Nye registreringer

  • Debatt om lokal vindkraftutbygging på 9.trinn: En kvalitativ studie av elevers retoriske ferdigheter, naturfaglig kompetanse og systemforståelse gjennom tverrfaglig undervisning 

    Hansen, Ulrikke Johanne (Master thesis, 2025)
    Denne kvalitative enkeltcasestudien bygger på et tverrfaglig undervisningsopplegg mellom norsk og naturfag, og er gjennomført med en 9. klasse. Undervisningsopplegget er forankret i det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling, muntlige ferdigheter og fagspesifikke kompetansemål i Læreplanen for Kunnskapsløftet 2020. Gjennom et undervisningsopplegg over to uker med den utvalgte klassen, ble elevene ...
  • Dramafaglige metoder i leseopplæringen - et tiltak for leseglede og empatiutvikling 

    Moldenæs, Fabine Fjellberg (Master thesis, 2025)
    I denne masteroppgaven undersøkes følgende problemstilling: Hvordan kan kombinasjonen av dramafaglige metoder og bildebøker skape engasjerende leseopplevelser som styrker både empati og leseglede? Til å belyse problemstillingen har jeg utarbeidet to forskningsspørsmål: Hva sier et utvalg av tidligere forskning om sammenhengen mellom bruk av dramafaglige metoder og skjønnlitteratur i arbeidet med ...
  • Studenters og unge voksnes nyhetsforståelse og nyhetsvaner 

    Bogen, Malin (Master thesis, 2025)
    Sammendrag Denne studien undersøker unge voksnes nyhetsvaner og deres forståelse av hva som definerer en nyhet, i en medievirkelighet som kan fremstå som både kompleks og utfordrende å orientere seg i. Tidligere studier viser at nyhetskonsumet blant unge voksne er fragmentert på tvers av ulike kanaler og plattformer, og at mye av nyhetskonsumet skyldes tilfeldig eller ubevisst nyhetskonsum. Formålet ...
  • Sex og samtidsnoveller: Skam, forakt og lyst hos fem norske novellister 

    Ulvang, Sofie Kjærsund (Master thesis, 2025)
    Denne avhandlingen tar utgangspunkt i seks noveller skrevet av norske kvinnelige norske novellister. Novellene beskriver hvordan sex og begjær portretteres eller tematiseres gjennom en ung kvinnes perspektiv, og de beskriver følelser som lyst, usikkerhet og ikke minst sårbarhet. Kvinnene i novellene befinner seg på ulike steder i livet, hos forskjellige menn som ønsker forskjellige ting. Noen av ...
  • Opplæring i norsk som andrespråk i en språklig homogen klasse: En kvalitativ studie av nyankomne elevers og skoleledelsens erfaringer 

    Smaznov, Ilja (Master thesis, 2025)
    I denne kvalitative studien har jeg utforsket nyankomne elevers erfaringer med opplæring i norsk som andrespråk i en språklig homogen klasse. Elevene som har deltatt i denne studien er ukrainsk ungdom, som ble plassert i samme innføringsklasse. Studiens formål har vært å utforske hvilke erfaringer både elevgruppen og skoleledelsen har gjort seg i ettertid. Empirien i studien er basert på fire ...
  • The Bottleneck Hypothesis in L2 English Acquisition by L1 Bangla Speakers 

    Islam, Md Meherul (Master thesis, 2025)
    While acquiring a second language, the most demanding linguistic properties are functional morphologies rather than core syntax, according to the Bottleneck Hypotheses (Slabakova, 2008, 2013). In this thesis, I did an experimental study on the Bangladeshi L2 English speakers, speaking L1 Bangla. Bangla verbs are rich in inflections and the verb conjugation is a bit complex in that verbs have to agree ...
  • Return of the Groβraum and the Proper Security Crisis of Rising Arctic Tension. Special Online Issue, 46 University of Pennsylvania Journal of International Law (Special Issue), 47-68 (2025). 

