksperimenter har alltid vært en viktig del av naturvitenskapen, og læreplanen i naturfag fremhever at elevene skal forstå verden i et naturfaglig perspektiv gjennom undring, opplevelser og erfaring ved å jobbe praktisk. Med bakgrunn i dette, var det interessant for oss å undersøke hvordan de faglige samtalene mellom elevene varierer når de gjennomfører kjemieksperimenter, og hvordan lærerens ... -
"Vi kan jo ikke akkurat snakke om livet midt i en runde volleyball liksom". Friluftsliv i kroppsøvingsundervisningen: En kvalitativ studie av elevers opplevelser med bålet som læringsplattform
(Master thesis, 2025)Det overordnede temaet for vår masteroppgave er friluftsliv. Hensikten med studien er å undersøke elevers opplevelser av et undervisningsopplegg i skolens nærmiljø, med bålet som læringsplattform. Vi ønsket samtidig å utforske hvilke muligheter for læring et slikt opplegg kan gi for elever i ungdomsskolen. Studiens teoretiske rammeverk er hentet fra friluftslivspedagogikk, sosiokulturell læringsteori ... -
Dybdelæring i personlig økonomi- en tverrfaglig studie lærebøker i matematikk og samfunnsfag
(Master thesis, 2025)I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvilke tverrfaglige muligheter et utvalg lærebøker i matematikk og samfunnsfag kan gi for dybdelæring i personlig økonomi. Bakgrunnen for studien er SIFO- og PISA- rapporter som peker på at norsk skole gir barn og unge for lite og for dårlig undervisning om temaet, samt at det finnes lite forskning på området. Studien tar utgangspunkt i to forskningsspørsmål: ... -
Fictional novels as a social educator
(Master thesis, 2025)Learning through reading books has been a strategy in our educational systems for as long as education itself has existed, although the focus has primarily been on reading factual books. However, there has not been much focus on reading fictional books, all be it for understandable reasons. On the other hand, reading fictional novels has a potential for learning, socializing, influence and development ... -
«Det er litt dumt egentlig, å ikke kunne bruke språket sitt»: En studie om elevers opplevelse av flerspråklighet på yrkesfaglig utdanning
(Master thesis, 2025)I denne studien undersøker jeg hvordan elever på yrkesfag forholder seg til språkideologier og språkhierarkier i opplæringen. Opplæringen på yrkesfag foregår på forskjellige læringsarenaer, der skolen har en mer teoretisk tilnærming til faget, mens praksis i bedrift har en mer praktisk tilnærming. Skolen og arbeidslivet har sine tradisjoner, slik at opplæringen dermed havner i et spenningsfelt som ... -
Reconstructing Global Citizenship Education: A Critical Analysis of SDG Indicators, Structural Inequalities, and Decolonial Praxis
(Master thesis, 2025)This study critiques the implementation of Global Citizenship Education (GCED) and Education for Sustainable Development (ESD) in the light of the Sustainable Development Goals (SDGs), focusing on the limitations of SDG indicators 4.7.1, 12.8.1 and 13.3.1. The analysis of policy frameworks, the data from International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) and UNESCO/UN metadata led to three ... -
Teaching Peace: A Critical Analysis of Peace Education in Bangladesh’s Primary School Curriculum
(Master thesis, 2025)This research critically examines the representation of peace education in primary school textbooks in Bangladesh, a country where social inequality, religious tensions, and structural injustice make peace education both a pedagogical need and a civic imperative. Through textbook analysis, interviews with teachers and policymakers, and policy review, the study uncovers a fragmented, superficial, and ... -
Forfedrekult i møte med kristendommen: En undersøkelse av norrøn forfedrekult og dens utvikling i møte med kristendommen
(Master thesis, 2025)Det finnes en stor mengde historisk forskning på politiske, religiøse og kulturelle aspekter av det førkristne Skandinavia. Derimot er det ett område det ser ut til å mangle en del forskning på, nemlig forfedrekulten i norrøn tid. Den norrøne forfedrekulten havner ofte i skyggen av andre kulturelle og religiøse aspekter, som gudetroen, vikingtokter og handel, innenfor forskningen på norrøn tid. Men ... -
Er norsk skole en inkluderende skole?
