Blar i tittel Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Viser treff 1030-1049 av 1660
-
Modernisering og vitalisering : Divtasvuona Suohkan/Tysfjord kommune som en del av forvaltningsområdet for samisk språk – utviklingsmuligheter innenfor oppvekstetaten
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-15)Oppgaven ”Modernitet og vitalisering, med undertittel Divtasvuona Suohkan/Tysfjord kommune som en del av forvaltningsområdet for samisk språk – utviklingsmuligheter innenfor oppvekstetaten” er en masteroppgave innenfor utdanningsledelse ved Universitetet i Tromsø. Fokus i oppgaven har vært å beskrive og forstå hva som har skjedd innenfor skole og oppvekst etter at kommunen ble en del av forvaltningsområdet ... -
Moral judgement i rollespill om bærekraftig utvikling. En enkeltcase i naturfagdidaktikk med blikk på hvordan elever uttrykker moral judgement i rollespillet Klimatoppmøte i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-17)I denne enkeltcasen så jeg på rollespillet Klimatoppmøte i skolen. Det er et rollespill som simulerer internasjonale forhandlinger i FN. Hensikten med studien var å finne ut hvordan moral judgement uttrykkes av elevene gjennom rollespillet. Jeg gjennomførte studien i en 9. klasse med 14 elever. I innsamlingen av datamateriale benyttet jeg tre metoder; spørreskjema før og etter gjennomføring av ... -
Motivasjon gjennom dramametode. En elevaktiv læringsform for å skape motivasjon i samfunnsfagundervisningen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Temaet for dette studiet var motivasjon i samfunnsfag gjennom bruken av ulike dramametoder. Hensikten med studiet var å få innsikt i, og se hvordan lærere kan ta i bruk drama som læringsform for å motivere elevene for læring. En tok utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan kan ulike dramametoder brukes i samfunnsfag for å motivere elevene til læring? En benyttet seg av kvalitativ ... -
Motivasjon i arbeid med virkelighetsnære oppgaver i en undersøkende matematikkundervisning
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-14)I denne studien har vi sett på hvordan elevers motivasjon kommer til uttrykk i arbeid med virkelighetsnære oppgaver. I alle fag vil motivasjon være viktig for at elevene skal kunne være villige til å jobbe med et tema. Vi har med bakgrunn fra egen praksis og lærerarbeid sett at mange elever i matematikk sliter med å se en mening og en relevans med det de lærer på skolen. Etter innføringen av ... -
Motivasjon og læring. En kvalitativ studie av hvordan elever på VG1 yrkesfag oppfatter egen læring
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-18)En kvalitativ studie av hvordan elever på VG1 yrkesfag oppfatter egen læring. -
Motivasjon til matematikkfaget - En kvalitativ undersøkelse av motivasjonsfaktorer hos elever på 5.- 8.- og 10.-klassetrinn.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Denne studien har tittelen Motivasjon til matematikkfaget. Hensikten med studien er å undersøke elevers motivasjon til matematikkfaget og prøve å forstå hva som kan bidra til å øke elevenes motivasjon til faget. Som ferdig utdannet lærer er det viktig for meg å kunne bidra til å øke elevenes interesse og ferdigheter i faget. Jeg har hatt fokus på elevene, og hvilke faktorer som spiller en rolle i ... -
Motivasjonsfaktorer til høyere utdanning i matematikk. En kvalitativ studie på faktorer som motiverer studenter til å ta høyere utdanning i matematikk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Hensikten med studien er å finne faktorer som kan være med å motivere elever og studenter til å satse på faget matematikk, og velge å ta en høyere utdanning i faget. Problemstillingen i denne oppgaven er følgende: ”Hvilke faktorer er med på å motivere studenter til å ta høyere utdanning i faget matematikk?”. Studien tar utgangspunkt i et konstruktivistisk kunnskapssyn og har et kvalitativt ... -
Motivation in Language Learning. A qualitative study of teachers’ views on the importance of including pupils’ interests and real-life context in the teaching of English
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)This study investigates a sample of teachers’ experiences and opinions about including pupils’ interests and real-life context in the teaching of English. The intent of the study is to investigate the importance of choice of topics, teaching methods and learning context in order to enhance pupils’ motivation in language learning. The research question is as follows: To what extent do English teachers ... -
Moving from everyday life to school as a learning arena : an academization of traditional knowledge
(Research report; Forskningsrapport, 2008)The topic of this paper is the school’s responsibility in the intersection between traditional and academic knowledge. The focus is on Sámi traditional knowledge, traditional ways of learning and the school as an area for learning. The heading indirectly communicates that daily living and traditional knowledge are connected. That is however too simple as a general statement, especially in a present-day ... -
Mulighetsrom for inkludering av nyankomne minoritetsspråklige elever i norskundervisningen: Læreres beskrivelser av praksis