    Rossi, Christopher Robert (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2025)
    This article adopts a spatial approach to understanding geopolitical events in the Arctic. It is sensitive to emerging securityscapes that cannot disentangle from broader global implications of Russia’s aggression against Ukraine. A melting Arctic is reshaping the liner boundaries that define membership within its historically closed circumpolar polity; however, the international legal challenges ...
  • Når tekst får liv: Estetisk litteraturundervisning i begynneropplæringen 

    Jensen, Vilde Andrea; Svea, Andrine (Master thesis, 2025)
    Denne masteravhandlingen undersøker hvordan andreklassingers litterære faglighet kommer til uttrykk i estetisk litteraturundervisning, med særlig fokus på høytlesning, dramaaktiviteter og tegning knyttet til barneboken Apestjernen av Frida Nilsson (2021). Gjennom en kvalitativ kasusstudie analyseres elevenes evne til å fylle tomrom i tekst, danne forestillingsverdener, knytte tekst til eget liv og ...
  • Matematiske samtaler i første klasse 

    Kristoffersen, Nina Cruickshank (Master thesis, 2025)
    Matematiske samtaler blir ofte fremhevet som en sentral faktor for å støtte elevenes læring og utvikling i matematikkfaget. Imidlertid fremkommer det gjennom tidligere forskning at slike samtaler er mindre fremtredende i tidlig skolealder, sammenlignet med høyere klassetrinn. Med dette som utgangspunkt undersøker dette prosjektet følgende problemstilling: Hva kjennetegner en matematisk samtale i ...
  • En mer praktisk ungdomsskole – tegninger, uteskole og kjemirelatert læring om drivhuseffekt i samspill 

    Holtan, Ann Kristin Salberg (Master thesis, 2025)
    Denne masteroppgaven undersøker hvordan uteundervisning og praktiske aktiviteter kan påvirke ungdomsskoleelevers faglige utvikling innen temaer som drivhuseffekten og klimaendringer, med særlig vekt på kjemiske prosesser. Studien er forankret i behovet for en mer praksisnær naturfagundervisning i møte med globale miljøutfordringer. Naturfag, og særlig kjemi, kan oppleves som abstrakt og teoretisk, ...
  • Peacebuilding in protracted conflict environments: Impact of October 7th and the following war between Israel and Hamas on Israeli and Palestinian peace organizations 

    Joest, Sven (Master thesis, 2025)
    This thesis investigates how October 7th and the following war between Israel and Hamas has influenced peace organizations in Israel and Palestine. Further, it is explored how resilient these organizations are when they face a threatening event and how they practice resilience in times of violent conflict. Additionally, the relationship between peacebuilding, the assumption that the local is resilient ...
  • Blandede kontekster - en undersøkelse av flertydige religiøse uttrykk i nordnorske grav- og depotfunn, 800-1200 evt. 

    Søderman, Erika Kristine Nordli (Master thesis, 2025)
    I nordnorske depot og graver ser vi flere variasjoner i depotenes innhold (gjenstander og symbolikk), og i gravenes konstruksjoner (dens form og innhold) i perioden 800-1200 evt. Flere har innspill av det som kan assosieres med kristendommens religiøse uttrykk eller påvirkning, slik som kors og korsdekor i depot komposisjoner og kristne trekk eller diffuse hedenske trekk ved gravskikken. Altså kristne ...
  • The Nile River Dispute Between Egypt and Ethiopia: A Study of Resource Management, Legal Challenges, and the Politics of Survival in an Anarchic International System 

    Johnsen, Caroline Ravn (Master thesis, 2025)
    Egypt is currently facing increasing water scarcity, primarily due to its dependence on the Nile River and its rapidly growing population. Historically, Egypt managed to control the Nile through several treaties established during colonial times, which went largely unchallenged. Ethiopia is now contesting this control through the construction of the Grand Ethiopian Renaissance Dam. This thesis ...
  • An intersectional analysis of Economic Violence against Indigenous Women in Chittagong Hill Tracts 