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan forståelsen av inkludering kommer til uttrykk i den offentlige debatten om den norske fellesskolen. Det er tatt utgangspunkt i en kritisk diskursanalytisk tilnærming til problemstillingen, der syv ulike debattinnlegg og artikler publisert i perioden november 2023 og november 2024 er analysert. Fremgangsmåten i analysen tar utgangspunkt i Norman Faircloughs ... -
Foreldre og skole. En kvalitativ studie om foreldres erfaringer med skole-hjem samarbeid
(Master thesis, 2025)Hensikten med studien er å undersøke hvilke erfaringer foreldre har med skole-hjemsamarbeid når barnet strever med ikke-faglige forhold på skolen. Barn som har utfordringer knyttet for eksempel sosiale, emosjonelle eller relasjonelle vansker har rett på støtte på skolen, selv om utfordringene ikke er faglige. I oppgaven blir det gjort rede for teorier knyttet til symbolsk interaksjonisme, mikromakt ... -
Minoritetsspråklige elevers opplevelse av inkludering
(Master thesis, 2025)Sammendrag Skolen har både et dannings- og et utdanningsansvar og skal være med på å bidra til utvikling av hele eleven, både faglig og sosialt. Den norske skolen har blitt mer mangfoldig og forskning viser at minoritetsspråklige elever opplever ekskludering og utenforskap i skolen. Tema for denne oppgaven er minoritetsspråklige elevers subjektive opplevelse av inkludering. Hensikten med denne ... -
Hvilken effekt har Number Talks på elevengasjementet på mellomtrinnet?
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker problemstillingen «Hvilken effekt undervisningsmetoden «Number Talks» har på elevers engasjement i matematikkfaget på mellomtrinnet». Formålet med studien er å undersøke hvordan en samtalebasert undervisningsmetode kan påvirke elevenes atferdsmessige, emosjonelle og kognitive engasjement i matematikkundervisningen. Oppgaven er forankret i eksisterende forskning på ... -
Forventninger til elevenes utvikling i læreplanens - En idéanalyse av læreplanens overordnede del og tverrfaglig tema
(Master thesis, 2025)Målet med denne undersøkelsen er å utforske hvordan læreplanen formidler normative føringer for elevenes utvikling, fra et pedagogisk-filosofisk perspektiv. Problemstillingen er: «Hvordan kan en forstå forholdet mellom læreplanens forventninger til elevenes egenutvikling og forventninger om tilpasning?». Studien søker å gjøre rede for eksplisitte og avdekke implisitte forventninger som ligger til ... -
Digital veiledning i pedagogisk-psykologisk tjeneste : En kvalitativ intervjustudie av PP-rådgiveres erfaringer med bruk av digital veiledning i PPT
(Master thesis, 2025)Denne studien undersøker hvilke erfaringer pedagogisk-psykologiske rådgivere har med digital veiledning i PPT. Formålet har vært å belyse både fordeler og ulemper ved digital veiledning, samt hvilke muligheter det kan gi for å effektivisere tjenesten. Tidligere forskning har vist positive resultater ved økt bruk av digitale verktøy i samarbeid med skoler og barnehager, blant annet gjennom hyppigere ... -
Kunstig intelligens (KI) i norskfaget - læreres og elevers perspektiver
(Master thesis, 2025)Denne masteroppgaven undersøker hvilke perspektiver lærere og elever har på bruken av kunstig intelligens (KI) i norskundervisningen. For å besvare problemstillingen og forskningsspørsmålene er det benyttet en kvalitativ forskningsmetode for å samle empiri. Analysen viser at en betydelig andel ungdomsskoleelever bruker KI-verktøy daglig. Blant de intervjuede lærerne varierer graden av egen KI-bruk, ... -
«Hvorfor tror jeg at dette er en sånn holder som har liksom hull oppi seg?»: Elevens bruk av talespråket i arbeid med fonologisk oppmerksomhet i begynneropplæringen
(Master thesis, 2025)Dette masterprosjektet tar for seg temaet fonologisk bevissthet, og hvordan elever på 1.trinn benytter seg av fonologisk kunnskap og erfaringer, i aktiviteter med ukjente språklige fenomen. Problemstillingen lyder som følgende: Hvordan kan lytte-og sangleker bidra til fonologisk oppmerksomhet hos elever på 1.trinn? Datamaterialet er samlet inn gjennom observasjon av elevgrupper som gjennomførte tre ... -
POV: Eleven som utforsker
(Master thesis, 2025)Sammendrag Denne masteroppgaven utforsker hvordan pedagogisk entreprenørskap som læringsstrategi, gjennom SMART-prosjektet «Livet i havet» som undervisningsdesign, gir elevene muligheter for tverrfaglig problemløsning og kritisk literacy og numeracy-kunnskaper. Studien tar utgangspunkt i Kunnskapsløftet LK20 og Stortingsmelding 2024:34, som begge fremhever behov for en mer praktisk, variert og ... -
Kunnskapspakker som verktøy for lærere i norsk brøkundervisning: hva, hvorfor, hvordan - går det an?
(Master thesis, 2025)Denne masteravhandlingen undersøker hvordan kunnskapspakker kan fungere i norske klasserom. Kunnskapspakker er en helhetlig tenkemåte rundt matematikk som har til hensikt å tilrettelegge for dyp matematisk forståelse for elevene. Kunnskapspakker tar for seg et bestemt matematisk tema der matematiske sammenhenger konkretiseres og tydeliggjøres i en gjennomtenkt progresjon. Bakgrunnen for avhandlingen ...