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)Denne masteroppgaven er en casestudie der formålet har vært å undersøke læreres beskrivelser av sitt arbeid med inkludering av nyankomne minoritetsspråklige elever i norskundervisningen. Datamaterialet er samlet inn fra 3 kvalitative intervjuer med lærere som på godt og vondt deler sine erfaringer fra praksisfeltet. Intervjuene gir innblikk i lærernes opplevelse av kompetanse, særskilt ... -
Multi-grade Teaching in a Small Rural School in Northern Norway
(Chapter; Bokkapittel, 2023-01-10)This chapter investigates multi-grade teaching in a small rural school in Northern Norway. The aims of the chapter are to show what characterizes the teaching practices in a multi-grade school in a small rural community, and how these practices enable inclusion and adapted education. The chapter gives a brief insight into parts of the Norwegian framework for education; the Education Act and the Core- ... -
Multimodality - Literacy Practice - English
(Conference object; Konferansebidrag, 2016)<p>How is multimodality involved when educators design literacy events in the English classroom, and to what extent can this be seen in the pupils’ sign making? What makes up the multimodal ensemble in the literacy practice of English (in these selected literacy events)? How do the pupils make use of the modes available to them when they write an assignment? <p>A range of modes is used in the ... -
Muntlig deltakelse og interaksjonsmønster i klasser med få antall elever
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)I min masteroppgave er fokuset på helklassesamtaler i matematikk i klasser med få antall elever. Målet i denne oppgaven er å få en dypere innsikt i deltakelsesmønsteret og interaksjonsmønsteret i helklassesamtaler. Til dette har jeg brukt observasjon og intervju som metode. Jeg har valgt å intervjue rutinerte lærere for å få innsikt i deres erfaringer knyttet til tematikken, og for å kunne ... -
Muntlige ferdigheter i skolen - et skudd som trenger vann for å spire. Et kvalitativt studie om begrepets forståelse i forskning og praksis
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Dette er et kvalitativt studie, hvor vi har forsket på hvordan muntlige ferdigheter blir forstått i forskning, teori og i tillegg hos to lærere på to forskjellige skoler. Vi hadde en hypotese om at de muntlige ferdighetene stilles i skyggen av de andre grunnleggende ferdighetene, selv om de likestilles i læreplanen. Gjennom et dypdykk i tematikken har vi sett hvor nødvendig arbeid og utvikling ... -
Muntlige presentasjoner i norskfaget - noen lærersynspunkter. En kvalitativ studie av muntlige presentasjoner og det muntlige i presentasjonene
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Denne mastergradsoppgaven har som formål å se på hvilke tanker norsklærere i ungdomsskolen har om muntlige presentasjoner, og spesifikt det muntlige i presentasjonene. Følgende problemstilling undersøkes: Hvilke tanker har et utvalg norsklærere om muntlige presentasjoner og hvilket fokus får det muntlige i presentasjonene? Dette er videre undersøkt gjennom fem delproblemstillinger som fokuserer på ... -
Muntlighet i norskfaget: En kvalitativ undersøkelse av et utvalg ungdomsskoleelevers opplevelser av et undervisningsopplegg med debatt som arbeidsform.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)Prosjektet har sin grobunn i inspirasjon fra blant annet Svenkerud (2013) sin undersøkelse av elevsynspunkter på opplæring i muntlige ferdigheter. Funn som presenteres i Svenkeruds artikkel, motiverte meg til å gjøre nærmere undersøkelser om hva som foregår i norske klasserom. Jeg fikk kunnskap om blant annet forekomsten av muntlige arbeidsformer gjennom tidligere forskning på feltet, noe som ... -
Muntligopplæring i norskfaget – sett fra et elevperspektiv. «Det e jo en øvesak, hvis man øve, blir det bedre!»
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-25)Bakgrunnen for denne masteroppgaven har vært min brennende interesse for betydningen av muntlige ferdigheter i dagens samfunn. Muntlighet er flyktig og situasjonsbestemt, og evnen til å gripe øyeblikket er av stor betydning for hvorvidt man når fram med sitt budskap. Temaet for prosjektet har vært muntligopplæringen i den norske skole. Dagens samfunn stiller stadig økende krav til retoriske ferdigheter ... -
Musikk som religiøst uttrykk innen jødedommen. Det musikkreligiøse universet I.
(Research report; Forskningsrapport, 2002) -
Musikkopplæring i fengsel : musikk som habilitering
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)Temaet for denne oppgaven er de livskarrierene deltakerne i prosjektet Musikk i fengsel og frihet har generert, og hvilken habiliterende effekt den musikalske kompetansen de tilegner seg gjennom deltakelsen har. Gjennom informantenes livshistorier får vi et innblikk i hvordan livet deres har utviklet seg og noen av de utfordringene de har møtt underveis. Hvem er de? Hvordan blir de møtt i samfunnet? ... -
Muslingen som er dyktig i matematikk. Om albueskjellet Patella vulgata
(Journal article; Tidsskriftartikkel, 2012-09)Dyr som har skelettet udenpå (exoskelet) i form af kitin eller kalkskaller, må bygge en skal som passer til det voksne individ eller udskifte skallen i takt med væksten. Der er også en tredje mulighed. Skallen kan have en facon som kan udvides løbende ved at dyret bygger materiale på kanten af skallen. Sneglen som forfatteren beskriver, udvider sit hus på denne måde. Den løser også andre problemer. ...