    Chakma, Sutapa (Master thesis, 2025)
    This paper examines the fundamental causes of economic violence directed towards Indigenous women living in the Chittagong Hill Tracts (CHT) of Bangladesh. The research examines how the indigenous women of CHT face challenges such as restricted financial control and decision-making authority along with effects on their mental health. Indigenous women in CHT face multiple economic and social ...
  • Litterære samtaler og deres betydning for elevers engasjement og innsats i stillelesing 

    Holmstad, Amalie (Master thesis, 2025)
    Stillelesing eller lesekvart er en vanlig arbeidsmåte i norskundervisning. Arbeidsformene brukes som en 10 til 20 minutter lang stillelesingsøkt hvor elevene skal lese for seg selv. I de siste årene er stillelesing blitt et omdiskutert tema. Får elevene det utbyttet som ønskes? Det har blitt hevdet at stillelesing har et potensial som ikke blir fulgt opp. Blant forslagene om hvordan dette potensialet ...
  • Skoleledelse som virkemiddel. Utvikling av profesjonelle læringsfellesskap. 

    Øyan, Siv Mansika (Master thesis, 2025)
    Sammendrag Temaet for oppgaven er skoleledelse med fokus på utvikling av profesjonelle læringsfellesskap i skolen. Sentrale styringsdokumenter for skolen, vektlegger samhandling og kollektiv læring gjennom profesjonsfellesskapet. I sentrale styringsdokumenter, slik som Stortingsmelding nr. 21 (2016-2017), vektlegges rektorers betydning av skoleledelse i sammenheng med utvikling av profesjonelle ...
  • Strategisk ledelse for å ivareta arbeids- og læringsmiljø, slik at elever fullfører videregående opplæring 

    Thorsteinsen, Charlotte (Master thesis, 2025)
    Videregående opplæring i Troms jobber for å nå nasjonal målsetting om at ni av ti elever skal fullføre og bestå sin opplæring i 2030. I denne mastergradsoppgaven har jeg undersøkt hvordan skoleeier og rektorer utøver ledelse av strategiarbeid i videregående opplæring for å nå målsettingen. Studien har et teoretisk rammeverk som omhandler fullføringsreformen, profesjonelle læringsfellesskap og metodikk ...
  • La competencia intercultural en libros de texto de español en Noruega Un análisis crítico de su discurso desde la imagología. 

    Hågensen, Tora (Master thesis, 2025)
    RESUMEN: La presente tesis tiene como objetivo analizar una selección de textos presentes en libros de enseñanza de español en la escuela secundaria en Noruega (nivel II), para ver en ellos el aprendizaje de la competencia intercultural. A partir de un análisis de su discurso se tratará de ver si estos textos son aptos para el desarrollo de esta competencia, o si, por lo contrario, refuerzan dinámicas ...
  • Mesteren & døden Tolstojs besettelser i lys av Zapffes "Om det tragiske" 

    Laven, David Henrik (Master thesis, 2025)
    Tolstojs forfatterskap er preget av en livslang søken etter sannhet og Gud. Hans litterære produksjon vitner om en unik tankekraft og enorm begavelse, men samtidig finnes et tragisk anstrøk ved hele hans liv og forfatterskap. Særlig døden var evig tilstedeværende i Tolstojs liv, og han hadde store problemer med å akseptere den skjebne felles for alle mennesker – at livet en dag tar slutt. Denne ...
  • Levende eller død? En samtidsarkeologisk undersøkelse av bygningers etterliv, rivning, minner og erindring i Vardø 

    Antonsen, Tiril Johansen (Master thesis, 2025)
    Vardø er Norges østligste by og en av Nord-Norges eldste byer med bystatus siden 1789. Tidligere var dette et rikt fiskevær fylt med folk, men i sammenheng med nedgangsperioden som startet som følger av blant annet fiskerikrisen, endringer i fiskerinæringen og mer på 1980-tallet har befolkningsantallet blitt mer enn halvert de siste tiårene. Denne nedgangen preget både Vardø og store deler av resten ...

Vis mer